Annons:
Etikettförfattare
Läst 1218 ggr
Magi-cat
5/26/16, 8:06 AM

Den (nästan) okända flickboksförfattaren

Hon fick inte någon plats i litteraturhistorien, Ester Ringnér-Lundgren eller Merri Vik. Flickböcker är inte något som ger berömmelse…

"Maria Österlund har ett klart svar på hur det kommer sig att flickboken så länge negligerades.

- I mina ögon beror det på hur flickor har behandlats i kulturen överlag - och i samhället. Det är en klar följd av synen på flickor och flickskap. Man har inte tagit dem på allvar och då har man inte heller värdesatt den litteratur som skrivits för dem, säger Österlund som konstaterar att det här är en genre som bygger på serieläsning och vars böcker ofta går i arv.

- Man får dem på sommarstugan, man får en hel låda, man får mormors, mammas.

Böckerna har alltså alltid funnits i omlopp, men det dröjde innan de blev rumsrena i universitetsvärlden. Idag är läget bättre, även om man sällan ägnar sig åt specifika flickboksstudier. Istället fokuserar man på vidare perspektiv.

- Man har längre tidsmässiga bågar och ställer frågor kring hur urbanitet skildras och hur folkhemmet byggdes upp. En annan infallsvinkel är att man tittar på kvinnliga författare och försöker identifiera de arenor som ansågs vara "ofarliga" för dem.

- "Ni kan skriva flickböcker, ingen bryr sig ändå om den genren", ler Österlund och beskriver hur det förr var vanligt med förord där den kvinnliga författaren nedvärderar det egna skapandet: "det här är nu bara en liten bok som jag har skrivit vid mina barns sängkant"."

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/25/darfor-fick-lottas-forfattare-inte-plats-i-litteraturhistorien


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tulinia
5/26/16, 8:52 AM
#1

Ohhh Lotta böckerna! Många sommardagar i hängmattan när jag var liten gick åt till dom, Mary Lou , kitty böckerna, fem böckerna, fröken Sprakfåle, hemliga sjuan. Vilka minnen :D

Tarotstollan
5/28/16, 2:55 AM
#2

Älskar Lotta böckerna! Har säkert läst varje bok  minst 20 ggr var!
Var tvungen att gå och räkna dem och det är 47 stycken!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lavine
6/2/16, 11:32 PM
#3

<3

Maleficum
6/4/16, 11:15 AM
#4

Läste så få böcker när jag var yngre som blev aldrig speciellt mycket flickböcker för min del och de få jag läste innehöll såklart hästar eller massor av djur (den flickbokserie jag läst flest böcker i (typ 5 stycken) är väl Sadelklubben). Annars föredrog jag nog icke "tjejiga" ungdomsböcker utan blev en hel del historiska (som Olov Svedelids böcker)

Men är det bara här i Sverige som de blivit så undanskuffade? Tänker på i engelska böcker när de ofta refererar (speciellt tjejer) att vara som Nancy Drew (Kitty på Svenska), vet inte om ungdomsserier som Kitty är vanligt eller inte heller när det faktiskt är olika författare som skriver dem under samma pseudonym?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

missmagicscabinet
6/15/16, 10:10 PM
#5

Alltså Lotta-böckerna är mina favoriter! Älskar dem högt! 😃

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Upp till toppen
Annons: