Annons:
Etikettförslagslåda
Läst 1633 ggr
nawalmousa
5/25/15, 12:39 PM

Sanningsbaserade böcker

Hejsan, jag skulle gärna vilja ha tips på böcker som är sanningsbaserade.

Älskar böcker om t.ex. som handlar om hedersrelaterade saker eller andra sorters böcker som man verkligen tänker woow så de händer sånt här i världen… 

Om ni förstår vad jag menar, men jag skulle gärna vilja ha tips på sådana böcker:)

Tack för era tips:)

Annons:
parsley
5/25/15, 12:44 PM
#1

Katarina Wennstam - Ingen riktig våldtäksman samt Flickan och skulden. De handlar inte om hedersrelaterat våld, utan om våldtäkter och sexuella övergrepp. Klart läsvärda, tycker jag. 

Lila Hibiskus.  http://www.adlibris.com/se/bok/lila-hibiskus-9789174291636 (finns på fler ställen än Adlibris, förstås, men du kan lätt kolla om den är något för dig).

parsley
5/25/15, 12:46 PM
#2

En lista med böcker om hedersmord odyl (jag har inte läst någon av dem) http://www.boktipset.se/lists/show_list.cgi?context=list&type=book&key=2707

parsley
5/25/15, 12:48 PM
#3

Dave Pelzer - Pojken som kallades det

nawalmousa
5/25/15, 1:03 PM
#4

#1 åh gud tack så mycket, gillar också böcker om våldtäkt och sånt, så tack så mycket:) Böcker om riktiga händelser är något jag verkligen älskar så kan läsa lite olika behöver inte var om just hedersrelaterade.

parsley
5/25/15, 2:35 PM
#5

Kolla på biblioteket. En del bibliotek har speciella hyllor för "sanna historier", eftersom många gillar att läsa dem och frågar efter dem.

Lavine
5/26/15, 7:26 PM
#6

Tiger, tiger av Margaux Fragoso läste jag, den var bra. Incestberättelse, med inslag av "trasig familj". Hon skriver mycket bra.

Annons:
Imasy
6/10/15, 10:37 PM
#7

Dömd att stenas, minns ej författarens namn. Sedan har ju t.ex Natscha Kampusch och Jaycee Dugard skrivit om sina upplevelser som kidnappade och sexuellt utnyttjade.

En annan bok jag gillar är Reines Dagbok, en sann historia om en hemlös man i Sthlm. Förundras över hans glada humör trots att han lever väldigt utsatt.

El choco gillade jag också jättemycket, där var det sträckläsning och helt sinnessjukt hur det kan gå till i fängelser i andra länder.

Dick Sundevall har ju skrivit en hel del intressant också. Finns ju även några böcker som handlar om Breivik/ Utöya.

Kan nog rota fram några fler från bokhyllan om du är intresserad :)

Candy Blue
6/15/15, 8:41 PM
#8

Vingklippt ängel och Känn pulsen slå av Berny Pålsson :D

Helt otroligt hur mycket sjukt hon har varit med om .

parsley
6/16/15, 10:54 AM
#9

Liza Marklund - Gömda, samt ett par böcker till om samma personer.

Allt oviktigt
6/18/15, 7:08 AM
#10

Kärleksbarnet av Hillevi Wahl. Alkoholism och trasig barndom.

Stulen barndom av Virginia Holman. Att växa upp med en schizofren mor.

Zebraflickan av Sofia Åkerman

Hur många gånger kan en människa dö? Av Lina Andersson

parsley
6/18/15, 7:38 AM
#11

Caroline Engvall har skrivit flera böcker om unga som säljer sex, bl a 14 år och till salu.

parsley
6/18/15, 7:44 AM
#12

Ethel G Ericsson - Flickan som inte fick finnas

Självbiografisk. Ethel växer upp med en psykisk  sjuk mamma.

Allt oviktigt
8/1/15, 12:56 PM
#13

Horungen av Wihbi & Carlqvist. Donya kidnappas av sin far och sin styvmor och förs från Libanon till Sverige när hon är 8 år.

Annons:
Daehyun_cheesecake
8/4/15, 10:06 PM
#14

"Skadad" av Cathy Glass är den första och enda boken som fått mig att gråta..

Cathy Glass jobbar med att ta hand om barn som är i den sisten där de inte kan bo kvar hemma längre - på grund av kaos av många olika anledningar. Varje barn har sin egen historia. Föräldrar som super. Misshandel. Våldtäkt m.m.

Rekommenderar att börja läsa hennes böcker, en ny historia för varje barn där det kan dölja sig massa hemska hemligheter. Är ju som sagt en biografi så allt är sant, vilket gör det så mycket hemskare.

Sen har jag börjat läsa biografier av folk som levde i Kina under en viss tid på 1900-talet då landet var helt instängt från omvärlden och där man knappt fick viska utan att bli straffad…. 
"Maos siste dansare" av Li Cunxin och "Vilda Svanar" av Jung Chang är 2st.

Har också läst böcker av dem som upplevde förintelsen. Däribland Emerich Roth och Anne Franks Dagbok.

Men det beror ju helt på vad man är intresserad av. 😃

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Candy Blue
8/8/15, 10:24 AM
#15

"Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" av Ann Heberlein :)

Upp till toppen
Annons: