Övrigt

Läsa klassiker

2018-11-09 22:21 #0 av: Caeli

Vilka klassiker har du läst? Och vad tyckte du om dem? Bra, dåliga, lättlästa, tröglästa...?
(Hittade ingen tråd som handlade om detta, men det kanske finns!?)

Själv håller jag på att kämpa mig igenom "Ringaren i Notre Dame" av Victor Hugo. Går tyvärr ganska trögt...!😕

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-11-09 23:02 #1 av: GIKmio

Skattkammarön av Robert Louis Stevenson från 1883..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-11-09 23:08 #2 av: GIKmio

Min mamma har många klassiker i bokhyllan. Tänkte låna med Harriet Beecher Stowes Onkel Toms stuga från 1852 någon gång Glad Den har jag faktiskt aldrig läst.  

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-11-09 23:38 #3 av: Tarotstollan

Jag läste många när jag var yngre men kommer inte ihåg några direkt nu.
Sen beror det ju på vilka böcker man räknar som klassiker, det finns ju så många olika listor på böcker som räknas som klassiker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-11-10 05:33 #4 av: Emo

De senaste månaderna har jag läst Onkel Toms stuga, En världsomsegling under havet, Barnen från Frostmofjället (om nu den räknas dit liksom Barn 312), Tom Sawyer och Huckleberry Finn. Det var de, som jag snabbt kom på. Sen hade jag tänk läsa om 1984 igen. Det är nog dags. De flesta har nog hållit sig någorlunda, Jack Londons har inte samma lockelse i dag, som på 60-talet när jag läste en hel del av honom. 

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-11-10 11:58 #5 av: BrittaD

Visst är Barnen från Frostmofjället en klassiker Hjärta

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Anmäl
2018-11-10 12:12 #6 av: GIKmio

#5 Filmen kom redan på 40-talet så jag utgår från att boken skrevs innan Skrattar Skämt å sido..Det är en klassiker. Den skrevs faktiskt redan 1907. Själv dras jag till litteratur från 1800-talet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.