Annons:
Etikettboktips
Läst 930 ggr
AlvaU
2018-09-02 01:28

Kommer inte ihåg namnet!

Hej!

Jag har länge försökt komma på namnet på en bok jag läste när jag var ung och kan bara komma ihåg vissa delar. Jag har sökt runt som bara den med stödord på Google utan att komma någon vart. Så, tänkte fråga här om någon vet vad boken jag nu försöker förklara heter.

Jag har för mig att boken heter något som "Trettonde klockslaget" eller dylikt. Det handlar om en ung tjej som ska spendera en tid hemma hos sin mormor(?) som är magikunnig. En katt dyker upp i hennes rum en dag och kommer/går som den vill. Boken går ut på att tjejen ska bekämpa  - något. Jag har för mig att det är någon, enligt någon typ av profetia(?),  som ska uppstå från de döda och att det är hennes uppgift att skicka ner liket tillbaka till sin grav? Någon typ av förbannelse som lagts på hennes familj? Och att det måste ske innan det trettonde klockslaget? Hon har själv ärvt mormoderns magikunskaper och berättar för några kompisar i skolan om detta.

Känns det bekant för någon? Tror jag läste denna ca år 2003-2005 någonting. Hoppas någon kan ta till sig mitt svamlande och vet vilken bok jag pratar om! Tyckte i alla fall då att den var väldigt spännande och hade varit roligt att läsa igenom den igen :) (Har för mig att bokomslaget visar en flicka som sneglar bakåt mot ett kyrktorn?) Tack på förhand!

Annons:
Upp till toppen
Annons: