Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 820 ggr
Novelia
2017-11-17 08:43

Prenumeration på e och ljudböcker

Är det någon här som använder sig av exempelvis storytel eller annan läs-app? Jag undrar om det är värt att skaffa. Är utbudet bra? Prisvärt? Vilken app rekommenderar ni? Jag besöker ofta biblioteket men känner att det är lång kö till böckerna och att jag ibland inte ens hinner klart med en bok innan nästa ska ha den.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
DesK
2017-11-17 08:50
#1

Detta är inte riktigt ett svar på din fråga, men jag har Legimus-appen från biblioteket. Den är gratis, har bra utbud och ingen väntetid för att låna e-böcker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonicaLagerquist
2017-11-17 09:01
#2

Jav använder också Legimus.

Som bokmissbrukare (30-35böcker i månaden fungerar inget annat)

Stolt ägare till fem La permer

Veda
2017-11-17 09:36
#3

Jag har Storytel och det funkar rätt bra. Bäst är det när böckerna både finns som e-bok och ljudbok och de är synkade så man kan välja vilket som (alla är inte det). Urvalet är något begränsat, men jag har trots det läst/lyssnat på snart 800 böcker.

En annan sak som jag tycker är synd med Storytel är att man inte kan låna böcker på andra språk än svenska och engelska.  

Jag lyssnade på ljudböcker från biblioteket förut (mer än två år sen) och där var begränsningen att det inte gick att lyssna offline på telefonen utan bara strömmande från datorn. Ibland tystnade boken mitt i och då fick man bara gissa sig till slutet. Det gick inte heller att låna mer än några böcker i veckan, alldeles för få i mitt tycke.

Novelia
2017-11-19 22:48
#4

Legimus? Alltså det här kan ju vara helt fantastiskt! Jag ska genast ladda ner appen och testa själv. Tack tack tack för tipset! Jag ville verkligen inte köpa den halvlästa boken vi läser i kursen just nu…

I have no sympathy for people without empathy

Novelia
2017-11-19 23:09
#5

På deras sida står det att man behöver ha lässvårigheter för att få läsa genom appen? #1 #2

I have no sympathy for people without empathy

MonicaLagerquist
2017-11-20 08:34
#6

#5

Gå till biblioteket och berätta att du har det lite jobbigt att läsa långa texter så får du inloggningsuppgifter och kan använda Legimus. Man behöver inget intyg utan det räcker med att säga att man har behov.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
DesK
2017-11-20 09:14
#7

#5 Jag är hörselskadad och fick Legimus av vår snälla och suktiga bibliotekarie, därför att jag inte kan lyssna på en hörbok med en massa biljud (trafikbuller, skrammel, prassel mm) Så gör som #6 föreslår 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Novelia
2017-11-20 13:47
#8

#6 okej. Känns fel att utnyttja en tjänst som är till för de som verkligen behöver den. Tänker att om många missbrukar tjänsten kanske dom blir tvungna att ta betalt för den tillslut? Det vore synd att förstöra för dem som är i behov av den. Jag trodde först att det var en gratistjänst biblioteket erbjöd alla. Så jag får nog bita i citronen och betala för böckerna ändå.

I have no sympathy for people without empathy

Veda
2017-11-27 12:37
#9

Men det har funnits en gratistjänst förut som biblioteket har haft. Jag kommer bara inte på vad den heter.

Edit: Kollade just och på vårt bibliotek kan man låna max 20 e-böcker i månaden och läsa/lyssna på i telefonen.

Novelia
2017-11-29 11:02
#10

#9 Jag såg det! 😀 hur bra som helst. Dom har en app som heter blue någonting och sen även "elib". Då lånar man med sitt bibliotekskort och det är öppet för alla.

I have no sympathy for people without empathy

Upp till toppen
Annons: