Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 1583 ggr
Sindri
2018-04-13 18:28

Vem skall utse Nobelpristagare i litteratur?

Precis detta har jag funderat på de senaste dagarna. Nog har väl debaclet också skadat statusen ho Nobelpriset i litteratur?
https://www.svd.se/testamentet-gor-att-akademien-kan-mista-nobelpriset

Vad tycker ni?

Annons:
parsley
2018-04-13 19:48
#1

Svår fråga. Jag har egentligen inte tagit ställning. Antar att Akademien får fortsätta utse Nobelpristagare, om man lyckas få till en fungerande organisation. Annars kanske det blir Vitterhetsakademien, om det stämmer överens med innehållet i Nobels testamente.

Tarotstollan
2018-04-13 22:37
#2

Är inte så insatt i det hela. Kanske att de som fortfarande sitter kvar på sina stolar och de som inte längre vill vara kvar, väljer in nya deltagare.

De i sin tur får sitta på prov i 3-5 år och sen bestämma sig om de vill vara kvar eller rösta in nya efter sig.
Kanske kan vara något att testa………… men vad vet jag?🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Farwuq
2018-04-16 15:25
#3

Låt akademin gör det, men se till att sålla bort "rötäggen" som ger akademin det dåliga ryktet; ändra stadgarna så sådana som saboterar och avslöjar, per automatik förlorar sin stol.
Det finns betydligt fler än 18 som är kompetenta i riket, så vi ska inte vara rädda för att "kasta ut" ledamöter som inte sköter sig.
Ingen ska få en stol på livstid, de måste visa sin värdighet fortlöpande.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2018-04-16 15:29
#4

Telefonrösta a´la "Mello"?

parsley
2018-04-16 16:39
#5

Är det lämpligt att de som är kvar i Akademien utser nya ledamöter? Misstänker starkt att de nya isåfall kommer att bli sådana som faller de kvarvarande i smaken.

Farwuq
2018-04-16 17:07
#6

Mja… Vi har nog kompetenta litteraturkritiker och en dröse folk vid universiteten som kan vaska fram lämpliga kandidater.
Det viktiga är att det inte blir vänskapskorruption och politisering; politiskt tillsatta ledamöter bäddar för en katastrof.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Author7
2018-04-17 00:13
#7

Jag skulle vilja rösta fram en nobelpristagare. Jag tycker att inte det är någon myndighetsjobb att bestämma det utan om man är litteraturintresserad så ska man få rösta på alla verksamma författare.

Medarbetare för Days of our lives

Farwuq
2018-04-17 10:02
#8

Det blir jobbigt att få fram en lista över alla verksamma författare och kunna välja mellan dem, det kan lätt bli populistiskt då.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

parsley
2018-04-17 15:43
#9

# 7 Fast det blir nog svårt att rösta. Ska alla i hela världen ha möjlighet att rösta? Nobelpriset kan ju trots allt tilldelas författare från alla världsdelar. En grej med Nobelpriset är att det inte ska handla om lättillgänglig litteratur. Det finns många ansedda priser som delas ut av en jury, t ex en del internationella litterära priser och Oscar inom filmbranchen. Vill man rösta på sin favoritförfattare så finns det en del priser där allmänheten kan rösta. Ljudboksgalen är en och Gotland Crime Week brukar ha en för deckarförfattare.

Author7
2018-04-17 16:08
#10

Jo i och för sig. Det skule ju bli lite mer som en popularlitetstvälning då.  Och det är ju inte riktigt vad ett nobelpris är. 

Jag tycker ändå det känns lite tråkigt  inte får veta så mycket i förväg om vem får nobelpriset . Jag menar man kan väl få veta i för iväg vilka kandidater som jyrn har satt ut och där efter följa dem på någon tv- program och sen visar upp författarnanas verk och där efter visar upp vinnaren.
Sen så skulle det vara roligt om det fanns ett pris varje genre också. Det känns som om genre som fantasy eller seince fiction vinner allt för sällan.

Medarbetare för Days of our lives

Upp till toppen
Annons: