Annons:
Etikettboktips
Läst 838 ggr
taylor__lambert
2015-11-14 10:03

Boktips!

I skolan ska vi läsa en bok. Boken måste vara innan 1950-talet då den ska gå parallellt med historien. Jag har läs och skrivsvårigheter så gäna en lätt bok. Jag har försökt mig på den där Gatsby boken men jag känner att jag gett den en chans och det funkar inte. Läraren föreslog Frankenstein och Dracula men nej. Inget sånt. Gärna om ni kan kolla så att boken finns på Farsta bibliotek eller östermalms eller Stockholms stadsbibliotek. Hittade en bok jag ville läsa men den fanns bara på stadsbiblioteket och det var bara ett X.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Maria
2015-11-14 10:23
#1

Gatsby är ju en klassiker och väldigt lättläst och inte så lång.

Jag kan också varmt rekommendera Frankenstein. Helt imponerande att den är skriven av en kvinna för så länge sedan. Mary Shelley, utgiven 1818. Frankenstein är ingen skräckroman utan en ganska allvarlig bok.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

taylor__lambert
2015-11-14 14:10
#2

ag vill ha en som är typ som Anne Frank dagbok fast ändå inte så analys uppgiften blir enklare. Svenskuppgiften går parallellt med en historieuppgift.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

BrittaD
2015-11-16 20:15
#3

#1

Gatsby är väl inte lättläst 🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Maria
2015-11-16 20:28
#4

#3 Jag tyckte det. I alla fall på engelska. Jag har bara läst den versionen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Flöffo
2015-11-16 20:46
#5

Möss och människor kanske?

//Flöffo

Effie
2015-11-17 12:43
#6

Det finns ju ganska mycket historia fore 1950, om man sager så.. Vilken tidsperiod handlar din historieuppgift om?

Utan att veta något kan jag föreslå författare som Vibeke Olsson, Per Anders Fogelström, Vilhelm Moberg…finns manga fler. Svårt att veta om de passar dig.

Har du frågat någon bibliotekarie om råd? Det är ju deras jobb att ha koll.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Allt oviktigt
2015-11-17 19:15
#7

Slår ett slag för kvinnor och äppelträd  av Moa Martinsson. Eller någon av de andra statarförfattarna

Maleficum
2015-11-17 22:26
#8

Hur har du för att lyssna på bok? Tänkte om du får tag på nån du gillar som ljudbok så kanske det är lättare att komma igenom än att läsa?

Ingen aning om det behöver vara nån speciell typ av bok men annars så finns ju C. S. Lewis Häxan och Lejonet (utgiven 1950 så är kanske lite på gränsen om det skulle vara före 50-talet).

Eller någon av Jack Londons böcker? Finns ju bla Skriet från vildmarken eller Varghunden? Jag lyckades läsa mig igenom Skriet från vildmarken i skolan (och jag har svårt att läsa böcker).

Lewis Carrols Alice i Underlandet?  Eller om du hittar Felix Saltens Bambi? (Originalet då och ingen Disneyfierad version).

Jules Vernes Jorden runt på 80 dagar (vet dock inte om den känns lätt att läsa men den var riktigt bra att lyssna på den amerikanska ljudboksversionen).
Anna Sewells Black Beauty
Arthur Conan Doyles Sherlock Holmes böcker?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

taylor__lambert
2015-11-18 13:33
#9

Sorry for late update! Självahistorie uppgiften ändras beroende på bokens ursprungliga utgivna år. Så är det typ 1790-1890 så blir det automatiskt att jag ska analysera boken efter romantiken och skriva om romantiken. Jag hittade en Charles Dickens bok som var lättläst. Ca 90 sidor. Men har inte kollat med min lärare om det godkänns som bok. Annars har jag hittat lite mer lättlästa böcker vet bara som sagt inte om min lärare kommer godkänna dom.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: