Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 1270 ggr
Skorpion76
8/29/15, 6:58 AM

Ljudböcker

Vilka sorters ljudböcker läser du? 
Till dig som ännu inte har upptäckt tjusningen med ljudböcker vill jag verkligen rekommendera er att prova det! De som läser in böckerna gör det med en sådan inlevelse att lyssnandet på boken blir en upplevelse i sig!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
sisela
8/29/15, 7:45 AM
#1

Ja jag gillar ljudböcker och har lyssnat mycket på mitt jobb, där jag förr hört radio hela tiden. En del röst-skådespelare är verkligen fantastiska. Har också hört några som var riktigt dåliga men då har det inte varit från de vanliga källorna. Jag svarade CD eftersom jag har en bok på cd, men annars fanns inget alternativ som passade. Jag downloadar från Audible, jag gillar att höra böckerna på engelska, och har hittat en del äldre böcker på LibraVox som är gratis, (böcker i public domain).

[Kritan]
8/29/15, 8:22 AM
#2

Jag själv vill ha bra ljudkvalitet då jag  inte "förstår" text och lyssnar på en mängd olika genrer. Inlevelse är ett måste inom skönlitteraturen och indikerar en hög grad av konkurrens. Faktaböcker vill jag att berättaren artikulerar, talar tydligt. På tonfallet hör man om berättaren är intresserad av ämnet eller bara läser ordagrant utantill. Det är synd att en kommersiell marknad pressar upp priserna på ljudböcker.

The Fame
8/31/15, 7:26 PM
#3

Har fått sju månaders Storytel på presentkort så just nu kör jag helhjärtat på det. :)

Flöffo
9/2/15, 5:26 PM
#4

Jag brukar mest lyssna på YouTube om det finns.

//Flöffo

Skorpion76
9/3/15, 1:52 PM
#5

#4 Jag läste Mio Min Mio på det sättet!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Allt oviktigt
9/4/15, 6:44 PM
#6

Jag gillar inte ljudböcker. Föredrar alla gånger att läsa en bok

Annons:
Flöffo
9/4/15, 6:51 PM
#7

#6 Annars kan man alltid läsa och lyssna samtidigt! Det brukar jag göra ibland när jag läser vissa böcker, ett bra sätt att träna språk på (själv gör jag det oftast för att träna uttal i engelskan) 😃

//Flöffo

Imasy
9/4/15, 9:29 PM
#8

Är inte heller ett stort fan av ljudböcker. Testade att köra i mobilen när jag var ute och gick, men jag kom på mig själv att man slutade lyssna och svävade iväg i tankarna på annat.

sisela
9/4/15, 10:46 PM
#9

Jag måste ofta spola tillbaka och höra igen, när jag upptäcker att jag tappat koncentrationen. Föredrar egentligen också att läsa pappersböcker, men jag älskar att jag kan höra ljudböcker istället för radio f ex, när jag jobbar.

Skorpion76
9/5/15, 9:11 AM
#10

#9 Det måste jag också göra!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Pialinn
9/9/15, 5:02 PM
#11

Jag lyssnar på Daisy-böcker från bibblan. De nya inläsarna låser mycket bättre en de som läste in tidigare. Men så klart finns det undantag. En kvinna läste på "ackord". Hon lämnade aldrig några sekunders tystnad när hon började på ett nytt stycke. T.ex hände nåt i skogen, och nästa scen var inomhus. Jag hann aldrig fatta vad som hände i boken. T.o.m. när boken var slut läste hon ihop allt.

Jag lever mej in i böckerna, och ser allt i huvudet, därför hann inte hjärnan med.

Är jag ensam blir det oftast 1 bok/dag.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

jokkoono
9/10/15, 5:09 PM
#12

Hej jag föredrar ljudböcker, gärna Storytel för dom har bredast utbud. Dom har nånting för alla. Och det här med vilka som läser ljudböckerna tycker jag är A och O, att det är nån som är kunnig. Jag föredrar Katarina Ewerlöv eller Torsten Valund eller Marie Rickardsson.

Sajtadmin på Funktionshindrade iFokus.

http://funktionshindrade.ifokus.se/

LottaV
9/13/15, 5:39 PM
#13

Jag lyssnar både på Daisy och CD men jag föredrar e-bok.

Ett gott skratt förlänger livet

Annons:
Elisabeth A
9/14/15, 6:53 AM
#14

Tänk vad man kan ändra sig, för några år sen tålde jag verkligen inte ljudböcker… nu har jag helt snöat in mig, och lyssnat igenom runt 60 -70 st hittills i år ;) men jag är mycket noga med valet av uppläsare.

[Hadraniel]
9/28/15, 9:36 PM
#15

Brukar lyssna på ljudböcker via dator, mp3-spelare eller telefonen, men det fanns ju inte som alternativ.

Valde CD trots att det inte stämmer då jag inte vet vad Daisy eller Storytel är för något.

Gillar dock ljudböcker om man ska göra något tråkigt samtidigt som att städa, jobba med något enformigt som inte kräver koncentration eller liknande. Är skönt att ha när man ska sova också så att man inte tänker för mycket på annat.

Upp till toppen
Annons: