Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 402 ggr
Calcifer
10/17/19, 3:37 PM

Läser ni någonsin helt "random" böcker?

Är det någon som är lite som jag som har väldigt svårt för mig att läsa böcker av andra än de författare jag redan känner till, eller åtminstone håller mig till en genre? Jag har jättesvårt att t:ex gå på biblioteket, se en random bok och tänka "jo men den kan jag ju läsa". Och då har jag ändå sjukt lätt för mig att läsa, gjorde nåt test någon gång och jag läser ungefär dubbelt så snabbt som "normen", men ändå tar jag mig väldigt sällan för att läsa böcker om de inte ligger inom min genre eller av författare jag känner till. Går säkert miste om MASSOR av underbara böcker av den anledningen, men ändå har jag svårt att ta mig för.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
MonicaLagerquist
10/17/19, 3:53 PM
#1

Jag läser det jag kommer över. Både ditten och datten.

Ytterst sällan låter jag bli att lyssna klart på en bok.Har jag börjat så lyssnar jag klart.

Den kan ju bli bättre.

Stolt ägare till fem La permer

Cireea
10/17/19, 3:59 PM
#2

Jag har faktiskt lite svårt för att lämna det trygga, men under dom sista åren har jag kastat mig in i bokserier som jag normalt sett aldrig skulle läsa. Vissa gånger hittar jag fantastiska böcker, och författare, medan andra gånger har det fallit platt. 

Middagsmörker av Charlotte Cederlund var en bok som jag trillade över på en bokhandel. Det var när boken nyss släppts och det var hennes första. Eftersom jag drömmer om att få ge ut min egen bokserie så köpte jag boken, dels för att stödja en ny svensk författare men också för att jag gillade omslaget. Den väckte min nyfikenhet. Otroligt bra bokserie kan jag säga, rekommenderas verkligen. 

Nu på senare tid så kastade jag mig in i Glastronen-serien efter att jag fick första boken av min syster. Jag var skeptisk men nu älskar jag böckerna.  Sen började jag läsa Game of Thrones, en bokserie jag aldrig ens skulle tittat åt om det inte vore för tvserien. Jag älskar böckerna hittills och tycker dom är otroligt bra. 

Så på sistone har jag expanderat "mina genrer" och börjat hitta nytt inom genrer jag aldrig läst eller intresserat mig i förr.  Men ändå drar jag öronen åt mig ibland och vill inte alls "doppa tån" i något nytt. Då brukar jag argumentera med mig själv och tänka att jag vågat mig in i så mycket nytt redan att jag gott kan skippa något ett tag framöver. 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
10/17/19, 4:27 PM
#3

Jag fick en bunt böcker skickat till mig av en kompis från ett forum, därför att hen tänkte rensa ut bland de hen inte kommer läsa om och gärna ville att de skulle komma till nytta och hen vet att jag föredrar att läsa på engelska. Då fastnade jag i en helt fantastisk fantasy-serie, och jag längtar tills jag har råd att köpa fjärde och sista boken för herregud vad bra de var!

Fastnade också för Miss Peregrins Hem för Besynnerliga Barn där jag hittade första på engelska i en liten mysig bokhandel med engelska böcker i Tokyo. Så har läst tre första böckerna (tredje skulle ju vara sista, men sedan kom det visst en till och så ska det komma en allra sista och min vän varnade mig att det är något av en cliffhanger så jag väntar, haha!).

Och en del klassiker har jag ju läst iofs. Även om det inte är min stil alls så har jag läst Jane Austen och sådär.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
10/17/19, 4:44 PM
#4

#3 Vad var det för fantasy-serie du fastnade för?! 😃Nu blev ju jag också lite intresserad haha. 

Har du sett filmen? Går den ihop med boken (eller böcker?). Jag vet inte om dom gjorde flera böcker i en film eller om tanken är att det ska komma flera filmer?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
10/17/19, 4:59 PM
#5

#4 Första boken heter The Forbidden Library, författaren är Djanglo Wexler.

Alltså, ja, jag har sett filmen. Den var helt okej, men det är tydligt att den tog slut där, att det inte kommer komma fler filmer. Inte så att de ignorerade de övriga böckerna, utan mer tog sig friheten att göra på detta sätt. En del ändringar gillade jag inte, men den var absolut inte dålig heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
10/17/19, 5:20 PM
#6

#5 Okej, men då kanske det kan vara värt att sätta sig in i böckerna bara för att få mer av den världen. 

Jag ska kika upp The Forbidden Library och se om det kan vara något för mig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Calcifer
10/17/19, 5:26 PM
#7

#6 De är typ ungdomsfantasy med liiiite skräckinslag. Och enligt mig väldigt lättlästa, inte sådär jättelånga heller. 

Ja jag skulle säga att böckerna definitivt är värda att läsa. Nu läste jag som sagt bara de tre första eftersom då jag läste tredje var det sagt att det skulle vara den sista. De första tre, enligt mig, går att läsa som en komplett serie. Men tydligen är nästa bok också jättebra enligt min vän.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JRSN
10/17/19, 5:59 PM
#8

Jag tror att jag i första hand söker upp den genre jag är ute efter, författaren spelar då mindre roll. Men att slumpvis välja ut en bok; nja, det brukar inte hända. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Tarotstollan
10/17/19, 11:07 PM
#9

Jag läser gärna nya författare men då jag har den "egenheten" att jag vill läsa alla författares böcker i ordning som de skrivit sina böcker, kan det ju bli en hel del att läsa!😉
Om det rör sig om en serie, så kan jag ju nöja mig med att läsa en serie åt gången, även om de inte är i skrivordning.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maleficum
10/18/19, 11:50 AM
#10

Eftersom jag lyssnar på böcker har jag ibland trillat in på nya, helt oväntade, böcker som är upplästa av en uppläsare jag gillar. Bra sätt tycker jag att vidga sina vyer lite!

Enstaka gång kan jag testa någon bok enbart för att titeln låter lite lustig eller intressant tex Scotty Jackson Died… But Then He Got Better av Mark A. Roeder.

Ibland blir det en hit och ibland blir det en miss.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
10/18/19, 12:52 PM
#11

#9 Vad intressant tillvägagångssätt, aldrig träffat något som vill läsa allt från första till sista bok från författaren. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tarotstollan
10/18/19, 1:02 PM
#12

#11. Jag försöker bättra mig.
Gillar inte böcker som handlar om samma person (typiskt deckare) där om jag inte läser dem i ordning, ena boken är de nygifta, sen är de skilda, sen har de fått barn, sen skall de förlova sig osv.
Då är det bättre att läsa dem i ordning och se hur personerna utvecklas  allt eftersom.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Calcifer
10/18/19, 1:06 PM
#13

#11 Jag läser dem visserligen inte i ordning men mitt mål är att både läsa och äga alla Dean Koontz böcker. Just nu ligger samlingen bara på kring 25 böcker ägda, men har läst desto fler såklart. Får se när jag blir färdig, han skriver ju fortfarande nya böcker. XD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Tarotstollan
10/18/19, 1:19 PM
#14

#13. Jag har knappt sett några nya böcker av honom på flera år.
Hans böcker var ju storsäljare i slutet av 80-talet och i början av 90-talet, sen försvann han mer och mer när Stephen King tog över skräckscenen.
Får nog kolla upp vad han skrivit sen sist, dock vill jag läsa böckerna på svenska.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Cireea
10/18/19, 1:27 PM
#15

#12 Ja då måste man ju nästan läsa allt från början för att få rätt tidslinje. Gör du så även när det inte finns någon koppling mellan böckerna från författaren alls? 

#13 Hur många böcker har han skrivit?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tarotstollan
10/18/19, 2:03 PM
#16

#15. Nej, då kan jag läsa lite hur som helst. Fast det är ytters sällan jag läser sådana böcker, tror jag!🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Calcifer
10/18/19, 2:43 PM
#17

#14 Han har skrivit böcker kontinuerligt sedan slutet av 60-talet hela vägen fram till 2019.

#15 HÄR hittar du en lista över alla hans verk.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
10/18/19, 2:51 PM
#18

#17 Det var ingen dålig lista det där 😮 
Lycka till att samla ihop alla 😃 Vissa verk torde väl vara lite svårare att få tag på, kanske dom allra tidigaste?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tarotstollan
10/18/19, 2:57 PM
#19

#17. Får ta och kolla upp den listan och se vad böckerna heter på svenska. Svårt att veta om jag har dem eller ej, eftersom jag endast har svenska böcker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Calcifer
10/18/19, 4:25 PM
#20

#18 Jag har visserligen hittat yup 90% av dem till min padda, men jag vill äga dem i fysisk form om jag kan.

#19 Den engelska titeln står alltid i början av boken, så du kan checka av vilka du redan äger. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Scorpio97
10/18/19, 5:04 PM
#21

Jag började läsa Stephen King-böcker för flera år sedan och insåg efter några böcker att jag verkligen vill läsa allt han skrivit. Och då valde jag också att läsa i ordning, från den första till den sista boken. Nu ligger faktiskt The Institute (hans senaste) på mitt nattduksbord, då jag för några månader sedan hann ikapp. Var lite konstigt att helt plötsligt behöva vänta på en bok när jag så länge bara hade kunnat ta nästa i listan, haha xD 

Fick dock inte tag på exakt all böcker, men en stor majoritet i alla fall. Läste dom flesta på engelska. Tyvärr vet jag inte exakt när jag började, förutom att det måste ha tagit minst 5 år. Läste dock lite annat under den tiden också
Har däremot inte plats för några böcker hemma, så jag äger ingen av dom i nuläget.

Annars är jag sällan särskild bunden varken av författare eller genrer. Har så kasst minne för namn, så även om jag har läst böcker av en viss person kommer jag förmodligen inte känna igen namnet nästa gång jag ser det. Tar ofta böcker från Nyhets-hyllan eller andra icke-genre-uppdelade hyllor. Så jag läser ofta böcker från andra genrer än mina favoriter :)


//Jessie

Calcifer
10/18/19, 5:22 PM
#22

Jag började läsa King när jag var 10, och Koontz när jag var kanske 15, och min största fokus har nog varit på deras böcker faktiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Devya]
10/18/19, 7:05 PM
#23

Jag har faktiskt ingen favoritförfattare på det viset. Nu var det en bra tid sedan jag läste men då jag gjorde det så läste jag precis allt jag kom över. Vi hade ett litet mini-bibliotek hemma då jag växte upp. Säkert omkring 300 böcker. Min mamma  prenumererade på böcker så vi fick hem en massa. Det var thrillers, fantasy, deckare, sci-fi, biografier, romaner osv. Min mamma har alltjämt haft väldigt bred smak då det kommer till böcker och jag har tagit efter.

Vem som har skrivit en bok har aldrig betytt mycket för mig utan det har jämt handlat om innehållet. Jag har läst lite på baksidan och fastnade jag så läste jag boken. Så har jag alltjämt gjort. På det viset har jag läst en massa underbara böcker som har fått mig att gråta av lycka eller av bedrövelse, eller som har fått mig att skratta högt osv. Jag älskar böcker som ger mig en långvarig känsla av något slag efter att jag läst dem.

Upp till toppen
Annons: