Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 582 ggr
parsley
10/30/18, 2:31 PM

Kritik mot augustprisnomineringarna

Från bokhandelns sida riktas kritik mot de skönlitterära titlar som nominerats till Augustpriset. Titlarna anses vara för smala och därmed svåra att sälja.

Vad säger ni? Brukar ni läsa de augustprisnominerade böckerna eller verkar de vara för komplicerade och svårlästa?

Jag brukar följa nomineringarna med intresse, men jag har en känsla av att man valt att nominera mer sk smal litteratur i klassen för skönlitteratur för vuxna de senaste åren. Det har inte varit några titlar som direkt lockat mig i vuxenklassen.  Däremot så brukar jag hitta en del läsvärt bland fackböckerna och ibland läser jag även sådant som nominerats i klassen för barn- och ungdomsböcker.  En del av de här böckerna kan vara riktiga allåldersböcker och även om man inte tillhör ålderskategorin unga vuxna, så kan en del böcker skrivna för den målgruppen vara läsvärda.  

Ska Augustpriset vara ett "popularitetspris" eller ska man gynna så kallad smal litteratur? 

 http://www.svb.se/nyheter/sa-tycker-handeln-om-august-nomineringarna

Annons:
Tissetass
10/30/18, 3:50 PM
#1

Jag tycker dom gör helt rätt. Vad tråkigt att bokhandeln inte kommer tjäna lika mycket pengar.  Nej, inte upplevt något som komplicerat och svårläst, och inte i min bekantskapskrets heller.  Som Taru nämner i artiklen så kommer ju de stora namnen läsas  och köpas oavsett nominering. Självklart ska den smala litteraturen gynnas, för när annars ska den få göra det?

BrittaD
10/31/18, 1:52 PM
#2

Svenska Förläggareföreningen instiftade priset 1989 för att belöna och sätta fokus på de bästa nyutkomna böckerna på svenska varje år. Priset delas ut i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok.

Priset är alltså avsett att delas ut till de bästa, smala eller breda är sekundärt. Det är det största och mest prestigefyllda svenska litteraturpriset och prissumman i varje kategori är 100.000 kronor.

Kritiken har i år kommit främst från kritikerkåren som saknade de flesta av de mest kritikerrosade böckerna. Och frågan var om det verkligen är de bästa som nominerats i kategorin svensk skönlitteratur.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tissetass
10/31/18, 9:43 PM
#3

Jo jag förstår, jag är inte emot att det blåser nya vindar dock 🙂 Diskussionerna som följer detta är väldigt intressanta.

Upp till toppen
Annons: