Annons:
Etikettövrigt
Läst 741 ggr
NjumNjum
2014-12-28 18:22

Det här med att gestalta..

Tjabba! Jag är i full fart på g att planera en roman jag ska skriva. Har läst massor med tips om hur man ska skriva så att det känns verkligt. Om gestaltning och sådant. Att man ska visa vad karaktärerna gör, inte berätta. Men jag har märkt att det är lättare sagt än gjort. T ex hur beskriver man när någon tittar på något, eller går? Liksom: han fokuserade ögongloberna på föremålet längre bort. Eller: han lyfte på det ena benet efter det andra för att komma till dörröppningen. :S Hur mycket ska man gestalta egentligen. Har inte hittat något inom det… (jag är noob inom det här) Tack på förhand!

Annons:
parsley
2014-12-28 18:26
#1

Fråga gärna på skrivlust iFokus också.

ilenna90
2014-12-28 22:12
#2

har inget direkt tips sådär, har faktiskt inte funderat på hur jag själv gör fastän jag skriver så mycket haha. Dock tror jag inte att man ska överdriva och känna ett behov av att man Alltid måste visa istället för att berätta. Exemplet med att mer visa än att berätta att någon går tycker jag personligen blir lite för mycket. Det är nog en balansgång; visa när det passar, berätta när det passar. 
Kanske inte till så stor hjälp ;D

sisela
2015-01-02 00:25
#3

Läs några böcker och analysera hur de författarna har gjort. Provskriv lite enligt de olika stilarna du hittar. Jag gillar inte själv att skriva men detta är lite så som jag gör annat jag vill lära mig. Researcha- analysera -imitera - kritisera - blanda och hitta ditt eget sätt.

elegantbanan
2015-01-05 19:21
#4

Håller med de övriga svararna i tråden: det där är nått man får känna efter själv, och det är nått man måste öva, öva, öva på. Läs många texter, se hur de skrivit, lägg de gestaltningar du gillar på minnet. Kanske märker du ett mönster bland de du gillar, och på så sätt skapar dig en alldeles egen stil?🙂

melancholy were the sounds on a winter's night.

Upp till toppen
Annons: