Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 632 ggr
Cireea
2019-10-17 07:20

Läser eller lyssnar du?

Inspirerad av en annan tråd här på sajten blev jag nyfiken över om ni läser fysiska böcker eller lyssnar på dom? Vad föredrar ni? 

Själv är jag ingen lyssnare utan vill ha den fysiska boken. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
molam
2019-10-17 07:31
#1

Avskyr ljudböcker, även böcker i tele eller ipad, eller Dator eller liknande, ska jag läsa så ska det vara själva boken

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Maria
2019-10-17 08:00
#2

Jag vill också ha den fysiska boken och vill läsa i min egen takt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

BrittaD
2019-10-17 09:55
#3

Läser bara pappersböcker 📚 Skulle jag få synproblem skulle jag ändra mina läsvanor - men bara då.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

ThatPie
2019-10-17 10:53
#4

Jag har haft faser när jag bara lyssnar eller bara läser pappersböcker. Nu läser jag mest digitalt då jag riktigt länsade bibliotekets böcker i de genrer jag gillar för ett par år sedan. Är även lättare att ha med sig och läsa på språng, då jag lätt kan hoppa mellan dator eller mobil och fortsätta där jag slutade utan större problem.

Herveaux
2019-10-17 11:52
#5

Jag är en riktig hycklare på den fronten. 
Älskar fysiska böcker och skulle fälla många tårar om vissa favoriter skulle försvinna ur samlingen…men oftast så är jag bekväm och lyssnar på ljudböcker.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Cireea
2019-10-17 12:17
#6

Rent allmänt om att lyssna, känns det inte konstigt att någon annan läser boken åt er? Att någon annan väljer hur texten ska låta/föras fram? 

Jag har aldrig riktigt vågat mig på att lyssna på böcker just på grund av det. Att det ska kännas konstigt när någon annan väljer hur allt ska låta och föras fram.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Herveaux
2019-10-17 12:25
#7

#6 Jag lyssnar mer eller mindre bara på engelska böcker och det finns några uppläsare som är helt fantastiska på sitt jobb!😍
Som att lyssna på en film…typ. Hur en människa kan få fram så många olika röster utan att förvränga sin egen till absurdum är helt sanslöst. 
Sen var det absolut en omställning i början när jag vara van vid att läsa själv så att säga. En lång omställning då kvalitén på uppläsning var sisådär på den tiden. 😐
…och ja, det finns nutida uppläsare som har gjort att jag stängt av efter 2min. 
Det är inte ett jobb alla har talang för helt klart.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Cireea
2019-10-17 12:26
#8

#7 Ja att uppläsaren är duktig på sitt jobb är verkligen A och O för att det ska fungera. Blir det så att du lätt börjar lyssna på böcker som dessa bra uppläsare läst in även om dom kanske inte legat på din "att läsa"-lista innan? Eller väljer du inte bok efter uppläsare alls? 🙂

Förlåt för alla frågor, men det är verkligen ett ämne jag aldrig satt mig in i riktigt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Herveaux
2019-10-17 13:00
#9

#8 Hm, näe, än så länge har jag inte tagit mig an en bok enkom för att det är en bra uppläsare. Jag ska däremot gräva i vad min nyfunna favorit James Masters har gjort mer, för han är grymt bra. Hoppas hitta fler titlar som låter intressanta. 

Fråga på! Hoppas fler kommer och delar med sig av sina tankar, roligt att läsa om.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
2019-10-17 14:12
#10

För mig beror det lite på. Ibland om jag t:ex vill färglägga i någon av mina målarböcker är det mysigt att ha en bok att lyssna på. Men jag är rätt kräsen med vem som läser dem, om jag inte gillar sättet de läser på så läser jag den hellre själv. Jag älskar däremot Harry Potter böckerna upplästa av Stephen Fry och de kan jag lyssna på nästan när som helst. Jag kan även ha någon bok igång om jag t:ex städar. Men jag lyssnar uteslutande på böcker jag redan läst själv, mest för att jag ofta lyssnar medan jag gör något annat och då koncentrerar jag mig ju inte till 100 på boken.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kyllan56
2019-10-17 14:16
#11

Jag läser fysiska böcker. Har försökt med ljudböcker, som jag tycker väsentligt minska mina inre bilder jag gör mig av det jag läser. 

Två böcker har jag "läst". En var så dåligt inläst så det förstörde hela upplevelsen.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Soligajag1
2019-10-17 19:59
#12

Jag läste alltid böcker förut , men nu har jag börjat lyssna  på böcker , tänk vilken skillnad det är, självklart MÅSTE uppläsaren vara bra , inlevelsefull , kunna läsa boken  på ett sådant sätt som fångar läsaren/ lyssnaren. 

Har några exempel :  Niklas Falk  ( men han har inte läst in så många böcker )  Stefan Sauk ,  män tycker jag läser bättre  än kvinnor. 

Just nu lyssnar jag på Hjorth Rosenfeldt / Den stumma flickan , uppläsare;  Niklas Falk . 

Det som är bra när man lyssnar på en bok är att man kan göra andra saker samtidigt , vet inte om alla kan det men jag kan. Diskar , laga mat , ta en promenad , handla i affären .  🙂👍

HH 🙂

Scorpio97
2019-10-17 20:13
#13

Jag föredrar fysiska böcker. E-böcker är okej ibland av praktiska skäl, men att hålla i en pappersbok är alltid bäst.

Ljudböcker gillar jag inte alls. Har provat flera gånger men det är helt enkelt inte min grej. Delvis för att jag inte kan leva mig in i boken på samma sätt, så det blir inte alls samma upplevelse. Vill jag lyssna på något samtidigt som jag gör något annat väljer jag musik eller podcast istället :)


//Jessie

Annons:
MonicaLagerquist
2019-10-17 20:26
#14

Jag har liksom inget val. Jag lyssnar. Ser för dåligt för att kunna läsa böcker.

Fördelen med att lyssna är att jag kan göra det när jag diskar,städar promenerar osv.

Stolt ägare till fem La permer

Cireea
2019-10-17 20:46
#15

#13 Lite så tänker jag också, att man inte lever sig in i boken på samma sätt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MonicaLagerquist
2019-10-17 20:51
#16

#15 Man vänjer sig.

Alternativet att inte läsa/lyssna alls är värre.

Stolt ägare till fem La permer

Maleficum
2019-10-17 20:58
#17

Alltid haft svårt att läsa och läst långsamt så var först när ljudböcker började bli vanligt som jag började plöja böcker!

Lyssnar till störst del (och majoriteten på engelska) men händer att jag läser en bok då och då också men då digitalt då jag tycker det är lättare än med en fysisk bok (eftersom man kan ändra storlek på text och sånt och få rätt lite text på varje sida).

#6 Riktigt bra uppläsare kan få en ganska kass bok (som jag aldrig skulle läst annars) att bli helt ok (precis som en dålig uppläsare kan få en bra bok att bli outhärdlig). Har ibland letat böcker efter just vem som läst och på så vis hittat nya författare jag fastnat för. En bra uppläsare kan verkligen göra boken levande!

Det ända är om man har en lång serie eller fler böcker av samma författare man lyssnat på med samma uppläsare är att när man sen lyssnar på den uppläsaren men men böcker av en helt annan författare (med annan stil) så blir det ibland lite förvirrat för man förknippar uppläsaren så starkt med vissa karaktärer. (Samma om någon bok av nån anledning blivit inläst av olika uppläsare så blir det knasigt att lyssna på den med uppläsaren man inte är van vid, tex föredrar jag USA versionen av Harry Potter uppläst av Jim Dale)

En av mina absoluta favoriter är Michael Lesley, speciellt i uppläsande av TJ Klunes The Lightning-Struck Heart (och resterande böcker i den serien).

#9 Han som läst Jim Butchers The Dresden Files? Han gör dem riktigt bra (var så störigt när de hade en annan uppläsare för en av böckerna).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Herveaux
2019-10-17 21:12
#18

#17 Just han, ja. 😍 
Såg nu på Audible att han läst in lite Oscar Wilde-böcker - underbart!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Tarotstollan
2019-10-17 23:40
#19

Det skall vara riktiga böcker! Jag gillar att hålla böckerna i mina händer, kunna bläddra själv osv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

wildfire
2019-10-18 17:10
#20

Jag har aldrig lyssnat på en ljudbok och kommer aldrig att göra för jag föredrar riktiga böcker som jag får läsa själv.

Fixa en god kopp te och bara slå sig ner med en riktig bok det är livskvalitet 😎

Annons:
[Devya]
2019-10-18 17:34
#21

Nja, jag har försökt men fullständigt hatar det! Det går alltför långsamt för min smak. Läser man själv går det så mycket snabbare.

Nej fy tusan för ljudböcker om man själv kan läsa. :)

Maleficum
2019-10-18 17:45
#22

#21 Med en bra ljudboksapp kan man öka på hastigheten om man tycker de läser för långsamt. Lyssnar på majoriteten av böckerna med 1,5x hastigheten (ibland snabbare än så om det är en riktigt seg uppläsare).

#18 Låter ju spännande, kanske ska kika upp dem också (var länge sen nu jag lyssna på någon av hans uppläsningar).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Soligajag1
2019-10-18 17:54
#23

#22 Jag lyssnar på böcker via Storytel appen , men vet inte hur man gör  om man tycker att mannen / kvinnan läser för långsamt , då väljer jag någon annan läsare . Helst en man , men nu har jag lyssnat på serien med Ruth Galloway / Dolt i mörker del 9 , Elly Griffith ,  så bra läsare!

HH 🙂

Caeli
2019-10-18 17:56
#24

Jag har svårt med ljudböcker. Tankarna far iväg och jag tappar koncentrationen och har ingen aning om vad uppläsaren har sagt…

MonicaLagerquist
2019-10-18 18:51
#25

   Jag saknar ibland att kunna läsa men lyssnar man kan man hinna med annat samtidigt.

Stolt ägare till fem La permer

JMW
2019-10-18 19:13
#26

Det var många år sedan jag läste en fysisk bok. Jag har svårt att hitta tiden att bara sitta still och läsa. Med mina ljudböcker kan jag göra vad jag vill. Jobba, städa, trädgårdsarbeta mm mm.
Om uppläsaren är tråkig så lyssnar jag inte vidare. Jag har några favoriter. Jonas Malmsjö är helt fantastisk. Stefan Sauk, Fredde Granberg, Angela Kovacs m fl.

#23 När du har boken öppen i mobilen så har du i överkanten en måne med zzz där du ställer timern sen har du märket för att göra bokmärke sedan din nedladdnig och på slutet står det 1.0x. Där ställer du in hastigheten.

Cireea
2019-10-18 19:18
#27

Jag kan förstå tjusningen att kunna göra annat samtidigt som man lyssnar på en bok. Dock skulle jag nog bara tappa koncentrationen på boken och glömma bort vad jag hört. 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Devya]
2019-10-18 19:34
#28

#22 Men då låter allt bara fel och konstigt om det går för snabbt och då skulle jag bli irriterad på det och tappa koncentrationen helt och hållet. Tack för tipset men jag är nog för knepig. :)

Jag är nog omöjlig då det kommer till att lyssna sådär i allmänhet. Jag har alltid varit en väldigt dålig lyssnare, tyvärr. Läsning har alltid varit min starka sida och jag läser väldigt snabbt. Jag har inte mycket tålamod och då är läsning väldigt bra för mig då jag kan göra det i min egen takt. :)

Min man som har dyslexi älskar dock ljudböcker och brukar sätta på dem då han ska köra iväg någonstans. Så för honom fungerar det utmärkt medans jag själv blockerar ut allt det som sägs eftersom jag har varken tålamod eller koncentration till att lyssna. Konstigt för det är han som har adhd och inte jag.🤔

Soligajag1
2019-10-18 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

# 26 , Tack 🙏 så jättemycket JMV ! För tipset av läsare , lyssnar på denna bok nu , lyssnare - Fredde Granberg, Polisen som vägrade ta semester / Gösta Unefäldt , Sen HUR man skulle ändra på hastigheten , kanon förklaring ! 😀👍❤️

HH 🙂

Soligajag1
2019-10-18 19:42
#30

#27 Det är en slags konst , att lyssna på en bok och göra andra saker samtidigt , tex , som att diska , laga mat , baka , baka bullar t.om har jag börjat med när jag lyssnar på bok 📖, det är avkoppling för mig! Tur att vi alla är olika ! 😀👍❤️

HH 🙂

Soligajag1
2019-10-18 19:55
#31

JMV - Stängde av Fredde Granberg ( tur man kan byta bok) Katarina Ewerlöf är bra läsare , Veronica Sjöstrand / Änglalik , blev det nu , 😀📖👍

HH 🙂

Soligajag1
2019-10-18 20:05
#32

# 26 , va bara tvungen att lyssna på Jonas Malmsjö , wow!! Så bra läsare! 😀 Tror till och med min syster nämnt honom! Flickan utan nåd/ Mats Peder Nordbo .

HH 🙂

Maleficum
2019-10-18 21:13
#33

#28 Är det en bra teknik för fartökning så låter det inte konstigare än att personen pratar fortare (som man själv kan prata långsammare  och sen prata som vanligt eller fortare).

För mig med ADHD så gör faktiskt lyssnandet på ljudböcker att jag har lättare att koncentrera mig på saker! Har tex jättesvårt att köra bil om jag inte har en ljudbok på för då vandrar tankar och allt iväg så jag helt glömmer bort att jag ens sitter i bilen.

Blir det någon situation när jag tappar bort mig i boken så hoppar jag bara tillbaka lite (eller om det är en bok där det inte gör så mycket eller som jag lyssnat på många gånger tidigare så lyssnar jag bara vidare).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
2019-10-18 21:17
#34

#33 Underbart att ljudböcker underlättat koncentration för dig 🤗


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Maleficum
2019-10-18 21:21
#35

#34 Det ska tydligen vara rätt vanligt för personer med ADHD 😃

Lyssna på en faktabok om ADHD (skriven av en psykolog som själv har ADHD) och han nämnde just det och min första tanke var "Så det är inte bara jag som märkt det".

Men sen så funkar det ju inte riktigt om det är en riktigt kass, ointressant bok med dålig uppläsare 😛

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
2019-10-18 21:44
#36

#35 Jaha, det visste jag inte 😃Kul att lära sig något nytt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

TatsuOni
2019-10-19 10:53
#37

Fysisk bok i pappersformat🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Tante Aubergine]
2019-12-11 18:25
#38

Läser.

Skäl 1: Känslan av att ha en bok i handen är ojämförlig.

Skäl 2: En ljudbok doftar inte.

Skäl 3: I huvudet så kan karaktärerna låta precis hur man vill. Har man otur så gillar man inte valet av (ljudboks)uppläsaren alls.

MonicaLagerquist
2019-12-11 19:22
#39

#38 Jag kan sakna doften av böcker men eftersom att jag inte ser att läsa så har jag inte mycket val

Stolt ägare till fem La permer

[Tante Aubergine]
2019-12-11 19:32
#40

#39 Tråkigt att det har blivit så.

I det fallet är såklart ljudboken bättre än inget.

Upp till toppen
Annons: