Annons:
Etikettförfattare
Läst 1151 ggr
Katniss
10/12/15, 9:40 PM

Jane Austen

Tänkte starta en liten tråd för att diskutera Jane Austen och hennes verk :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Tarotstollan
10/15/15, 9:12 PM
#1

Kul! Har några av hennes böcker men har faktiskt inte läst en enda.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

sisela
10/16/15, 12:41 AM
#2

Min favorit är Persuasion. Övertalning tror jag den heter på svenska.

Maleficum
10/16/15, 3:39 PM
#3

Försökte börja lyssna på någon av hennes böcker men kom aldrig speciellt långt, har däremot sett en del av filmer/mini serier som gjorts på en del av hennes böcker. Av dem har väl Emma varit favoriten (men kan bero på att det är den jag såg senast).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Katniss
10/16/15, 5:52 PM
#4

#3 Jag började läsa Emma, men fastnade inte riktigt… Min favorit bok och film är Stolthet och Fördom.

R.I.P. Anton 💔

Blanksteg
10/18/15, 12:13 PM
#5

Förnuft och känsla samt Stolthet och fördom är mina favoriter :) Samma när det gäller filmerna, dock bara de från 1995.

sisela
10/18/15, 12:46 PM
#6

#5 håller såklart med om stolthet och fördom från -95, men jag gillar verkligen den nyare miniserien "förnuft och känsla" från -08. http://m.imdb.com/title/tt0847150/ Tycker den följer boken riktigt bra och har fina rolltolkningar. Kanske att willoughby är mera "dashing" i Ang Lees film än i den här serien, men annars tycker jag den är riktigt på pricken.

Annons:
Katniss
10/19/15, 7:58 PM
#7

#6 Själv föredrar jag 2005 versionen jag :))

R.I.P. Anton 💔

sisela
10/19/15, 9:01 PM
#8

#7 inte så förtjust i den faktiskt :). Jag gillar 1980 serien med stolthet/fördom också, och 1940 filmen också, när jag gav den en chans. Hade en period förra året när jag såg alla filmatiseringar jag kunde hitta och läste alla böcker.

Katniss
10/19/15, 9:49 PM
#9

#8 Det är ju en smaksak helt enkelt, alltså vilken filmatisering man tycker bäst om :)

R.I.P. Anton 💔

sisela
10/19/15, 10:07 PM
#10

#9 ja absolut.

Katniss
10/19/15, 10:19 PM
#11

#10 en av anledningarna att jag tycker att 2005 versionen är så bra är nog Matthew Macfadyen, som spelar Mr. Darcy. Rollen passar honom precis :))

R.I.P. Anton 💔

sisela
10/19/15, 10:27 PM
#12

Nooooo hahah

nadilda
10/24/15, 8:56 AM
#13

Jag har läst Förnuft och Känsla, planerar att läsa Stolthet och Fördom också. Tyckte det var en bra bok, men den gjorde inte något vidare intryck på mig. Hade hört mycket om den, så blev nästan lite besviken.

Annons:
[Ulvarsdotter]
10/27/15, 11:53 AM
#14

Jag har läst alla böcker, och min favorit var Northanger Abbey och Övertalning, när det är i filmväg gillar jag mest Stolthet och fördom från 1995, Northanger Abbey från 2007, Förnuft och känsla från 1995 och Övertalning från 1995. (1995 var ett väldigt bra år tydligen! ;) )

Stolthet och fördom-serien gillar jag långt mycket bättre än den nya versionen från 2005 (som dock gjorde att jag förälskade mig i Jane Austens verk). Dock ogillar jag att de lagt in scenen med Fitzwilliam Darcy badandes, även om synen av honom gåendes mot Elizabeth och drypandes av vatten helt klart inte är så fel för ögat, men då mest för att den scenen inte finns med i boken. Annars har de följt boken väldigt bra, vilket 2005-versionen inte gjort..)

Jag hade dock svårt för Emma, mest för att jag inte fastnade för någon karaktär. Emma var bortskämd och såg sig stå över alla andra - vilket hon sedan inser är fel, men den boken lyssnade jag faktiskt på då jag inte kom så mycket längre än några kapitel i boken. Det har gjort att även filmerna jag sett varit lite småjobbiga att se på (1996 med Gwyneth Paltrow och 1996 med Kate Beckinsale).

Även Mansfield park var si sådär bra, men mycket bättre än enda filmen jag sett (1999) av den.  I filmen har de lagt till slavhandeln och en del sexscener som jag inte alls kunde tänka mig att Jane Austen skulle ha skrivit om, men som jag sedan insåg inte ens var med i boken. Dock tyckte jag att Fanny var lite för underdånig - vilket ju såklart inte är så svårt att förstå med den uppväxten..

Den bästa filmen som är gjord på en Jane Austen-bok är Northanger Abbey (2007), och den är nästan lite bättre än boken vågar jag påstå, men i filmen känns Henry Tilney och Cathetine Morlands kärlek till varandra större på något vis.

Förnuft och känsla läste jag ganska nyligen ut faktiskt, även om jag började på den för ett tag sedan och är väldigt förtjust i filmatiseringen från år 1995. Edward Ferrars är min absoluta favorit-Mr från Austens värld. Både i film och bok är han så där gulligt blyg och jag ler hela tiden när han är med i bild. (Sedan liknar han min sambo en del till sättet, och det kanske är det som gör att jag gillar honom lite extra.) Och Elinor Daschwood är min favorithjältinna…

Oj vad långt det blev! Men det blir kanske så när man skriver om något man verkligen gillar :)

sisela
10/27/15, 12:29 PM
#15

#14 Emma med Gwyneth Paltrow är helt hopplös tycker jag. Prova serien med Romola Garai. Kommer inte ihåg när den är gjord men den är ganska ny. Myyyycket bättre.

[Ulvarsdotter]
10/27/15, 12:54 PM
#16

#15 - tack, det ska jag kolla upp :)

jessR
11/17/15, 1:04 PM
#17

Jag är också ett stort Jane Austen fan, synd att det finns så pass få böcker av henne. Lite nyfiken på vilken som är er favoritkaraktär i Jane Austen böckerna/filmerna? Gillar bäst och gillar minst? Min favorit är nog Elisabeth Benneth och den  jag tycker minst om är nog Mr Collins, i från filmen från 2005 :)

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Katniss
11/18/15, 4:03 PM
#18

#17 min favorit är nog Mr. Darcy, då från 2005 versionen.

R.I.P. Anton 💔

Upp till toppen
Annons: