Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 1902 ggr
abk1991
4/13/16, 1:07 PM

Flugornas herre

Hittade ingen mer passande sajt… Varför räknas flugornas herre som en ungdomsklassiker? Har läst den och flera andra ungdomsklassiker och fattar inte vad som är så speciellt med denna bok, varför är just Flugornas herre klassiker? Den är enligt mig som vilken annan ungdomsbok som helst. Tacksam för svar <3

Annons:
[rolnor]
4/13/16, 1:12 PM
#1

Den är ju helt fantastiskt bra, handlar om att ondskan finns i oss alla, även hos barn och hur iilla det kan gå om den får fäste och kraft och en arena att riktas mot andra människor, inte olikt det som IS sysslar med, tycker jag.

Cireea
4/13/16, 1:43 PM
#2

Det är faktiskt svårt att veta varför en bok är en klassiker. Oftast så är det en kombination av flera olika faktorer som gör en bok till en klassiker och man vet ju inte direkt när den publiceras om boken ska räknas som en klassiker eller inte. Det vet man inte förrän efter ett X antal år har gått. 🙂 

Det som gör en bok till en klassiker kan variera men det kan vara för att boken är välskriven, tar upp ett ämne som är väldigt aktuellt oavsett när i tiden du lever eller också är berättelsen i sig gripande och speciell. 

Flugornas herre tar upp ett ämne som alltid är aktuellt. Det var aktuellt när den skrevs, det är aktuellt nu och det kommer vara lika aktuellt om 100 år.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

sofiacle
4/13/16, 3:50 PM
#3

#2 ''Flugornas herre tar upp ett ämne som alltid är aktuellt. Det var aktuellt när den skrevs, det är aktuellt nu och det kommer vara lika aktuellt om 100 år.''

är det de ämnet som #1 nämner? att ondskan finns i alla? :)

abk1991
4/13/16, 3:51 PM
#4

Tack så mycket Cireea och rolnor för era svar :) <3 mycket hjälpande

missmagicscabinet
4/20/16, 9:48 PM
#5

Jag håller med om att den är överhypad. Bloggar alla mina åsikter och min analys av den här: Lord of the Flies av William Golding

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Gronstedt
4/29/16, 4:07 PM
#6

Den är inte någon "ungdomsbok" utan en samhällskritisk allegorisk roman. Den bröt ny mark på många sätt och blev mycket omdiskuterad. När den skrevs tog den upp ämnen som i stort sett varit tabu att beröra före VVII - som att pennalism inte är en självklar rättighet som gör samhället starkare, att det inte är självklart att man är en god ledare bara för att man härstammar från rätt släkt, att barn är kapabla till stor ondska, att människor är mer benägna att följa onda ledare som ger dem omedelbara fördelar än goda ledare som ställer krav, att människor kan begå vilka vidrigheter som helst för att få vara en av "vi" och slippa vara en av "dem". För att bara nämna några aspekter.

Det är därför den är en klassiker.

Annons:
[rolnor]
4/29/16, 5:08 PM
#7

Tack Gronstedt, jag förstår boken bättre nu efter din förklaring. Minns slutet i boken/filmen när dom vuxna hittar barnen på stranden i full färd med att slå ihjäl varandra, vilken kontrast det blir när barnens barbari åter får kontakt med det civilicerade vuxna samhället.

Upp till toppen
Annons: