Annons:
Etiketterdiskussionerbokformat
Läst 1176 ggr
panini
2016-01-03 17:58

Vilket bokformat?

Vilket bokformat tycker du mest om att läsa? Pocket, Inbunden, Danskt band, e-bok m.m.

  • Redigerat 2020-11-18 20:39 av Cireea
Annons:
panini
2016-01-03 18:02
#1

Jag själv tycker mest om Pocket och Storpocket. Först och främst är de billiga men de är dessutom lätta att hålla utan att man får kramp i armarna och jag tycker om mjuka böcker, som man kan bända och vrida hur man vill 😛I andra hand kommer Kartonnage då dessa är lätta och mjuka, men om man ska tala om vilken bok som är vackrast på hyllan så är det ju Inbundna, men drar mig för att köpa dessa för att de är tunga och otympliga och dyra..

Maleficum
2016-01-04 01:02
#2

Helt klart ljudbok! Kan lyssna i princip när som helst och medan man gör andra saker. I andra hand e-bok eftersom man kan ändra textstorleken (och helst via mobilen faktiskt eftersom det blir färre text på varje sida).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hyvetytte
2016-01-04 08:21
#3

jag brukar köpa pocket om de finns, sen om jag tycker så mycket om boken att jag vill läsa den igen så köper jag inbunden, dels för att det är vackert och dels för att jag vill stötta bra författare. De får väl knappt sisådär fem kronor för en pocket 🙂

kissidor
2016-01-04 14:57
#4

tycker nog allra bäst om e-böcker, för de kan jag alltid ha med mig allihopa och jag får inte ont i armarna av en stor klunsig pappersbok. men de ska läsas på riktig läsplatta med e-inkskärm utom i yttersta nödfall! läsa på surfplatta/telefon känns inte alls lika bra. 

fast jag lyssnar mer på ljudböcker än jag läser e-böcker, men det har med tidsbrist att göra - ljudböcker kan jag ju lyssna på i många situationer när det inte hade gått att sitta och läsa 🙂. men för mig så blir det nästan lite lyxigt när jag har gott om tid att läsa "på riktigt" - på semestern tex, då sitter jag flera timmar om dagen och bara läser, gärna ute i solen om sådan finns 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurrig
2016-01-04 20:19
#5

Älskar e-böcker. Enkelt att bläddra och man kan läsa nästa sida utan pausen som blir när man bläddrar i en riktig bok. I första hand läser jag på läsplattan, men det händer att jag läser på mobilen när jag inte har tillgång till läsplattan.

När det gäller riktiga böcker så föredrar jag inbundna. Mjuka böcker, t.ex pocket är jobbiga då sidorna åker igen om man inte har ett jättebra grepp. Föredrar storpocket framför vanliga pocketböcker. Jag vill helst att boken ska kunna ligga på ett bord, eller i knäet, utan att den stänger sig själv eller att sidorna åker hit och dit.

Jag tycker sämst om ljudböcker. Det går för långsamt framåt och jag blir uttråkad. Efter ett tag börjar jag tänka på allt mellan himmel och jord för att sedan inse att jag har missat vad som har hänt i boken.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Maleficum
2016-01-04 22:51
#6

#5 Jag använder Smart Audiobook Player för böcker där man kan öka hastigheten om man tycker de läser långsamt (lyssnar på de flesta böcker i 1,5x hastigheten). Sen kommer den ihåg vart man är i böckerna så man kan byta mellan böcker utan att tappa bort sig. Sen spelar uppläsare stor roll i hur lätt det är att hänga med eller börja tänka på annat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Carrosh
2016-01-04 23:48
#7

Gillar inbundet bäst, just för att det är snyggast i hyllan samt stabilast i handen. Däremot, om jag ska ta med böcker till jobbet eller på resa, föredrar jag pocket, för att slippa bära så tungt. Men köper jag böcker är det inbundet i första hand som gäller.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Blanksteg
2016-01-05 14:30
#8

Exakt som #7 skriver. Tycker inbundet är bekvämast, så länge det inte är en stor och tung bok med över 500 sidor eller så.

Ljudbok lyssnar jag bara på när jag lyssnar på Harry Potter, vilket jag gör när jag ska sova :P Är annars för okoncentrerad för att lyssna på ljudbok. Skulle bara vilja göra annat också samtidigt.

Tarotstollan
2016-01-06 01:19
#9

Det skall vara riktiga böcker som man håller i händerna. De jag köper genom bokklubbar är ju oftast inbundna eftersom det är nya böcker men jag köper mest pocketböcker direkt i bokhandeln.
Ju tyngre böckerna är, ju hårdare pärmar behövs.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

kissidor
2016-01-06 12:31
#10

kan iofs hålla med om det att ljudböcker kan gå lite för segt - om man ska försöka bara lyssna på dem utan att göra nånting annat. men det är ju just när man gör nånting annat som förhindrar en från bla att läsa "på riktigt" som ljudbokens storhet visar sig.

Värd på Mobiltelefoner och Android

horribleatnames
2016-01-10 12:39
#11

Jag föredrar inbundna böcker.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Swadika
2016-01-10 13:43
#12

För mig spelar det egentligen ingen roll, bara hela serien av boken går att köpa i samma format. Tycker det är så fult och jobbigt(enligt mig alltså) att i en serie på 5 böcker ha två inbundna, två pocket och en storpocket tex. 

Men får jag välja så vill jag ha inbundna, mest för att det känns som om de håller längre. Pocketböcker köper jag om det är en bok jag kanske bara ska läsa någon gång, tycker de blir så fula i ryggen efter man läst.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

AilyAdams
2016-01-11 16:38
#13

Ljudböcker har helt klart fått en dominant roll i mitt liv sista tiden. Det är perfekt att ha när jag är ute med hunden, går till stan eller städar/tvättar.

Annars är det e-böcker som gäller för mig. Min Sony E-reader är med mig överallt och jag har alla mina böcker samlade där. De tar ingen plats!

 **************************
Heter det De eller Dem?

Annons:
missmagicscabinet
2016-01-11 17:48
#14

Böcker är lugnt skönast för mig. Men älskar att ha vackra inbundna böcker med. 😃

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Allt oviktigt
2016-01-12 19:55
#15

Pocket tycker jag är jobbigast att läsa

Upp till toppen
Annons: