Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 1787 ggr
Bokhyllad
2016-01-29 19:26

Tips på serier inom Fantasy/Sci-Fi/Dystopier/YA

Tänkte starta en tråd där man gärna får tipsa om sina bästa serier/böcker inom Fantasy, Sci-Fi och Dystopier (gärna YA). Skriv helst ett lite längre inlägg om varför boken/serien är värd att läsa (nörd som jag är av att läsa så många recensioner som möjligt innan jag ger en viss bok en chans), eller länka till en recension eller bokens goodreads-sida.

Själv gillar jag bland annat:

Hungerspelen, Divergent-serien, Mortal Instruments, Infernal Devices, Engelforstrilogin, De Utvalda, Mazerunner, The Selection-serien, Throne of glass-serien, Grisha-serien (Shadow and bone), Fever-serien, True Blood-serien, Twilight, Night huntress-serien och många fler..

Längre tips kommer så småningom..

Annons:
IngaTrnqvist
2016-01-29 23:18
#1

Har du läst alla De Utvalda-böckerna? Är de sammankopplade eller är det bara världen som är den samma? Fick lite den känslan när jag hade läst Graceling och kikade på Fire (har inte läst den än). Men tycker att första boken var riktigt bra. Har ungefär samma favoriter som du :)

Förutom de du har nämnt är två av mina favoritserier Legend av Marie Lu och Shatter Me (Rör mig inte) av Tahereh Mafi. Även The Bone Season av Samantha Shannon, även om det var lite väl komplicerad. Kommer nog ge den en chans till i alla fall i andra boken, The Mime Order. Hela serien kommer bli på sju böcker, så det verkar vara en lång och komplicerad värld och story det där, men om man bara kommer in i den verkar den kunna bli riktigt bra.

Swadika
2016-01-29 23:22
#2

En av mina favoriter är Legend serien av Marie Lu. En riktigt bra dystopi som absolut tävlar om första platsen av mina favoritböcker. Vartannat kapitel är med Day och vartannat med June (huvudkaraktärerna) så man lär känna båda karaktärerna riktigt bra. Första boken är bra, men den blir bara bättre med varje bok.

Ska även bli film  😃

Jag får skriva en längre recession när jag inte sitter vid telefonen, detta är min favoritgenre så jag återkommer med fler tips när jag rotat i bokhyllan

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

IngaTrnqvist
2016-01-29 23:28
#3

#2 Ska de bli film? :o
Min absoluta favoritserie, till och med så att jag har dragit ut på att läsa Champion för att jag inte vill att den ska ta slut.. Var har du fått reda på det? Har de gjort casting ännu? *overly exited*

Swadika
2016-01-29 23:34
#4

#3 Yes det ska bli film, tyvärr vet jag inte så mycket mer än så. Kommer inte ihåg var jag läste det, men imdb, wikipedia eller facebook. Någonstans i huvudet har jag för mig att den ska komma ut 2016

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

IngaTrnqvist
2016-01-29 23:41
#5

#4 Spännande, får googla det. Hoppas på att den blir bra i alla fall!

Swadika
2016-01-30 00:16
#6

Vet inte om dessa böcker passar här, men du tog upp twilight så det kanske passar.

Beautiful Creatures - Kami Garcia och  Margaret Stohl.  Förtjänar inte ett så dåligt betyg, den är absolut läsvärd om man tycker om twilight/mortal instrument. Framförallt fjärde boken är väldigt speciell.

Fallen - Lauren Kate. Har bara läst första boken, men jag tyckte den var bra. Några år sedan jag läste den dock.

Fallen ängel - Becca Fitzpatrick. Hush hush originaltitel. Lite barnslig tyckte jag den var, men absolut läsvärd. 

Bitten - Kelly Armstrong. ÄLSKAR denna, handlar om varulvar. 

All souls - Deborah Harkness. Bara läst första och börjat på andra boken. Läste första boken på svenska och jag har så svårt att byta språk mitt i en serie. Lite halvseg i början men blir bättre. Häxor och vampyrer kan knappt bli bättre 😉

Dessa är vad jag kommer på nu i alla fall.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Carrosh
2016-01-30 11:03
#7

Metro 2033

 av Dmitrij Gluchovskij.

Ett kärnvapenkrig har utplånat världen, och till Moskvas tunnelbanesystem har människor flytt och har nu, 20 år senare, hela sitt liv där nere. Varje station är en egen "stat" och mystiska saker händer i tunnlarna.

Kommit en uppföljare, Metro 2034, samt två fanfictions, Resan till ljuset  och Resan till mörkret  (båda av Andrej Djakov, i samarbete med Gluchovskij).

Mycket läsvärd bok om man gillar det där ryska hårda, kalla och samtidigt vill ha en spännande bok där det händer mycket och där man inte riktigt kan gissa sig till vad som händer härnäst.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Swadika
2016-02-01 14:04
#8

Kom på tre till dystopier 

Endgame - James Frey. Helt OK bok men med väldigt mycket detaljer. Exemplerna är påhittade då jag inte har boken, men det var ungefär såhär: "det tog 2789 sekunder" eller "vi var 10258cm ifrån varandra", bland annat.

Lite förvirrande då det är väldigt många karaktärer och varje kapitel varierar ur deltagarnas perspektiv.  Andra boken kom ut i höstas(på svenska i alla fall) men har inte hunnit läsa den. 

Delirium - Lauren Oliver. Tyckte väldigt mycket om den (högt betyg på goodread också). En serie som blir bättre för varje bok. 

The 5th wave - Rick Yancey. Inte läst men står på min "Att läsa" lista

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Bokhyllad
2016-02-01 19:33
#9

#1 De är på ett sätt separata böcker, men historierna länkas ihop och samma karaktärer dyker upp i de andra böckerna. Tycker absolut att hela serien är läsvärd!

#8 Har läst två av de böcker du tipsade om.. "The 5th wave" är helt ok (varken mer eller mindre) om man gillar hela alien-invasion-temat med lagom mycket dystopi över det, medan jag faktiskt hade riktigt svårt för"Endgame".. Har inte läst uppföljaren (bok 2), men jag upplevde att både karaktärerna, handlingen och detaljerna inte var något som tilltalade mig i den första boken. Kunde aldrig knyta an till historien.

Bokhyllad
2016-02-01 19:54
#10

Jag vill verkligen tipsa om tre serier.  Om ni inte har läst dessa ännu, rekommenderar jag er att ge dem en chans:

Throne of glass av Sarah J. Maas: Detta är en serie som kommer att bli sju böcker lång, men än så länge har 4 böcker publicerats och en prequel med samlade noveller om huvudkaraktärens bakgrund. Det fantastiska med denna serien är att författaren verkligen har lyckats skapa en starkt kvinnlig huvudkaraktär som man verkligen kan knyta an till, innehåller lagom mycket romantik, världen är komplex men inte allt för komplicerad och författaren har verkligen en förmåga att suga in läsaren. Språket innehåller lagom mycket humor, utan att ta allvaret från historien. Du får ett riktigt äventyr, med féer, demoner, mystik, magi, bad-ass-karaktärer, häxor, onda antagonister, och ja.. allt du egentligen kan önska dig av en fantasybok. Första boken tar lite tid att komma in i, men ger du boken den tiden, så kommer du att bli belönad.

The Grisha Trilogy av Leigh Bardugo: Yes! Jag älskar även denna serie! Bra karaktärer och karaktärsutvecklingar är den här bokens recept. Plus en fantastisk värld, som består av två grupperingar: De mänskliga och de som bär på övernaturliga förmågor (Grisha). Som många andra böcker kretsar den här serien kring ett kungadöme, en hänsynslös härskare och ett uppror. Men den här lyckas på många sätt mycket bättre än andra böcker som anspelar på samma tema. Den behandlar delikata problem som: vilka handlingar är av godo/ondo, själviska/osjälviska. Självklart handlar det även en hel del om vänskap vs romantik.

A court of thorns and roses av Sarah J. Maas: Än så länge har bara den första boken i serien utkommit, men den andra kommer ut i maj. Detta är en re-telling av "Skönheten och odjuret" men med ett fé-tema. Jag har vanligtvis svårt för re-tellings (av någon anledning), men gillade verkligen hela den värld som Sarah J. Maas skapat i denna bok. Karaktärerna är också to die for.

Author7
2018-04-17 01:40
#11

Jag kan tipsa om : 

Septimus Heap:  

"Silas Heap är på väg hem genom skogen. I snön hittar han ett bylte  en liten flicka med violblå ögon. Han tar upp henne och skyndar vidare hemåt till sin familj och nyfödde son. I dörren möter han barnmorskan med ett lindat barn under armen. Pojken är död, säger hon och försvinner snabbt därifrån. Familjen Heap tar hand om den nyfödda flickan och uppfostrar henne som ett av sina egna barn. Hon får namnet Jenna. Men vem är den mystiska flickan egentligen och är verkligen Septimus Heap, den sjunde sonen efter den sjunde sonen, död? Den första delen i denna magiska trilogi tar läsaren med på en fantastisk resa fylld med spännande karaktärsskildringar, humoristiska förtrollningar, skyddsamuletter och en längtan att få lösa mysteriet i denna originella berättelse. " 

http://wahlstroms.se/vaar-utgivning/boecker/septimus-heap-magi/4417

Septimus Heap är en väldigt spännade och annolunda bar n och ungdoms fantasyroman serie . Det som jag gillade bäst med denna serie var att man fick uppleva många olika karaktärers perspektiv. Framför allt vuxna karaktärer. Vilket jag är väldigt ovanligyt för barn och ungdomsböcker.

Medarbetare för Days of our lives

Upp till toppen
Annons: