Annons:
Etikettbokformat
Läst 3926 ggr
BokDuvan
2019-07-21 10:48

Häftad bok

Hej, har lite funderingar kring vad häftade böcker är, har googlat och fått svaret att häftade är samma som paperback villet verkar vara som pockets? Vill köpa böcker som ingår i en serie och då jag redan har några i serien som är pocket-typ så vill jag enbart köpa pockets. Om jag köper en häftad bok, så är det inte hårda bokpärmar eller omslag, eller har jag missuppfattat det fel? Märker ju att det nt brukar stå pocket så ofta när man köper böcker längre ju..

  • Redigerat 2020-11-18 20:36 av Niklas
  • Redigerat 2020-11-18 20:37 av Cireea
Annons:
kattöga
2019-07-21 11:21
#1

Klicka här för att gå till en sida som beskriver olika definitioner i bokvärlden.

Så om jag förstår det rätt så kan en häftad bok vara en pocket också. Men pocketböcker håller ett visst format i storlek…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

BokDuvan
2019-07-21 13:15
#2

Så häftad bok och pocket är samma sak, men det är bara storleken som är skillnaden?

BrittaD
2019-07-21 13:48
#3

Nej, pocket och häftad bok är inte samma. Förr,  från början av 1900-talet, kom böckerna ut häftade i första upplagan, och man fick tom sprätta upp dem med brevkniv när man skulle läsa dem. Nu för tiden kommer en ny bok ofta(st) ut inbunden, sen ges den ganska snabbt ut som pocket om den säljer bra. - Detta var en ganska ovetenskaplig beskrivning, men har ni en gammal romansamling från er mormors tid eller så hittar ni idel häftade böcker. De är/var också ihopsatta på ett sätt (trådbundna eller limmade) som inte var så kompakt som dagens pocketböcker. Idag är en ny häftad bok hoplimmad på ett sätt som liknar pocketboken. men pocketboken skall vara liten, rymmas i fickan (pocket). Varianten storpocket förekommer också.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2019-07-21 13:52
#4

#1

Bokinfos definitioner är ok, men lite historielösa, tycker jag.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

kattöga
2019-07-21 13:54
#5

Som jag förstår det kan en pocketbok också kallas för häftad bok. Jag har aldrig hört det förut. 

En häftad bok kan alltså vara limmad, trådbunden eller klamrad med häftklammer.  Så en häftad bok måste alltså inte vara detsamma som en pocket, men det kan tydligen vara det. 

En pocketbok är alltid limbunden och har särskilt format..

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

BokDuvan
2019-07-21 20:15
#6

Sååå hur vet jag vilken slags inbindning det är när jag köper böcker på nätet?

Annons:
BrittaD
2019-07-21 21:03
#7

#6 Det står i beskrivningen av boken, åtminstone på Adlibris och Bokus. Även på Bokbörden anger man detta.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2019-07-21 21:08
#8

#5 Det är riktigt. Tror att det är mycket färre böcker som kommer ut häftade nuförtiden. Det är nog mest kurslitteratur som ges ut häftade, det är ju dyrare att binda in en bok.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BokDuvan
2019-07-21 22:36
#9

Ibland står det paperback och ibland soft paperback, vad innebär det då? Är inte så klar med begreppen, sorry

Lavine
2019-07-21 22:42
#10

#0 Är det svenska böcker du ska köpa? En "häftad" bok är större än en vanlig svensk pocket. Men medan en svensk pocket har en standardstorlek så har en häftad bok inte det, men är som sagt större, så gott som alltid. Både exempelvis Bokus och Amazon brukar ange mått på boken. Som du sa har en häftad bok mjuka pärmar.

#8 Jag "spanar" att många mindre utgivningar, även många egenutgivningar, ofta är häftade böcker just för att det är billigare.  

Ser att jag upprepar många svar men skriver ändå. 🙂

Lavine
2019-07-21 22:45
#11

#9 Tror bara att "soft" är ett förtydligande av att det är just det, ett mjukt omslag. Om du har sett samma bok både i en paperback-utgåva och en soft paperback-utgåva så är min gissning att "soft" har större format. Men kolla gärna efter måttangivelser. Att båda har mjukpärm kan du vara säker på. 🙂

BrittaD
2019-07-21 22:49
#12

#9

Jag är så dålig på engelska, men paperback är pocket. Ibland säger man mjukhäftad i stället för häftad. Jag förstår, du köper engelska böcker på nätet. Det gör inte jag. Du får testa.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

panini
2019-07-22 16:35
#13

#9 Paperback och softcover är samma sak. Om du köper en engelsk bok så är pocketböckerna och de häftade böckerna lika stora (eller det är egentligen inte helt korrekt: de engelska pocket/häftade-böckerna har inte en standardstorlek som de svenska har, men de är i regel som en svensk storpocket), men sidor som adlibris använder båda orden fast de är samma sak🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: