Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 1002 ggr
strobii
2018-04-18 19:34

punkt innan smiley?

Jag läser en engelsk bok just nu som innehåller väldigt mycket sms/mailande, och jag stör mig på hur författaren använder sig av smileys/punkter.  Av vad jag har lärt mig så behöver man inte lägga till en punkt efter ett annat skiljetecken, utan att det liksom räcker då. 
Såhär skrivs det tex i boken: I´ll see you tomorrow then. :-) 
Medan jag själv ser det som en självklarhet att skriva på detta sätt: I´ll see you tomorrow then :-) 

Det är väl kanske en småsak, men om man läser en hel bok där det här förekommer gång på gång så reagerar man (i alla fall jag haha.) 

Vet ni vad det är för skrivregel som gäller? Eller är det helt enkelt accepterat att göra på båda sätt?

  • Redigerat 2020-11-18 20:34 av Cireea
Annons:
Carmarino
2018-04-18 19:40
#1

En smiley är ju inget skiljetecken, så jag brukar skriva punkt innan. Annars har man ju inte avslutat meningen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2018-04-18 19:49
#2

Jag har inte punkt utan låter smileys avsluta :)

strobii
2018-04-18 19:51
#3

#1 fast en parentes, som ju är själva munnen på smileyn är ju ett skiljetecken :) 

#2 det känns absolut som det är det vanligaste, så blev förvånad att en författare skrev på det sättet faktiskt.

Herveaux
2018-04-18 19:59
#4

Jag skriver som #1

TS, du kan fråga inne på Språk iFokus också, där finns det mycket kunskap i ämnet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lavine
2018-04-19 22:25
#5

Som #1 säger. 

Som "vardagsskrivare" till exempel på ett forum kan man väl välja att inte skriva ut punkten, som en slags stilistisk accent, för en lättsam ton kanske. Men en mening behöver ju inte vara slut för att man klämmer in en smiley :-) utan den kan fortsätta efteråt.

En mening ska avslutas med skiljetecken och i en bok förstår jag om man är särskilt noga med det.

Honestyisdead
2018-04-19 22:33
#6

Ser inte att smileys alla hör hemma i en bok.

Annons:
strobii
2018-04-20 00:39
#7

#5 jo så kan det ju vara, men just i denna bok när det är sms/mail som ska kännas verklighetstrogna så tycker jag själv att det hade varit smartare att få det att kännas just som i ett forum, och i princip alla gånger så har det varit just slutet på en mening eftersom sms:et varit slut, och det har varit tydligt eftersom det på raden under stått den andra karaktärens namn. 

men det är kul att höra hur olika man tycker :)

#6 fast i denna bok så utspelar sig nästan hela huvudkaraktärernas relation igenom sms, så då hade det snarare varit väldigt konstigt att inte ha med några smileys ;)

Upp till toppen
Annons: