Annons:
Etikettboktips
Läst 1688 ggr
Belldur
2015-03-21 20:44

Boktips?

Hej, är en tjej som gillar att läsa böcker och jag har just nu en svacka, snälla hjälp mig! Jag gillar:

Tjejiga böcker, deckare, romantik och självbiografer.

Har ni några tips som kan vara läsvärda?

Annons:
Imasy
2015-03-21 22:38
#1

Det mesta jag läser räknas nog inte in i kategorin "tjejiga böcker", utan ju mer blod och våld desto bättre ;)

En självbiografi jag gillade var en bok om en svensk kille som fastnar i tullen i Bolivia (?eller var det Colombia) för att smuggla droger, den var bra. El choco heter den.

En annan heter Dömd att stenas, fast den blev man mest förbannad av att läsa, men å andra sidan har jag inte speciellt mycket till övers för religion heller.

Sedan finns ju Reines dagbok, handlar om en hemlös man i Sthlm som skrev dagbok och sedan fick den publicerad i bokform.  Är både förundrad och imponerad över den glada och bekymmerslösa tonen det är i boken. Jag i hemlös version hade inte varit speciellt munter kan jag säga.

Sagolikt
2015-03-24 19:26
#2

Jag är nog inte helt hemma på definitionen tjejiga böcker - menar du som Marian Keyes? Helen Fielding som skrivit om Bridget Jones kanske hör dit också.

Annars är min favoritförfattare Carlos Ruiz Zafón (t ex Vindens skugga).

The Fame
2015-03-25 12:23
#3

Om du tänker chick lit när du säger "tjejiga böcker" så rekommenderar jag Meet me at the cupcake cafe av Jenny Colgan, en jättemysig bok. Har (förutom caféer, vänskap och den obligatoriska romansen) en massa goda recept i sig. Den är inte översatt till svenska, men det är inte jättesvår engelska.  
Är du lite yngre (typ 11-14) kanske En prinsessas dagbok skulle vara något inom kategorin tjejiga böcker. Det ingår ju dessutom tio böcker i den serien så då har du lite att läsa.

Maleficum
2015-03-26 11:40
#4

Molly Harpers böcker. Är romaniska och med en hel del humor. De flesta är dock med övernaturligt tema som vampyrer och varulvar fast inte som de klasiska böcker med dem teman.

Deckare tycker jag Tess Gerittsens böcker är väldigt bra. Hon har även skrivit en del romanser.

Darynda Jones böcker, en del romans, övernaturligt och lite deckaraktig med en hel del humor.

Finns ju sånna mängder med böcker så är svårt att veta vad du föredrar. Vad är det för böcker du läst och gillat? Kan vara lättare att hitta liknande böcker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tex]
2015-03-28 14:10
#5

Sophie Kinsellas skriver chick-lit böcker. Det jag har läst av henne är Shopaholic-serien, Mina hemligheter, Karriär och köksbesvär, Mitt nya jag, Flickan från tjugotalet och Nya kontakter. De är ofta väldigt underhållande.

Annars Babbeldrottningen av Meg Cabot, Blomsterspråket av  Vanessa Diggenbaugh, eller Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon?

Kan du tänka dig att läsa på engelska? Wallbanger av Alice Clayton var rätt kul (om jag minns rätt..)

Deckare och självbiografier läser jag i princip aldrig.

Maleficum
2015-03-28 14:35
#6

#5 Wallbanger var rolig! Dock fastna jag aldrig riktigt för hennes andra böcker. Gillar man den är R.L. Mathewsons Neighbor from Hell serie säkerligen en hit (vet inte om de finns på svenska) första boken i serien heter Playing for Keeps.

Tara Sivecs Chocolate Lovers serie är gullig och rolig, börjar med boken Seduction and Snacks.

Tangle av Emma Chase är även den en rolig romans.

Graeme Simsion The Rosie Project

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: