Annons:
Etikettboktips
Läst 1406 ggr
Sjuttan
2018-08-18 10:11

Din favoritbok?

Vilken är den bästa bok du läst? Huvudsaklig handling? Vilka är dina fem favoritförfattare? Den bok jag sedan jag en del år känner mest för är '438 dagar' av Johan Persson & Martin Schibbye. Reportage från ett journalistuppdrag som slutade i fängelse i Etiopien. Vet inte om jag har så många favoritförfattare men läser gärna Peter May, Minette Walters, John Grisham och Katarina Wennstam.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Lona
2018-08-19 12:30
#1

Bästa böckerna är faktiskt två, men i totalt olika genrer.

Jag har alltid älskat Sagan om Ringen av J.R.R. Tolkien, pappa läste den för mig i slutet på 70-talet och jag var fast. Kanske inte den bästa litteraturen för en sexåring, men Emil i Lönneberga och Katitzi var betydligt hemskare.
Tror att de flesta numera kan handlingen någotsånär.😊

Den andra boken är Blindgång av Marianne Fredriksson. Jag är tagen av i princip alla hennes böcker, men den här var…den gick rakt in i hjärtat på mig.
Den handlar om en tjej som "Går in i berget" som hon kallar det, hon får en psykos och kämpar sedan för att hitta balans i livet igen.

Fem favoritförfattare, det är svårt att begränsa sig men det får bli Tolkien, Marianne Fredriksson, Selma Lagerlöf, Nan Inger Östman (för att jag älskade hennes böcker som liten) och Nicholas Evans (skrev bland annat _Mannen som kunde tala med hästar).
_

Ytterligare några favoriter är Jane Austen, Michelle Magorian, Colleen McCullough och Leon Uris.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sjuttan
2018-08-20 11:34
#2

Vad roligt att få veta - tack! Av någon underlig anledning kom jag att tänka på 'Rosario är död', minns inte säket författaren men kanske Majgull Axelsson? Viktig och skrämmande berättelse om svenska mäns barn-sex-köp i Thailand. Har aldrig börjat läsa Tolkien, väldigt mycket annat har kommit i vägen. Köpte på Loppis häromdagen, Waris Dirie, 'En blomma i Afrikas öken', Paulo Coelho 'Elva minuter, Jens Lapidus 'Snabba cash' och 'Korkade vita män' av Michael More. Dessa ligger nu "på kö". ☺️

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lona
2018-08-22 22:58
#3

Åh, Majgull Axelsson är också en klar favorit!

Om man ska läsa Sagan om ringen så är mitt absoluta råd att man läser den på originalspråket- det ger en HELT annan läsupplevelse! Den gamla svenska översättningen är ärligt talat urdålig och träig, nästintill ett helgerån på ett engelska som i Tolkiens händer blir levande och smått magisk. Det är möjligt att den nyare översättningen är bättre, den gamla borde brännas på bål!😛😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sjuttan
2018-08-23 09:51
#4

Aha, tack för tipset. Men anledningen till stt jag inte har läst den är helt enkelt att jag lockas inte av fantasy. Då blir det att mycket hela tiden kommer före. Får väl se om jag tar tag i det med tiden.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

MonicaLagerquist
2018-08-29 07:17
#5

Ahlström, Gabriella Sirener

Stolt ägare till fem La permer

Sjuttan
2018-08-30 20:34
#6

Okänd för mig. Har du lust att beskriva den lite?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Soligajag1
2018-09-18 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har mina läsperioder , Camilla Läckberg / har läst alla hennes böcker , Nora Roberts , Minette Walters , Sofie Sarenbrandt/ Bakom din rygg.

HH 🙂

Sjuttan
2018-09-19 10:01
#8

Tack. Kul att höra. Dina två första passar inte mig, men läser gärna Walters. Ska testa Sarenbrant. Sååå kul att höra andras favoriter och få tips.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Soligajag1
2018-09-19 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Tackar ! Hittade en ny idag , Karin Slaughter / Fraktur

HH 🙂

Sjuttan
2018-09-20 21:14
#10

Spännande!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: