Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 491 ggr
Cireea
10/16/19, 5:09 PM

Favorit genre?

Har ni någon favoritgenre eller läser ni det mesta? 

Jag kan läsa det mesta, men jag har lite svårt för kriminalare/deckare osv och undviker dom flesta böckerna inom den genren.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Calcifer
10/16/19, 5:10 PM
#1

Skräck är nog den genre jag verkligen aldrig har några problem med att läsa. Deckare kan jag också läsa. Men romantik är inte så ofta jag läser om det inte har en övernaturlig twist eller också innehåller spänning eller mord eller så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Soligajag1
10/16/19, 5:13 PM
#2

Jag läser mest Deckare, gärna med psykologi i , Thriller, Nora Roberts , Camilla Läckberg.

HH 🙂

Cireea
10/16/19, 6:27 PM
#3

#1 Har du tips på några bra skräckböcker? Jag har faktiskt inte läst så mycket inom skräckgenren förr. Har du några favoritförfattare?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
10/16/19, 8:44 PM
#4

#3 Jag älskar Stephen King. Men mest älskar jag Dean Koontz, för hans böcker brukar vanligen ha lite bättre slut. En av mina absoluta favoritböcker som jag läst säkert 50 gånger är Watchers av Dean Koontz. Båda författarna är jävligt bra på det där med skräck, men just att många av Kings böcker slutar lite jobbigare är ju ett faktum. Jag kan räkna upp massor med Dean Koontz böcker som är läskiga som satan men ändå har ett "okej" slut. (Med det menar jag inte att alla karaktärer eller allt är fint och gulle på slutet, men att generellt sett har de ett lite positivare slut än Kings böcker.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
10/16/19, 9:30 PM
#5

#4 Ja Stephen King har ju ruskigt bra böcker, jag har inte läst särskilt många och hoppas kunna få chans att läsa flera av hans verk. Aldrig hört talas om Dean Koontz, ska absolut kika på hans böcker.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tarotstollan
10/16/19, 9:46 PM
#6

Jag läser nog det mesta, just nu mycket sci-fi "romance" på engelska.

#4. Jag älskar Koontz böcker, för han har oftast en hund med  i sina böcker och hunden är jätteviktig och visar på att djur är lika viktiga som människor. Därför är hans bok "Väktare" (Watchers) också en av mina absoluta favoriter!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Calcifer
10/16/19, 9:54 PM
#7

#5 Ja Koontz har böcker där mycket, mycket hemskt händer, där man känner typ hur hjärtat är i halsgropen hela tiden, men man får ändå en känsla av hopp på slutet. Även om de inte slutar "sjuuukt lyckligt", så känner man oftast ändå sig lite glad med slutet. Stephen King är ju känd för att inte få till sluten, det är något han själv erkänt att han kan skriva förbannat jävla bra, läskigt som satan, men att sluten inte blir helt sådär… av lika hög kvalité.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maleficum
10/16/19, 9:59 PM
#8

Går ofta i perioder för mig. Beror mycket på dagsformen vad för bok jag lyssnar på.

Läste knappt något förrän ljudböcker började komma. Började då främst med svenska deckare (då familjen lyssna på det i bilen när vi åkte längre resor).

Upptäckte sedan Harry Potter (efter att ha sett första två filmerna) och lyssna på dem på engelska och därefter så lyssnar jag nästan enbart på engelska böcker numera.

Gick från deckare till vampyrromanser, sen kom det in varulvar och lite annat övernaturligt. Blev en kort tur bland romanser (både moderna och historiska) och sen trilla jag in bland M/M kategorin och blev fast! Föredrar ofta böcker som har lite allt möjligt nu, lite mysterium, lite övernaturligt och lite romans.

De kategorier jag väl aldrig riktigt fastnat för är Si-Fi och ren skräck men det händer nån gång ibland att det slinker med en sån bok.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Calcifer
10/17/19, 11:51 AM
#9

#5 Jag kan tipsa dig om t:ex Väktare, om du vill prova Koontz. Jag älskar verkligen den boken och den är enligt mig läskig. Sen finns Phantoms som också är bra och dessutom gjorts till en nåja, duglig film. Viskningar är också bra. Midnatt, Vakande Ögon och Mörkret Faller är också några av mina favoriter. De flesta bibliotek bör ha åtminstone några av hans böcker. Han har även skrivit en hel serie om "Odd", men jag har inte riktigt orkat ta mig för att läsa den, trots att jag äger en bok (som råkade vara tredje boken i serien…).


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
10/17/19, 12:22 PM
#10

#7 Jo det där med Stephen Kings lite sämre slut är ju välkänt. När han själv erkände det, sa han något om varför han inte får till sluten?

#8 Där sa du något, att det går i perioder! 👍
Där måste jag instämma. Vissa gånger kan böcker som jag vanligtvis älskar inte kännas helt rätt, just för att man är i en annan "bokperiod" helt enkelt. 

#9 Tack, jag ska kika lite på böckerna, framför allt Väktare, och se vad jag tycker. Har inte läst så mycket skräck, så kan inte säga vad jag tycker om eller inte i själva genren.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
10/17/19, 2:08 PM
#11

#10 Jag kommer inte ihåg om han sagt varför, bara att han har problem just med det där med att få till sluten. Det är lite av ett "running joke", speciellt i IT del två. 

Väktare är en av hans lite tyngre böcker, men den handlar om mer än bara skräck, liksom. Midnatt är min andra favorit av honom, har läst båda massor med gånger. Det finns en bok av honom som jag läst (och jag har läst väldigt många) där jag inte riktigt gillade slutet, och den hette Donatorn. Inte att det var dåligt, men det föll mig inte riktigt i smaken och var inte ett mer typiskt Koontz slut.

Jag menar, en del av hans böcker kan ju sluta med att folk dör eller sådär, men man har alltid en känsla av hopp ändå för det mesta, även om hemska saker händer och karaktärer man gillar inte överlever. Kings slut brukar ju vara rätt hopplösa på slutet, man får liksom inte direkt en positiv känsla. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

TatsuOni
10/19/19, 10:56 AM
#12

Favoriter är fantasy och historiska romaner. Det enda jag har svårt för och undviker är deckare.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: