Annons:
Etiketteget-skrivande
Läst 595 ggr
Lussan20
2019-01-12 09:47

Skriva en bok?

Det var så att jag skrev en bok som låg på min gamla dator. Jag hade inte lagt den på USB och så händer det som inte får hända totalt datorhaveri. Jag lämnade in den till ett par killar som hittade allt som funnits på datorn, men inte det skrivna. Oj ,år av arbete bara borta pga slarv.

Nu har jag tänkt skriva en bok om mitt liv. Anser det spännande nog, även för andra att läsa om. Men mina undringar gäller mest om skrivandet och vad som är bäst. Att lägga på CD, USB eller som på det gamla sättet på vanligt papper. Vad vill förlagen ha?

Vilka förlag som skulle kunna vara intresserade?

Hur man går tillväga helt enkelt.

Har vi någon författare här som delar med sig av tips?

Vore intressant att höra era erfarenheter…Mvh/WL🌺

  • Redigerat 2020-11-18 20:31 av Cireea
Annons:
Carmarino
2019-01-12 11:17
#1

Vill också gärna veta hur man går tillväga. När det gäller att spara det man skriver så rekommenderar jag att man sparar på flera olika ställen, t.ex. en kopia på USB, en på CD/DVD och eventuellt en på en extern hårddisk.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2019-01-12 12:08
#2

Tack Carmarino!

Jag sparar alla tips!

En del problem med att skriva om sitt liv är andras rätt till anonymitet. Minns Anna Wahlgren barns utlämnande av Anna.

Kerstin Torvalds bok om sin mamma. Det är nog det svåraste?

Har ibland tänkt skriva om den som försvann. Den var en halvdeckare med inslag i #metoo debatten. Ett mord fanns med också. Men nej jag orkar inte. Det var ganska mycket geografiskt eftersök. Så den får vila i sin grav i en trasig hårddisk någonstans…Mvh/WL🌺

Carmarino
2019-01-12 12:17
#3

Lite konstigt att killarna inte hittade det du skrivit. Kunde de hitta allt annat borde de ju även hittat det du skrev. Under förutsättning att det inte fanns på just de sektorer på hårddisken som kraschade förstås. Du får använda påhittade namn och undvika alltför detaljerade upplysningar som kan identifiera dem du skriver om. Inte det lättaste, men det är nog enda sättet tyvärr.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2019-01-12 13:12
#4

Det låg nog i den delen som kraschade?

Det är mycket känslomässigt tror jag. Vill inte utlämna min mamma tex.

Men för att få inblick behövs det att utelämna bl.a.. henne. Hon är död nu och kan inte försvara sig. Men kanske går det att antyda, omformulera och ändra. Får börja så får man se hur det går…Mvh/WL🌺

Carmarino
2019-01-12 16:17
#5

Det är inte lätt att skriva om saker som kan såra efterlevande, samtidigt som de ofta har stor betydelse. Därför kan det vara svårt att skriva om det utan att någon känner igen personen man skriver om. Du får försöka och se om det är möjligt. Håller tummarna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2019-01-12 17:05
#6

Tack!

Det projektet är bara i tankesmedjan än,hihi. Men de stora dragen har jag målat.

Den ska heta -Sandgatevargen- . Det fanns en familj där jag bodde som liten som ropade på sin son- Janne ,nu kommer snart Sandgatevargen- , vi alla barn visste att det var en varg som kom då det började skymma för att ta barnen på gården. Men egentligen var det ju bara  ett sätt att få in barnen som hellre var ute än att gå och lägga sig de ljumma försommarkvällarna. ….

Tack för ditt visade intresse..mvh/WL🌺

Annons:
Carmarino
2019-01-12 17:19
#7

Det låter spännande. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
2019-01-12 18:23
#8

🙂👋

Lavine
2019-01-12 21:51
#9

Det kan nog variera hur förlagen tar emot manus. Norstedts till exempel tar endast emot manus som pdf eller i Word, och som skickats via formuläret på deras hemsida.

Tarotstollan
2019-01-13 00:35
#10

Har ni kollat inne på Skrivlust iFokus?
Där finns hur mycket som helst att läsa om hur det är att skriva böcker och annat.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lussan20
2019-01-13 07:27
#11

 Tarotstollan du är en klippa! Tack för upplysningen, då ska jag läsa där!

Lavine, tack för upplysningen! Mvh/WL🌺👍

Tarotstollan
2019-01-13 07:34
#12

Varsågod, alltid kul att kunna hjälpa någon!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: