Annons:
Etiketterövrigtundersökningar-enkäter
Läst 1523 ggr
Caeli
2018-11-09 22:21

Läsa klassiker

Vilka klassiker har du läst? Och vad tyckte du om dem? Bra, dåliga, lättlästa, tröglästa…? (Hittade ingen tråd som handlade om detta, men det kanske finns!?) Själv håller jag på att kämpa mig igenom "Ringaren i Notre Dame" av Victor Hugo. Går tyvärr ganska trögt…!😕

  • Redigerat 2020-11-18 20:39 av Niklas
Annons:
[GIKmio]
2018-11-09 23:02
#1

Skattkammarön av Robert Louis Stevenson från 1883..

[GIKmio]
2018-11-09 23:08
#2

Min mamma har många klassiker i bokhyllan. Tänkte låna med Harriet Beecher Stowes Onkel Toms stuga från 1852 någon gång 🙂 Den har jag faktiskt aldrig läst.

Tarotstollan
2018-11-09 23:38
#3

Jag läste många när jag var yngre men kommer inte ihåg några direkt nu.
Sen beror det ju på vilka böcker man räknar som klassiker, det finns ju så många olika listor på böcker som räknas som klassiker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Emo
2018-11-10 05:33
#4

De senaste månaderna har jag läst Onkel Toms stuga, En världsomsegling under havet, Barnen från Frostmofjället (om nu den räknas dit liksom Barn 312), Tom Sawyer och Huckleberry Finn. Det var de, som jag snabbt kom på. Sen hade jag tänk läsa om 1984 igen. Det är nog dags. De flesta har nog hållit sig någorlunda, Jack Londons har inte samma lockelse i dag, som på 60-talet när jag läste en hel del av honom.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

BrittaD
2018-11-10 11:58
#5

#4

Visst är Barnen från Frostmofjället en klassiker ❤️

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

[GIKmio]
2018-11-10 12:12
#6

#5 Filmen kom redan på 40-talet så jag utgår från att boken skrevs innan 😃 Skämt å sido..Det är en klassiker. Den skrevs faktiskt redan 1907. Själv dras jag till litteratur från 1800-talet.

Annons:
Emo
2018-11-10 12:20
#7

#6 Den filmen har jag sett mer än en gång - då.
De klassiker jag räknade upp i #4 var sådana som jag läste om nu. Det är en av fördelarna att bli äldre (gammal) att man har glömt så mycket av innehållet i de böcker man läst att det går så bra att läsa dem igen. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

lunaticIam
2018-12-05 18:13
#8

Har läst för många för att skriva ner i en lista här. Jag har alltid haft ett stort intresse för klassisk litteratur - vilket bara förstärktes när jag läste litteraturvetenskap på universitetet. Skulle nästan vilja säga att jag har mer klassisk litteratur i min bokhylla än jag har samtida litteratur (har över 250 böcker totalt) 🙂

Tant Grön
2018-12-17 14:01
#9

Har läst alla som nämns ovan förutom ringaren i Notredame, men filmen har jag sett. Fler jag läst är Robinson Crusoe, Greven av Montecristo, De tre musketörerna, Processen av Kafka, Dostojevski m.fl. m.fl.
Böcker jag inte läst är Moby Dick och lille prinsen.

Emo
2018-12-17 15:32
#10

#9 Ah, Kafka, jag tror jag har läst det mesta av honom (kanske allt) på tyska och det var en helt underbar bekantskap.
När det gäller Victor Hugo tycker jag att Samhällets Olycksbarn var en otroligt underbar läsupplevelse. Ska nog försöka få tag i den igen. Det var mer än 60 år sedan jag läste den, men bra var den då och jag betvivlar att den har åldrats fel.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

myismyname
2019-02-22 17:36
#11

Beror på vad man räknar som klassiker och moderna klassiker, men skulle väl säga att dessa är de jag har läst (kan hända att jag missat någon):

  • Rebecca av Daphne du Maurier
  • Jamaica Inn av Daphne du Maurier
  • Svindlande Höjder av Emily Brontë
  • The Night is Darkening Round Me av Emily Brontë
  • The Tenant of Wildfell Hall av Anne Brontë
  • Villette av Charlotte Brontë
  • Jane Eyre av Charlotte Brontë
  • Professorn av Charlotte Brontë
  • Emma - Ett fragment av Charlotte Brontë
  • The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald
  • Parfymen av Patrick Süskind 
  • Stolthet och fördom av Jane Austen
  • Northanger Abbey av Jane Austen
  • Övertalning av Jane Austen
  • Flugornas herre av William Golding
  • To Kill a Mockingbird av Harper Lee
  • The Handmaid's Tale av Margaret Atwood
  • Möss och människor av John Steinbeck
  • Frankenstein av Mary Shelley
  • The Magic Toyshop av Angela Carter
  • Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde
  • Things Fall Apart av Chinua Achebe
  • Borta med vinden av Margaret Mitchell
  • Tristan och Isolde: en kärlekssaga av Joseph Bediér

Ursäkta blandningen av svenska och engelska. Jag skrev titeln på det språk jag läst boken på.

Av dessa är Svindlande Höjder, Villette, Rebecca och Borta med vinden några av mina absoluta favoritböcker. 😃

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Magrat
2019-02-23 05:22
#12

En av mina absoluta favoritböcker är En världsomsegling under havet av Jules Verne. Tyckte också väldigt mycket om Victor Hugos bok Samhällets Olycksbarn som var betydligt mer lättläst än Ringaren av Notre Dame. Sedan är vad som helst av Edgar Allan Poe läsvärt!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: