Annons:
Etikettförfattare
Läst 522 ggr
Tarotstollan
7/5/19, 12:06 AM

Marcel Proust.

Är det någon som läst Marcel Proust böcker "På spaning efter den tid som flytt"?
I så fall, vad tyckte ni?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Magi-cat
7/29/19, 9:19 PM
#1

Nej, men jag ska. Någon gång. 😎

Den lär ska vara väldigt bra, dvs läsvärd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
7/29/19, 9:41 PM
#2

Det är det jag hört också men det är ju ca 4000 sidor, delat på 8 böcker enligt biblioteket.🤔
Tja, enda vägen att få reda på om de är bra eller ej är ju att läsa dem!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kyllan56
10/16/19, 6:43 PM
#3

Tänkte en gång i tiden, när jag läste litteraturvetenskap, att jag skulle läsa den, men det har aldrig blivit av.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Lavine
10/17/19, 10:10 AM
#4

#3 Haha, exakt samma här, jag skaffade del 1 och skulle baka madeleinekakor (en grej i boken), men har aldrig kommit till skott. 

Jag tror inte att det är direkt lättläst, men däremot är det helt säkert stor litteratur. Jag har inga som helst planer på att läsa alla delar, men första boken vore kul om jag tog mig igenom någon gång. 

#0 Har du hunnit testa? 🙂

Kyllan56
10/17/19, 2:14 PM
#5

#4 😃Jag brukar sticka in en klassiker mellan andra böcker jag läser. 

Tjocka böcker har jag alltid gilla, då kan man suga länge på karamellen.  Dock är 4000 sidor lite väl mastigt.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Tarotstollan
10/17/19, 10:44 PM
#6

#4. Nej, jag har inte ens hunnit tänka i de banorna ännu.
Det finns så många böcker som jag har hört talas om och jag tänker att den låter intressant och den vill jag läsa, men det finns ju aldrig tid för allt som jag vill hinna med att läsa.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Cireea
10/18/19, 12:53 PM
#7

4000 sidor lät lite smått jobbigt… 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tarotstollan
12/5/21, 1:10 AM
#8

Jag hade tydligen redan skrivit denna frågan för flera år sedan!😁
Anledningen för att jag frågade nu igen, är för att jag just sett att de släpper hans böcker i nyutgåva.
Jag har fortfarande inte läst dem men när jag ser böckerna blir jag ju intresserad igen att göra det.
Någon av er som läst böckerna sen sist jag frågade?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
12/6/21, 3:41 PM
#9

Ha, ha … började på den en gång - men det finns inte en chans att jag hinner läsa den nu . . . Som sagt det finns ju så mycket man vill hinna (läsa).

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Pyttelite
12/6/21, 3:49 PM
#10

Har läst några delar men inte alla minns inte varför jag inte läste alla.

Sen blev väl aldrig romansviten färdigskriven - det kom ut någon eller några delar postumt.

Gunnel Vallquist som översatte blev mycket hyllad och det är roligt att en översättare får beröm.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/På_spaning_efter_den_tid_som_flytt


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
12/6/21, 4:10 PM
#11

#4: Har inte heller läst böckerna - men jag har bakat madeleinekakor. Köpte till och med två madeleineformar, eftersom alla recept jag hittade gällde för fler kakor än vad som fick plats i en form. 😄

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Madeleinekaka#/media/Fil%3AMadeleinetraysmall.jpg


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 12/6/21, 4:17 PM av Carmarino
Pyttelite
12/6/21, 4:13 PM
#12

#11: Blev dom lika goda som i boken?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
12/6/21, 4:18 PM
#13

#12: Vet inte hur goda de i boken var, men de var goda i alla fall - trots att jag inte drack lindblomste till. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Magi-cat
12/6/21, 5:50 PM
#14

Lite kul egentligen med en bok nästan ingen läst men alla känner igen kakorna. 😁
(Bara en parentes.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
12/6/21, 5:53 PM
#15

#14: Tror att kakorna är mer kända än boken. Anledningen till att alla känner igen dem är att boken oftast nämns när det skrivs om kakorna. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
12/6/21, 6:00 PM
#16

#15 Precis, det enda man vet eller läst är kakorna. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
12/6/21, 6:02 PM
#17

#16: Kanske värdens längsta kakrecept?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
12/6/21, 7:37 PM
#18

I längsta laget 😁


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
12/10/21, 11:46 AM
#19

Så här till jul kanske det kan passa med julmadeleinekakor? 😊
Funderar på om jag ska ta fram mina madeleineformar och göra en omgång. Det står i receptet att det blir 50 stycken kakor, men det verkar som om de har använt en form för mindre kakor. Mina är större.

https://www.dansukker.se/se/recept/madeleinekakor


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Underbara madeleinekakor som är läckra att bjuda på under högtid. Doppa dina madeleinekakor i kanelsocker eller smaksätt smeten med saffran och få en ljuvligt julig känsla.
Kyllan56
12/10/21, 12:27 PM
#20

#19: Då får du dricka en god kopp lindblomste till, för det är den kombinationen som satte igång minnena.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Carmarino
12/10/21, 2:49 PM
#21

#20: Tror tyvärr inte jag tål det. Reagerar väldigt mycket för örtteer och har ännu inte hittat något jag kan dricka utan att bli dålig. Å andra sidan var det nog inte julmadeleinekakor Proust åt, så jag kan nog fuska med teet också. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kyllan56
12/10/21, 5:05 PM
#22

#21: Det var hans minnesassociationer. Både du och jag har nog andra. De är väldigt personliga. ;)

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Carmarino
12/10/21, 5:43 PM
#23

#22: Så är det nog. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: