Annons:
Etikettboktips
Läst 408 ggr
Lavine
2019-04-24 13:46

Årets Bok 2019 - nomineringarna

Då har nomineringarna till Årets Bok 2019 kommit (böcker utgivna mellan maj 2018 och april 2019) och röstningen är öppen. Jag har inte läst någon av dem men har spanat på flera till min egen vill läsa-lista. Tycker att det är skräll att Bengt Ohlsson är med, och en annan skräll att Alex Schulman INTE är med.

Vad tror ni, har ni läst någon, brukar ni rösta? Jag har nog aldrig gjort det men följer ändå priset.  Man kan rösta till 25 augusti,  prisvinnaren brukar tillkännages på Bokmässan i september. 

Årets Boks egen hemsida är inte uppdaterad, så länken går till en artikel från Boktugg.

https://www.boktugg.se/2019/04/24/rostningen-till-arets-bok-har-oppnat-har-ar-de-nominerade/

Annons:
BrittaD
2019-04-24 14:37
#1

Tyckte listan såg väldigt orepresentativ ut för att vara förra årets bästa böcker.

Jag har läst Bengt Ohlssons och Jonas Gardells böcker, mycket bra tycker jag samt Silvervägen, skitbok enligt mig.

Kommer inte att rösta, min absoluta favorit är också bortrensad, Pappaklausulen av Jonas Hassen Khemiri. En helt vanlig familj, bättre deckare/thriller än de på listan finns inte heller med. Zaremba?

Tycker listan känns präglad av förlagens bästsäljarurval inte alls representativ för fjolårets bästa böcker.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
2019-04-24 15:23
#2

Jag blev rätt förvånad när jag läste årets lista. Många otippade. Jag tyckte nog tvärtom, att detta var inga storsäljare, då borde t ex Bränn alla mina brev och En helt vanlig familj varit med (har inte läst någon av dem, bara en iakttagelse av flitigt lästa böcker). Och för den delen även Pappaklausulen och Kärlekens Antarktis.

Men min smak brukar inte sammanfalla med den nominerade högen. Det här är ju inget Bookerpris heller, utan de försöker väl göra ett urval av "folkets läsning". 

Jag har inte funderat mycket på det här, utan spontanskriver bara!

Tarotstollan
2019-04-24 22:49
#3

Jag hade inte läst någon av de uppräknade böckerna.
Tror att jag röstade någon gång men kommer inte ihåg när eller på vad.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
2019-04-25 11:45
#4

Jag röstade en gång på Den svavelgula himlen av Kjell Westö. ❤️

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Upp till toppen
Annons: