Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 1160 ggr
Lona
8/22/18, 11:01 PM

Vilka böcker gillade ni som barn/unga?

Ja, vad läste ni som barn och tonåringar? Vad gillade ni och vad gillade ni inte alls?
Skriv gärna ungefär vilket decennium det gäller, lite kul att se om vissa böcker hänger med i flera generationer.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Tarotstollan
8/23/18, 2:48 AM
#1

Som barn var det väl mest sagoböcker som vi fick i present, sen i skolåldern var det, det mesta jag hittade inne på skolbiblioteket. Kommer ihåg att jag ibland var nekad att få låna vissa böcker för de var för vuxna för min ålder! 😉I den skolan fanns bara klasser från 1 - 6 men biblioteket var för öppet för alla åldrar en kväll i veckan.

Som ung tonåring och uppåt läste jag allt om Lotta, Bonnie, Kitty, Mary-Lou, Jolly, Fem-böckerna, Tvilling böckerna och Äventyrens ö mm. mm.
Detta var då 60 - 70 talet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
8/23/18, 7:11 AM
#2

Jag bara älskade Enid Blytons Fem-böcker på 60-70-talet. De lästes om och om igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonicaLagerquist
8/24/18, 11:45 AM
#3

Ja fem böckerna var ju en favorit Sen Lotta böckerna.Alla Svarta hingsten så klart. Britta och Silver.

Sen läste jag tidigt böckerna om Lars Hård. 

Jag fick biblotekskort två år innan man fick de enligt dåvarande regler och lånade även tidigt på vuxenavdelningen med speciellt tillstånd.

Jag är född -59

Stolt ägare till fem La permer

Lavine
8/24/18, 8:50 PM
#4

Född på 1970-talet. Läste tidigt men minns inte vad, där i början. På 80-talet blev jag storläsare, mest hästböcker: Britta och Silver, Lotte, böckerna om Anna och ponnyn Botvid, Svarta Hingsten, Twiggyböckerna. Sen inte minst Lottaböckerna som jag läst om långt upp i vuxen ålder. Katitziböckerna var också stor favorit och lånades flera gånger på biblioteket.

Från 12-14 års ålder började jag läsa vuxenromaner och då var det främst humordeckarna av Bo Balderson och sen Judith Krantz, hehe. Älskade Lace av Shirley Conran. Men läste även 1984 av George Orwell och Moskitkusten av Paul Theroux, den kanske jag inte tyckte var "bra" men jag kände liksom att detta var litteratur, att böcker kunde vara "på allvar". Då var jag närmare 15 och läste flera gånger Tre terminer av Fritiof Nilson Piraten och Flicka i frack av Hjalmar Bergman.

Läste, men var inte så förtjust i Astrid Lindgren, undantaget Vi på Saltkråkan som var stor favorit och lästes varje sommar till jag var kanske 25! Bibliotekarierna som såg mig bära hem stora högar böcker (ofta med sånt jag redan läst flera gånger) tipsade mig om "andra världskriget-böcker" som jag tyckte var oändligt tråkigt. Minns att jag nån gång lånade en sån bok för att vara snäll, men den blev nog inte läst överhuvudtaget! Hade gärna kommit ihåg vilken det var. 😃

Lavine
8/24/18, 8:54 PM
#5

Jag har faktiskt tänkt på hur jag slukade Judith Krantzböcker där ett tag, och att jag inte läste särskilt mycket "typiska ungdomsböcker". Vad skulle man tipsa en 14-åring i dag om i samma stil? Simona Ahrnstedt? Katherine Webb? Jag läser gärna Divergentserien i dag, men hade absolut inte gillat det som tonåring. Det är lätt att tro att ungdomar "bör" läsa ungdomsböcker, men så behöver det ju inte alls vara.

Sjuttan
8/25/18, 1:09 PM
#6

Pelle Svanslös och Kulla- Gulla, 40-50-talet.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Lavine
8/25/18, 5:17 PM
#7

Kulla-Gulla glömde jag!

Tarotstollan
8/25/18, 10:00 PM
#8

Jag glömde Kulla-Gulla också, fast de läste jag nog på 70-talet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

lunaticIam
8/27/18, 7:29 PM
#9

Som barn älskade jag Fem-böckerna, böckerna om Narnia och det mesta av Astrid Lindgren. Blev också en hel del hästböcker i och med att jag var medlem i en hästbokklubb (Pollux). 

Från 9 år och uppåt växte fantasyintresset och jag började sluka allt jag kom åt, Harry Potter, Sagan om Ringen, böckerna om Redwall, Spejarnas Lärling m.fl. 

I tonåren läste jag allt jag kom över i princip men främst fantasy, klassiker och så upptäckte jag manga. Utöver manga upptäckte jag också vampyrromanen vilket resulterade i att Anne Rice blev en storfavorit. 

Jag gillade inte facklitteratur, tonårsromanser och deckare. De två sistnämnda är jag fortfarande inte förtjust i. 

Född 91.

Lona
8/29/18, 5:48 PM
#10

Äventyrsböcker var inget som gick hem hos mig alls.

Hästböcker blev det en hel del av, Vitnos i början som följdes av framför allt Nan Inger Östmans böcker. Wahlströms Ponnyböcker tog en stor plats i bokhyllan.

Fantasy fanns nästan inte som genre, men jag älskade Sagan om Ringen. Några barn/ungdomsserier som jag läste var böckerna Narnia, om Millimu(?) och om Taran. 

Singletonserien, Kulla Gulla, Lilla huset på prärien, Jules Vernes verk och böckerna om Cherry Ames var nötta och älskade exemplar som jag tog över från mina föräldrar.

Det var en stor dag när jag fyllde fem och äntligen fick ett alldeles eget lånekort! Varför det var så viktigt vet jag egentligen inte, jag kunde ju inte ta mig till biblioteket själv ändå…
Annars var det mest vuxenböcker, från lågstadieåldern nån gång.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lavine
8/29/18, 6:44 PM
#11

Åh, åh, Anne på Grönkulla och Lilla huset på prärien. 

Litet sidospår: Jättekul att se nya versionen av Anne på Grönkulla på Netflix nu. Dock har jag alltid fått mindre blodtryckspåslag av bok-Anne än någon av tv-serie-Anne. 😃

Och nu minns jag vad jag läste på 70-talet, det var såklart Vitnos!

AlvaU
9/2/18, 1:36 AM
#12

Som barn var det mest Petson och Findus, Mamma mu, Plupp, Tvättbjörnsveckan, Landet längesen.. Vi fem-böckerna, Kitty, böcker man fick med i "Min häst" och "Funtaste"(?)… Detta var på 90-talet, början av 2000.
Som ungdom började jag läsa Harry Potter, och skräckhistorier, för att sedan i tonåren gå över till böcker som "Fjortonde bruden", "Sagan om Valhalla", "Jarastavens vandring", Jane Austen-böckerna.. Och Harry Potter såklart, de läses/lyssnas om vartannat år ungefär ;)

[RC1393]
9/2/18, 7:53 AM
#13

Mina storfavoriter var Vitnos, Sigge, Harry Potter, vargbröder, Narnia, egentligen allt av Astrid Lindgren, Diabolo, varghunden och sagan om ringen. Är född -97

Annons:
tiger tok
9/5/18, 9:05 PM
#14

Lin Hallbergs böcker, böckerna om Santos, Teddyböckern, Siggeböckerna. Klara böckerna. Ja, alla hästböcker älskade jag!

Jess89
9/6/18, 1:38 PM
#15

Sagoböcker när jag var liten. Harry potter var nog ganska spännande när mamma läste vad jag kan minnas. När jag blev äldre var det skräck och självbiografier.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[Tante Aubergine]
12/11/19, 6:47 PM
#16

90-talet så var det Totte böckerna och Emma som gällde. Gillade Alfons Åberg också och andra klassiska sagor.

Hade en bokserie som hette något om "skattkammare", vilket jag tror barn uppskattar idag med.

Vem kan någonsin glömma Petter och hans fyra getter?

Tidigt 2000-tal så var det typiska tonårsböcker jag läste.

I nutiden så är det en samling av gammalt och nytt.

Barnasinnet har jag kvar och tycker fortfarande att det kan vara roligt att läsa om Emma, den vilda bebin, Oskar som tyckte det var gott att äta hus, eller om Emil i Lönneberga. :)

Upp till toppen
Annons: