Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 846 ggr
Lavine
2018-11-06 15:08

Eget "bibliotek" - eller inga böcker alls hemma?

Jag har egentligen en dröm om att ha ett rum hemma som är "bibliotek". Samtidigt tycker jag att jag inte behöver ha så många böcker hemma. Just nu svämmar min bostad över av böcker, jag har lyckats tömma en bokhylla tidigare i år, men jag vill ha in andra möbler och behöver bort med mer.

Har fått förslaget att packa ner böcker i lådor i stället för att göra mig helt av med dem. Naturligtvis ett alternativ. 

Jag känner en person som är storläsare, men som knappt har en enda bok hemma, hon lånar allt eller köper på bokrea eller loppis eller liknande, och ger sedan vidare. Hur ser ert bokbestånd ut?

Annons:
tlover
2018-11-06 15:24
#1

Jag har haft ett bibliotek, en del av ett stort rum som var "avbalkat" med bokhyllor. Just där hade vi väl 4 el 5 bokhyllor men vi hade såklart fler böcker. Det var även bord, mysiga fotöljer osv så man kunde sitta och läsa där.

Nu har vi bara plats med en bokhylla så vi har de flesta böcker i lådor och resten har skänkts på loppis.

Men anledningen jag kunnat detta är för att jag ärvde det mesta av min farmor som hade arbetat länge på sitt bibliotek (men 2-3 bokhyllor var våra egna, mycket av farmors böcker skänktes bort).

l'm back

Maria
2018-11-06 15:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har hur rörigt som helst i vår biblioteksdel. Har mängder med böcker i sovrummet också så här behöver rensas😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lavine
2018-11-06 16:14
#3

1 och 2 

Det är ju mysigt, det går inte att komma ifrån! 🙂

Tarotstollan
2018-11-06 20:54
#4

Här är så mycket böcker att de ligger staplade överallt. Jag har endast ett fåtal bokhyllor och vill ha fler men vet inte hur jag skall fixa det, då jag inte har tillgång till bil och ingen som vill åka och köpa några heller.

Får bara rådet att jag skall kasta mina böcker. Vilket aldrig kommer att hända då de är en del av mig!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
2018-11-06 21:07
#5

#4 Du kan väl ta hemkörning eller taxi.

Lavine
2018-11-06 21:09
#6

#4 Ikea med hemkörning! Eller köpa begagnat och erbjuda 100 kronor extra om de kör hem det.

Så känner nog jag med, böckerna är en del av mig.

Annons:
Maleficum
2018-11-06 21:10
#7

Har endast ett fåtal fysiska böcker hemma, främst faktaböcker och några favoriter från ungdomen. Annars läser jag ytterst sällan (nästan mer aldrig) fysiska böcker längre utan lyssnar på böcker eller kör med e-böcker då det funkar bättre för mig så mitt elektroniska bibliotek är däremot rätt ordentligt stort :P Även om jag rensar där emellanåt också på böcker jag inte kommer läsa om igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tarotstollan
2018-11-06 21:42
#8

#5. Jo hemkörning skulle funka men taxi kan jag glömma, då närmaste IKEA är i Göteborg.😮

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maleficum
2018-11-06 22:35
#9

#8 IKEAs hemkörning funkar super! Har använt det flera gånger (trots egen bil). Brukar använda varianten där man plockar själv i varuhuset och sen lämnar in sakerna och beställer hemkörning (har vid ett tillfälle beställt på nätet och fått hemkört men det var när jag bodde i Skåne och det var superknöligt att ta sig till närmsta IKEA).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tarotstollan
2018-11-06 22:57
#10

Ok, bra att veta om jag någon gång får tummen ur….😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
2018-11-07 08:24
#11

Förr i tiden när jag läst mina böcker hade vi massor, Planen var att göra om ett av sovrummen till bibliotek när ungarna flyttat ut. Men sen kom livet emellan och min syn blev så dålig att jag faktiskt gjorde mig av med alla böcker. Nu har vi bara två bokhyllor med min mans samling av fiskeböcker som står i övre hallen.,

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
2018-11-07 08:36
#12

Har nästan bara faktaböcker, och det är ganska många. Skönlitteratur lånar jag oftast på biblioteket och om jag köper så läser jag boken för det mesta bara en gång och lämnar den vidare till sekond hand eller någon annan som vill ha den.

panini
2018-11-08 01:42
#13

Har väl nästan ett litet "bibliotek" hemma, har tre bokhyllor fyllda med böcker och lite annat som är dekorativt. För mig är det viktigt att ha egna fysiska böcker att hålla i och bläddra igenom, så det blir att man samlar på sig en hel del 😉

Jag har också en vän som läser mycket men som mest lånar ifrån biblioteket eller från mig, och jag vet att hon inte alls har samma behov som jag att faktiskt äga böcker.

Annons:
Gronstedt
2018-12-27 15:03
#14

Jag har gallrat hårt och bytt ut en del mot  e-böcker, så nu är det bara typ 16 Ivar och Billy kvar. Vi har skänkt bort det allra mesta av de böcker som ärvts, annars hade det aldrig gått …

Upp till toppen
Annons: