Etikettbokrecensioner
Läst 3958 ggr
Heå
2015-03-24 18:31

Bokrecension, Efter Kraschen

Hej!
Jag har en uppgift i skolan att skriva en bokrecension till boken "efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg". Jag blev precis klar men vil ha lite kritik innan jag lämnar in den. Här är den:

Jag har läst boken “Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg” som är skriven av Joyce Carol Oates. Den publicerades år 2006/2007 och är en ungdomsbok. Den är även romantisk och lite “skräck” Den utspelar sig i USA.

Jenna och hennes mamma är med om en bilolycka på Tappan zee-bron. Jenna överlever men mamman och en person till avlider. Hon vaknar upp på sjukhuset några dagar efteråt. Hon erbjuds att få flytta hem till sin pappa men hon vägrar, så hon får flytta till sin moster, morbror och två småkusiner. Hon börjar på en ny skola och får nya “kompisar”. Hon råkar ut för saker som kärlek, droger, motorcyklar, vänskap och brott.

En sak som  jag gillade med boken var att varje kapitel var en dag och att boken var uppdelad i tre delar för då var det lättare att hålla koll på tiden. Jag gillade också att den var i jag-form eftersom det var lättare att förstå vad som hände och att man kan läsa Jennas tankar och funderingar, samt förstå hur hon känner och varför hon agerar som hon gör i olika situationer. Jag gillade också att hon förklarade mycket och detaljerat. Hon kunde skriva en hel sida om hur någon/något såg ut, luktade eller kändes, även om vad Jenna tycker om personen/ miljön/ saken/ rummet. Jag gillade det eftersom man fick en bild av saken i huvudet, vilket gjorde det lättare att hänga med i berättelsen och se framför sig vad som händer. Jag gillade delen innan slutet också, då det började hända saker. Det blev mer romantiskt i slutet, vilket jag gillade men sedan tog det bara stopp och boken var slut. Det kanske bara för att jag gillar romantiska böcker som den blev extra bra där i slutet. Jag gillar också att hon skriver om konsekvenserna med att ta droger, vilket leder till att ungdomar förstår vad som kan hända och inte alls provar droger.

Det som jag gillade mindre var att den blev lite långtråkig i början när hon var på sjukhuset. Det hände liksom inget. Den blev även låntråkig lite då och då, det kan bero på att hon bara förklarade saker hela tiden. Även om det var bra så blev det lite för mycket ibland. Jag gillade inte slutet heller. Precis när det började bli spännande så slutar den.

Jag rekommenderar denna boken till ungdomar mellan 14-20 år framförallt eftersom den handlar om ungdomar och för att den förmodligen är tänkt att vara till ungdomar men den skulle nog passa till en vuxen också.

Mvh Hanna.

Sagolikt
2015-03-24 18:42
#1

Jag läste den boken för rätt många år sedan och det är lite svårt att kommentera när jag inte minns exakt, men har den inte ett emellanåt ganska poetiskt språk? Jag har för mig att det var något särskilt med språket jag fastnade för.

Vilken klass går du i?

Sagolikt
2015-03-24 19:12
#2

Jag skriver lite allmänt, ta till dig vad du vill och strunta i resten… Du har glömt en punkt på ett ställe i första stycket och stavat fel till långtråkig i näst sista. Sista meningen (sista stycket) blir lite tjatig när du skriver ordet "ungdomar" tre gånger. Jag är lite osäker på när du i det långa stycket i mitten skriver "personen/ miljön/ saken/ rummet". Det är möjligt att det är accepterat att skriva så men jag personligen skulle inte använt snedstreck (och skulle jag gjort det skulle jag inte haft mellanslag efteråt) utan förklarat i begripliga meningar, gärna med citat ur boken som exempel. Citat brukar för övrigt vara bra, t ex om man skriver "Jag gillade också att hon förklarade mycket och detaljerat. Hon kunde skriva en hel sida om hur någon/något såg ut, luktade eller kändes" och där fortsätter med att ge ett exempel på det från boken "som när hon (nu kommer jag bara på supertöntiga exempel) känner doften av en blöt hund och beskriver hur hon flyttas tillbaka i tiden, till sommardagen då hon som barn badade i sjön tillsammans med grannens leriga cocker spaniel". När du skriver 'hon får nya "kompisar"', förklara varför  vännerna inte är bra för henne (eller vad det är som gör att du skriver "kompisar" med "-tecken).

Vad du gör väldigt bra med din recension är att du berättar vad du tycker om boken och samtidigt berättar om den (och inte bara rabblar upp som jag brukade göra när jag gick i skolan: först hände det, sen det, sen det, sen slutade det. Jag tyckte att den var bra). Det tycker jag att du ska fortsätta med även i framtiden.

Just det. Jag kom att tänka på temat skuldkänslor. Var det inte så att Jenna klandrade sig själv för kraschen för att hon rört någonting i bilen eller sagt något olämpligt till sin mamma när de körde på bron? Jag vet inte om det är något du tycker är relevant, det var bara något jag kom att tänka på som var centralt för mig.

Heå
2015-03-24 19:47
#3