Annons:
Etikettboktips
Läst 925 ggr
ican86
12/3/15, 11:34 AM

Var börja klassiska böcker?

Hejsan! Detta är mitt första inlägg på litteraturforumet. Jag har länge tänkt att börja läsa klassiska böcker, men vet inte riktigt var jag skall börja. Är det lika bra att börja med Strindberg och Dostoyevsky, eller bör man följa någon mer historisk linje ändå från Homeros? Det finns ju så mycket att ta sig an och läsa. Hur gör ni, och vad har ni för absoluta boktips som ni anser att man ej får gå miste om? Mvh /ican

Annons:
OberonsMatte
12/3/15, 11:45 AM
#1

Börja med något lättläst som t.ex. Doktor Glas av Hjalmar Söderberg och Dvärgen av Pär Lagerkvist. Otroligt bra båda två! Brott och straff av Dostojevskij är också en favorit och inte så tung som man kanske tror.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
12/3/15, 12:07 PM
#2

Tre andra böcker du inte får missa är Räddaren i nöden av J.D Salinger, Främlingen av Albert Camus och Processen av Franz Kafka.

Sajtvärd Katter iFokus

ican86
12/3/15, 8:43 PM
#3

Tack för tipsen! Jag började med något jag hade hemma. Så det blev Doktor Glas, och Kafkas Förvandlingen. Mycket nöje utav de båda.

AilyAdams
12/4/15, 3:49 PM
#4

Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas och Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne är två av mina favoriter när det kommer till klassiker. Rekommenderar dem varmt.

 **************************
Heter det De eller Dem?

nadilda
12/4/15, 4:27 PM
#5

Jag började med att läsa Skriet från vildmarken och Varghunden skrivna av Jack London när jag bestämt för att börja läsa klassiska böcker. Sedan drog jag igenom Per Vogelströms böcker, de rekommenderar jag verkligen.

Flöffo
12/9/15, 9:43 PM
#6

Rekommenderar också Skriet från vildmarken och Varghunden (det var den första hela versionen av klassiker jag läst, och det var när jag var 11 år, så den är nog ganska lättläst) av Jack London. Annars tyckte jag även om Robinson Crusoe av Daniel Defoe :)

//Flöffo

Annons:
horribleatnames
1/10/16, 12:41 PM
#7

Slänger in en röst på Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf. Den är väl värd att läsa :)

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Magrat
1/11/16, 7:17 PM
#8

En världsomsegling under havet av Jules Verne är en av mina favoritklassiker.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Lummer]
1/11/16, 7:30 PM
#9

Röde Orm Av Frans Bengtsson

Upp till toppen
Annons: