Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 1000 ggr
Novelia
7/9/17, 2:48 PM

Dåliga böcker

Hur gör ni när ni läser en dålig bok? Senaste böckerna jag har läst har varit skitdåliga… jag har fått tvinga mig igenom dem i hopp om att de tillslut ska ge mig något bra i slutändan. Ger ni upp boken om den inte är bra? Och när tar ni beslutet isåfall? Jag själv har svårt att ge upp om en bok, jag har ju köpt den och vill därför läsa ut den. samtidigt går jag miste om alla bra böcker när jag slösar tid på de dåliga, så det känns värdelöst att tvinga mig igenom! När tycker du det är dags att lägga en dålig bok år sidan? Eller är du som jag, att du tvingar dig igenom en dålig läsupplevelse?

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Kasp
7/9/17, 3:09 PM
#1

Nej jag slutar läsa om den är dålig, men jag känner det lite som ett misslyckande men känns onödigt att tvinga sig att läsa när den inte är bra. Vill jag läsa något tråkigt kan jag lika gärna läsa kurslitteratur istället haha. Ibland kan en bok kännas bra sedan efter ungefär halva så kan jag ändra uppfattning och tycka att den är dålig, kanske tröttnar jag? Eller så är den bara dålig, och då slutar jag. Liknande blir det med filmer/serier jag ser.

Scorpio97
7/9/17, 3:12 PM
#2

Om det är berättelsen jag inte gillar så läser jag oftast ut boken ändå. Jag vill veta hur det slutar och när jag har läst ut en dålig bok känner jag oftast att det var värt att läsa den ändå. Men om jag har läst två böcker av en författare och ogillat berättelserna i båda så lånar jag förmodligen inte en till.

Men om jag ogillar eller stör mig på sättet boken är skriven så slutar jag i princip alltid att läsa, även om jag gillar berättelsen. Jag har försökt att komma igenom böcker där jag har ogillat skriv-/berättarsättet tidigare och det brukar inte bli bättre. Oftast blir jag bara mer och mer irriterad, och kan inte njuta av boken eller fastna i historien ordentligt. Innan jag lånar en bok brukar jag skumma igenom första sidorna om jag inte har läst den författaren tidigare, oftast kan jag då se om den passar mig eller inte. Annars har jag ingen exakt gräns på när jag lägger ifrån mig boken.


//Jessie

Tarotstollan
7/9/17, 7:44 PM
#3

Jag brukar läsa ut den ändå, fast det kanske tar extra lång tid eftersom jag sällan läser en bok i taget.  Så det kanske bara blir något kapitel eller några sidor i månaden.🤐

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carrosh
7/12/17, 1:26 PM
#4

Lägger den åt sidan och läser den inte något mer. Tycker inte det är värt att tvinga mig själv läsa något jag inte tycker om, börjar hellre på en ny bok istället. Köper mycket böcker second hand, så det känns inte som någon stor förlust ändå då, bara att ge bort boken till någon annan som kanske tycker bättre om den.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

blodörn
7/20/17, 10:01 AM
#5

Om den inte är särskilt lång så tvingar jag mig igenom den, annars lägger jag undan den.

Do as you would be done by - And think for yourself

ilenna90
7/23/17, 12:45 PM
#6

om jag verkligen ogillar boken (om det så är skrivsättet, karaktärerna, språket) så brukar jag sluta läsa den ganska snabbt, för om det är just skrivsättet jag inte gillar så vet jag ju att det inte kommer att förändras längre fram, likaså om jag tex. tycker att karaktärernas språk känns oäkta.
ser ingen anledning att slösa tid på en bok som inte ger mig någon glädje haha :)

Annons:
Novelia
7/24/17, 4:25 PM
#7

Lite olika alltså 😄 Tidigare läste jag ut dem ändå men nu har jag börjat ge bort de böcker, om jag tror att någon annan skulle uppskatta de mer. Är de riktigt dåliga så lämnar jag dem till bytesboden så får karma sköta resten!

I have no sympathy for people without empathy

Effie
7/29/17, 9:19 PM
#8

Jag ger en bok 100 sidor. Har jag inte fastnat för den då, så lägger jag den åt sidan.

Är språket uselt, kan jag sluta läsa tidigare.

Och ibland läser jag ut en bok fast jag inte gillar den. Om jag fått den rekommenderad, om jag märker att många tycker den är fantastisk (då vill jag se vad det kan vara som tilltalar dem), om jag vill se om den är så dålig som jag tror…eller nåt. :-)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: