Annons:
Etikettbokformat
Läst 2007 ggr
strobii
2017-04-19 18:21

Bokformat (röstning)

Vad föredrar ni för bokformat?

  • Redigerat 2020-11-18 20:35 av Cireea
Annons:
ilenna90
2017-04-19 18:23
#1

Gäller det att läsa hemma och att sen ha boken i bokhyllan så föredrar jag helt klart inbunden. 
Ska jag ha med en bok på semestern föredrar jag dock storpocket. 

Avskyr att läsa vanliga pocketböcker som slår ihop sig själv hela tiden x)

Herveaux
2017-04-19 18:39
#2

Inbunden helt klart.
Ljudböcker är också otroligt bra format (när dom är inlästa av en bra uppläsare).


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Sindri
2017-04-19 18:42
#3

Inbundna böcker är förstås det vackraste och för sådana böcker man vill äga, samt naturligtvis fackböcker av olika slag.

Men jag läser ofta på så knöliga ställen så en pocketbok är det mest praktiska. Lätt att packa och bära också.

Har läst en hel del e-böcker, men det blir inte att jag köper såna ändå. Kanske skall ha en riktigt eboksläsare i så fall.

JMW
2017-04-19 18:53
#4

Jag föredrar ljudbok men det fanns inte som alternativ så jag valde e-bok. Vi har inga böcker i hylla mer än lite faktaböcker.

Em_
2017-04-19 19:09
#5

Jag tycker att pocketböcker är bekvämast att läsa i. De är nästan alltid billigare dessutom.


Derrtag
2017-04-19 19:23
#6

Jag föredrar både inbunden och e-bok, men man fick bara välja en😕

E-bok är både praktiskt och - om man tänker på träden - till och med miljövanlig, för det behövs ingen papper för att tillverka den, alltså inga träd😃, men jag håller med om att inbunda böcker är de bästa att läsa.😉

Annons:
ilenna90
2017-04-19 21:53
#7

och jag glömde av nån anledning skriva med e-böcker när det är det jag i 9 av 10 fall läser haha? så hade också behövt klicka i fler alternativ ;D 
tycker det är både smidigare (att kunna få boken på en gång istället för någon leveranstid) och billigare - särskilt när jag bara läser böcker på engelska och amazon har väldigt bra priser ^^ och så är det ju trevligt att kunna ha med sig många böcker utan att dom väger någonting haha. 
har dock bara en vanlig surfplatta så vågar inte ha den ute i solen osv :/

strobii
2017-04-19 22:51
#8

Oj jag glömde helt ljudbok! Sorry. Går ju tyvärr inte att lägga till heller =(

Tarotstollan
2017-04-19 23:22
#9

Självklart är ju inbundna böcker vackrast i bokhyllan men de är ju oftast mycket dyrare. Så jag valde storpocket, lite lättare att läsa i än vanliga pocketböcker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

lunaticIam
2017-04-20 21:24
#10

Inbundet är favoriten och har varit det alltid. Dock hamnar inte pocket så långt efter. Hade faktiskt länge en period då jag vägrade pocket men efter att ha läst på högskolan så är jag förbi den - pocket är ju himla billigare! Dessutom smidigare att ha med på resor eller i väskan till vardags.

Maryam Cullen
2017-04-21 09:41
#11

Inbundna, men jag har inget emot häftad eller pocket. Avskyr dock ljudböcker då jag känner att jag inte kan leva mig in i berättelsen eller ens förstå den om jag inte gör det på egen hand, och dessutom vill jag inte att något digitalt ska hamna mellan mig och mina älskade böcker :)

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Carmarino
2017-04-21 13:52
#12

Kan inte heller lyssna på ljudböcker, för efter ett tag börjar tankarna vandra åt sitt eget håll. Efter ett tag upptäcker jag att ett nytt kapitel har börjat, och jag har ingen aning om vad som hände i det förra. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

panini
2017-04-21 14:52
#13

Pocket och storpocket.

Annons:
Scorpio97
2017-04-22 18:18
#14

Pocket är lättare att ha med sig, men inbundna är generellt sett finare och bekvämare att läsa. Men dom är relativt lika för mig. "Storpocket" är jag inte säkert på, aldrig hört det ordet förr så jag har ingen referens.

När det gäller ljudbok tycker jag det är svårt. Jag är tydligen väldigt känslig för hur rösten är samt hur personen läser boken. Så jag hittar i princip aldrig en bok jag är intresserad av som dessutom har "rätt röst". Sen föredrar jag att läsa själv oavsett. 
E-bok är bra om man inte kan ta med sig en riktig bok, men jag läser inte e-böcker annars. Föredrar känslan av en bok och det känns onödigt att sitta framför en skärm när det inte behövs.


//Jessie

Carro107
2017-06-30 15:22
#15

Storpocket och pocket, smidigt att ta med sig

http://carro107.blogspot.se/

Novelia
2017-07-09 17:25
#16

Pocket, helt klart :)

I have no sympathy for people without empathy

Snurrig
2017-08-02 10:34
#17

E-böcker är det självklara valet. Läser mycket böcker och det är så otroligt smidigt, att både låna och köpa. Ska man iväg har man massvis med alternativ att välja mellan, till skillnad med förut när man fick nöja sig med 10 böcker, för mer hade man ju inte plats med.. dessutom har jag blivit lat, det är så enkelt att bläddra, haha! Jobbigt att bläddra papperssidor 😃

Det andra valet är väl inbundna, enkla att hålla i och fina att titta på.

Pocketböcker tycker jag är väldigt jobbiga, man får typ fightas med boken.. jag vill ha den öppen och den vill stänga sig..

Jag tycker ljudböcker oftast är för sega, men ibland är det ändå bättre än ingen bok alls, te.x om man är ute på en promenad.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

ilenna90
2017-08-02 10:36
#18

#17 vi verkar ha väldigt lika preferenser haha! :) 
ska utomlands snart och boken jag ville läsa fanns tyvärr bara i pocket-form, så kommer få ha den där fighten under en veckas tid -.- skulle såklart behövt en ordentlig läsplatta som man vågar ha i solen, men med en enkel surfplatta känns det lite för riskabelt.

Lona
2017-09-02 13:52
#19

Storpocket tror jag, om det gäller själva läsandet och "handhavandet". I bokhyllan föredrar jag inbundna, ska boken hänga med på resan så blir det vanliga pocketar. Jag är förmodligen dessutom lite fjönsig, det stör mig mer om en inbunden bok blir lite kantstött än om det är en pocket även om jag är aktsam om dem med. Ljudböcker - MÖJLIGEN under långkörning och jag åker själv. E-bok - never ever! Man ska kunna hålla i en bok och bläddra i den!!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jess89
2017-09-11 16:22
#20

Föredrar pocket då de är lätta att förvara och att ha med sig.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Annons:
Jinglebelle
2017-10-01 13:54
#21

Föredrar inbundna böcker, alla gånger. Pocket (gärna storpocket) är bra de gånger som man ska ut och resa, men eftersom jag läser mestadels hemma så känns det alltid lika fint att slå upp en rejäl bok med lite tyngd i.

DogeLove
2017-10-02 07:26
#22

Inbunden

Upp till toppen
Annons: