Annons:
Etikettboktips
Läst 1071 ggr
DogeLove
2017-12-03 14:26

Skönlitterära hundböcker

Hej, hej, behöver tips på skönlitterära böcker, helst om hundar 🐶, gärna böcker i still med Mina liv som hund och Marley och jag  har även läst Arthur hunden som lämnade djungeln och hittade hem, men tyckte den tog för lång tid för den att starta så blev mest uttråkad. Så gärna någon bok som inte tar 100 sidor innan det startar. 😃

Även kattböcker går bra, läser Gatukatten Bob just nu och ska börja med nästa bok snart men när jag har läst dom behöver jag hitta en ny bok att läsa. 🐱

Annons:
VampireGirlElvira
2017-12-03 14:51
#1

Kan starkt rekommendera boken ” Vår Hund Oogy, Det Är Insidan Som Räknas”. Den är inbunden.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Snurrig
2017-12-03 14:53
#2

Kanske inte exakt vad du söker men Varghunden och Skriet från vildmarken av Jack London samt Kazan och Baree av James Oliver Curwood är superbra böcker. Old Yeller av Fred Gipson är en bok jag inte hunnit läsa ännu, men har den på min "att läsa-lista", kan ev. vara något för dig?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

parsley
2017-12-03 15:02
#3

James Herriots böcker om hans tid som veterinär i Yorkshire på 1930-talet kanske kan passa. De handlar inte bara om hundar, utan även om andra djur och de människor han möter. I vår herres hage heter en av böckerna, men det finns flera. 

Kan du tänka dig att läsa barn- ungdomsböcker så har Jeanette Bergenstav skrivit ett par hunddeckare om Flingan och Flocken. Tror de rekommenderas från 9 år. Jag har läst en, eftersom jag ville läsa om en av hundarna som var med (kleinspitzen Zingo) och jag tycker den kändes ganska vuxen i sitt ämnesval. Hundarna är jättecharmiga.

DogeLove
2017-12-03 17:34
#4

#1 Har hört talas om den boken, får titta upp det, tack! #2 Tack för många förslag! Har redan läst Varghunden och Skriet från vildmarken, men bra förslag dock, ska titta upp dom andra böckerna! :) #3 Kan absolut tänka mig att läsa barn och ungdomsböcker är dock inte särskilt förskjuts i deckare, men ska titta upp dom! Första boken lät intressant ska titta upp den också! :) Tack för alla förslag! ❤️

Maleficum
2017-12-05 10:23
#5

Har du läst uppföljaren av Mina liv som hund? (Vet dock inte om den finns på svenska än men heter A Dog's Journey på engelska).

Vet inte vad du anser om att läsa engelska böcker? Men om du vill ge det ett försök så är Richard Adams böcker Watership Down (om kaniner) och Plague dogs också bra förslag (tror tyvärr inte de finns som Svensk översättning men kan vara värt att kolla upp).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

parsley
2017-12-05 12:15
#6

De 101 dalmatinerna eller Pongo och valptjuvarna finns som bok. Disneys film bygger på boken. Dodie Smith heter författaren. Det är en barnbok. Jag vill minnas att jag tyckte bra om den när jag var liten och jag tror den kan fungera som allåldersbok. https://www.bokus.com/bok/9789132176517/de-101-dalmatinerna/

Även Lassie är en barnbok från början. Eric Knight heter författaren. Jag är osäker på om den finns att köpa i bokhandeln för närvarande om man vill läsa på svenska. Det är mycket möjligt att den finns på biblioteket. 

Kerstin Ekman har skrivit en bok som heter Hunden. Hon brukar räknas som en lite "svårare" författare, men titta efter boken om du är intresserad.

Annons:
Lavine
2017-12-10 18:47
#7

Du kan kolla om I väntan på Doggo av Mark B. Mills är något för dig. 

Sen innehåller Lucy Dillons alla böcker en hund, även om de inte är i huvudfokus kanske! 🙂

DogeLove
2017-12-11 11:07
#8

Jag har inte haft tid att svara, sorry. Men tittar upp böckerna! :3

Upp till toppen
Annons: