Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 733 ggr
MonicaLagerquist
2018-10-20 07:53

Tre böcker som du minns.

Vilka tre böcker minns du tydligast och varför?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Dioramabyggare
2018-10-20 08:06
#1

"Klart spår till Tomteboda" (TVs julkalender 1968 https://sv.wikipedia.org/wiki/Klart_sp%C3%A5r_till_Tomteboda).

"https://sv.wikipedia.org/wiki/En_v%C3%A4rldsomsegling_under_havet".

"På kärlekens villkor: en vandring i laglöst land", av Eva Dahlbeck.

"Klart spår till Tomteboda" och "En världsomsegling under havet" var jättespännande att läsa när jag var liten grabb, tyckte jag. Och boken av Eva Dahlbeck är så välskriven och "spännande" att jag nästan inte kunde sluta läsa den.

Lussan20
2018-10-20 08:09
#2

Moment 22 av Joseph Heller. Den var så roande.

Döden är livsviktig av Elisabeth Kubler Ross. En viktig bok av en läkare och forskare som under många år forskade om döden och barn. Vilket ledde henne fram i sin forskning om NDU.

Bibeln , alltid aktuell och intressant.  Wvh/WL

BrittaD
2018-10-20 15:20
#3

#0

Eftersom du läser/lyssnar på så otroligt många böcker i ett sånt högt tempo har jag alltid undrat om du kan minnas vad du läst.

Så jag skulle gärna vilja höra vad du själv svarar på din fråga.

Under tiden skall jag också fundera på den. 🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
2018-10-20 22:28
#4

Tydligt och tydligt. Ja men tydligast är Doppler av Erlend Loe. 

Sedan Min kamp 1 av Karl Ove Knausgård, fast det är mer en enskild scen, jag tänker nämligen då och då på när han och hans bror gick och köpte typ korv, bröd, smör och kaffe inför att de skulle städa sin bortgångne fars hus. Lustigt nog, eftersom det beskrevs betydligt mer händelserika saker i den boken! 

Sen tänker jag ofta på Oryx & Crake av Margaret Atwood, men skulle nog ha svårt för att återberätta handlingen där. (Ännu mindre Den blinde mördaren av samma författare, som jag gärna säger är en av mina absoluta favoritböcker.)

Så jag kanske inte minns dem tydligt, men de har gjort tydliga avtryck ändå. Jag vet att jag har sagt tre, men Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami är ännu en sån bok, jag minns handlingen sådär men stämningen mycket väl.

Inser att Loe, Atwood och Murakami-böckerna alla är såna som inte är realistiska/verklighetsnära. Kanske är detta orsaken till att jag minns dem, och Knausgård exakta motsatsen!

Soligajag1
2018-10-21 19:45
#5

Pojken som kallades DET , hela trilogin har jag läst / Peltzer skrev dem.

Fruktansvärd bok. Har hänt i verkligheten.

HH 🙂

Fransu
2018-10-22 11:58
#6

Det finns så många böcker som jag läst/lyssnat på. Men det är en som särskilt har fastnat i minnet och det är God natt min älskade av Karin Fossum.

För många år sedan då jag blev sjuk i yrsel och jag i princip var sängliggande i några veckor som jag började läsa. Låg jag på mage och läste så var yrseln inte så illa. Och något ville jag ju ha att göra. God natt min älskade var den första boken jag läste då och den var startskottet till väldigt mycket läsande. Jag tyckte om att läsa när jag gick i skolan, men läsandet glömdes bort när jag började mitt arbetsliv. Så denna boken återuppväckte min läsintresse.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
BrittaD
2018-10-22 12:02
#7

#4

Gick direkt och lånade "Den blinde mördaren", skall läsas 👍

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
2018-10-22 15:52
#8

#7 Vad kul, jag borde läsa om den! 

Det är inte säkert att det är jättestor litteratur, men för mig blev den nog en lärdom i att  det finns böcker som jag upplever "mer" än andra, och inkörsport till letande av för mig nya typer av böcker.

BrittaD
2018-10-22 16:55
#9

Jo, hennes böcker är stor litteratur. Nobelpriskanditad på den tiden då det priset fanns. Jag har läst hennes oförglömliga och omskrivna mm Tjänarinnans berättelse.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
2018-10-22 17:58
#10

Absolut, jag tänkte på att just den titeln kanske inte hör till hennes mest uppmärksammade, den är ju till exempel inte med i gänget som får komma i nytryck nu, men det kanske är för att den inte är så sf-ig.

Lavine
2018-10-22 17:59
#11

#9 "På den tiden det priset fanns" 😃👍

MonicaLagerquist
2018-10-22 18:13
#12

En av de böcker jag minns väldigt väl kommer jag inte ihåg vad den heter just nu.

Den handlade om en ung kille som fick barnförlamning och hur det gick för.Har läst/lyssnat om den flera gånger.

Rosmaries baby minns jag för att jag tog fel och det inte alls var den bok som jag hade förväntat mig.

Eric är en sann berättelse, skriven av Erics mamma Doris Lund om Eric som 17 år fick leukemi och hur han far in och ut på sjukhus och olika behandlingar.

Stolt ägare till fem La permer

BrittaD
2018-10-22 21:14
#13

#10 … eller för att den är 550 sidor … 😓

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Lavine
2018-10-23 19:58
#14

#13 Hoho, ja! Men då kan du tänka att JAG har läst den, och jag tycker att böcker över 300 är ALLDELES för tjocka. 😂

BrittaD
2018-10-24 13:10
#15

#14

Många romaner idag ÄR för tjocka. Skulle må bra av lite bearbetning. Verkar som om redaktörerna har blivit lata. Sen har jag hört att i USA får författaren betalt per sida - kanske en skröna men nog verkar det finnas ett korn av sanning.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
2018-10-24 18:57
#16

#15 Jag håller helt med. Och har hört samma, och tror nästan att vissa stora bästsäljarförfattare HAR såna avtal.  Elizabeth George är definitivt en sån som jag är säker på bara ska skriva tjocka böcker. 

Jag menar, när man själv som enkel läsare sitter och tänker "stryk! Irrelevant!" 😂

Maleficum
2018-10-24 19:22
#17

The Lightning Struck Heart av TJ Klune måste nog vara högst på listan då jag använder den som sovabok så har jag lyssnat om på den miljoner gånger :P  En bok med humor som passar mig ;)

Joey (Orginaltitel War Horse) av Michael Morpurgo var en av mina favoritböcker som ung och har läst den massor av gånger också (boken som filmen War Horse baserades på).

Carry The Ocean av Heidi Cullinan den hanterar psykisk ohälsa och autism så den har stor igenkänningsfaktorer för mig. Återkommer till den och lyssnar om på den lite då och då.

Sen har jag ännu fler böcker jag kommer ihåg rätt så bra, främst för jag lyssnat eller läst om dem många många gånger :P Tex Harry Potterserien, andra Heidi Cullinan böcker, böcker jag läste som ung och fortfarande har kvar i bokhyllan och därav läser om då och då.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

BrittaD
2018-10-25 13:19
#18

Helt omöjligt att svara på "Vilka tre böcker minns du tydligast" så jag väljer tre böcker som jag minns mycket tydligt pga hur de slutar.

Jag läser ofta  om böcker som jag tycker är bra men där jag inte står ut med slutet. Jag läser dem i hopp om att något skall gå annorlunda och att det denna gång skall sluta på ett annat sätt. Tex. Anne Franks dagbok. Varför i h-e kunde inte den där grannen som skvallrade hålla käft?

En annan sådan bok är Janne min vän av Peter Pohl. Hans debutbok (ungdomsbok) som slog knockout på hela Barnbokssverige, när den kom år 1985. Den handlar om pojkar, pojkgäng på 50-talets Söder. Grupptryck, lojaliteter och utanförskap - långt innan det ordet fanns. Men slutet, slutet … Alltid lika tragiskt. 😢

En tredje bok med ett upprörande slut är kortromanen Musselmiddag av tyska Birgit Vanderbeke. Det upprörande är att den slutar just innan den slutar och du får själv fundera ut hur det går. Det finns flera tänkbara scenarier … Boken börjar helt stillsamt med en familj, mamma, son, dotter som väntar på faderns hemkomst. Hans lyckade affär skall firas och man förbereder en musselmiddag. Men sakta stegras spänningen, det antyds och avslöjas mer och mer om den dystopiska familjen …. En bok som sätter igång din egen tankeverksamhet som ingen annan bok jag läst. Varje läsare blir till slut tvungen att hitta på ett slut. Men vilket? 🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

panini
2018-10-26 16:34
#19

Det finns en hel del böcker som jag minns klart och tydligt, och då är det oftast för att dom är mina favoriter och för att jag läst dom flera gånger om.

Den första är Autoboyograpy av Christina Lauren som jag läste för första gången för någon månad sedan men som redan har blivit en favorit. Att jag kommer ihåg den så väl är nog för att handlingen och karaktärerna är så tilltalande och lättförståeliga för mig och för att jag tycker att det är en väldigt viktigt bok som fler ungdomar bör läsa.

Den andra är Du, bara av Anna Ahlund, helt enkelt för att det är den bästa svenska bok jag någonsin har läst och som känns så naturlig och verklig, som att jag skulle kunna möte dessa karaktärer på gatan när som helst. Det är också en bok som innehåller de bäst skrivna intim-scener jag har läst. 

Den tredje är When my heart joins the thousand av A.J Steiger. Den hanterar flera svåra ämnen på ett bra och respektfullt sätt, samt att den har en huvudkaraktär med autism vilket är något som är begripligt för mig. Den är också otroligt välskriven.

Två honorable mentions är History is all you left me av Adam Silvera och The problem with forever av Jennifer L. Armentrout. Dessa två kommer jag nog alltid att komma ihåg de då de var riktigt psykiskt krävande för mig att läsa då båda hanterar tunga ämnen.

Kan också tillägga Shatter Me-serien av Tahereh Mafi, de bästa böcker jag någonsin har läst och tror inte att någon bok någonsin kan toppa dom. De känns verkligen som ett andra hem för mig och som hjälper mig genom mina svåra tider. Jag kan bara sträcka ut en arm och ta en av dom, öppna den på vilken sida som helst och börja läsa för att jag direkt ska bli "stabil" igen då de som sagt för mig har samma betydelse och trygghetskänsla som ett hem.  Det känns som att jag kan dom utan och innantill.

Upp till toppen
Annons: