Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 860 ggr
Cireea
10/21/19, 4:58 PM

Om ni skulle skriva en bok idag..

..vad hade ni velat att den boken handlat om då? 
Vilken genre hade ni valt att skriva inom?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
10/21/19, 5:07 PM
#1

Jag hade kört på genren fantasy, det är så brett och fritt. Man kan verkligen använda sin fantasi till max inom den typen av genre. 

Min bok hade nog haft en handling om en beskyddare av något slag, en slags skyddsängel med lite inslag av andra typer av övernaturliga varelser. Jag tänker mig att det i alla fall ska finnas fallna beskyddare (fallna änglar) och hamnskiftare i den här världen. 

Annars kanske det skulle vara intressant med en bok om bara hamnskiftare som skyddar människorna från demoner.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Carmarino
10/21/19, 5:31 PM
#2

Håller på med en bok om min uppväxt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JessicaOlin
10/21/19, 7:25 PM
#3

Hade skrivit om min sons uppväxt och oss som föräldrar då han kom i v25+1 och haft de jobbigt och har fortfarande BPD

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Cireea
10/21/19, 8:15 PM
#4

#2 Vad intressant, är det bara för dig själv eller har du en tanke att ge ut den? 

#3 Oj det var tidigt! 
Det hade varit en intressant läsning. Vad står BPD för?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

JessicaOlin
10/21/19, 11:11 PM
#5

O utvecklade lungor

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Syntium
10/22/19, 10:53 AM
#6

Har lite idéer till vad jag tänker mig är en urban fantasy eller alternativ verklighet eller så. Det hade varit coolt och blanda lite teknologi med magi :)


"I'm too old for this shit."


Annons:
Cireea
10/22/19, 12:49 PM
#7

#5 Tack. Hur är det löst? Någon maskin av något slag? 

#6 Det hade varit väldigt intressant! 👍
Alternativa verkligheter är superhäftigt tycker jag. Har du läst Mortal Engines? Det är ju lite som en alternativ framtid.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Carmarino
10/22/19, 1:19 PM
#8

#4 Det beror på hur långt jag kommer, men förhoppningsvis kan det bli en bok som ska ges ut. Annars får det bli en bara för släkten. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Syntium
10/22/19, 3:27 PM
#9

#7 Nej, har inte läst den (ännu i alla fall)


"I'm too old for this shit."


Cireea
10/22/19, 3:58 PM
#10

#8 Spännande! 😃 Hur mycket har du skrivit hittills?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Carmarino
10/22/19, 4:38 PM
#11

#10 Än så länge bara knappt 17 A4-sidor - inklusive bilder - men jag har massor kvar att skriva. Har en sida med bara "påminnelsestolpar" för att jag ska komma ihåg vad jag ska skriva om. Fyller på efterhand som det dyker upp något minne. 🙂

Fast egentligen är det lite mer, för boken kommer att vara indelad i tre delar; åretruntboendet, sommarboendet och övrigt. Det var nämligen rätt skilda upplevelser på somrarna och resten av året. Under övrigt kommer sådant som skedde på andra platser än där vi bodde. Har skrivit ca en halv A4-sida och en sida stolpar på övrigt, samt en sida stolpar om sommarboendet.

Så när jag väl tar mig tiden att sätta mig ner och skriva några timmar, lär det fyllas på ganska snabbt gissar jag. Har rätt mycket foton som jag gärna vill ha med också, så jag får se om jag kan få in dem på rätt plats i texten eller om jag måste samla dem på ett ställe i boken. Det beror ju på hur den ska publiceras.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cireea
10/22/19, 5:01 PM
#12

#11 Vilket arbete du står inför, men det blir nog kanonbra när du är färdig.

Jag känner igen det där med "påminnelsestolpar", använder mig av liknande teknik i en av mina bokserier. Har cirka 12 A4-sidor med bara punkter om vad som ska in i handlingen, påminnelser om karaktärsdrag eller andra viktiga saker. Då är det bra att samla allt sånt separat istället för att behöva scrolla igenom 330 A4-sidor


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
10/22/19, 10:15 PM
#13

Har länge velat skriva en barnbok (med målade bilder) om min blinda kanin speciellt runt perioden när han blev blind. Men tyvärr är skrivande en av mina värsta energitömmare så det kommer nog aldrig bli om ingen annan skulle vara intresserad att göra själva skrivandet (hade själv tänkt måla bilderna eventuellt använda foton på honom).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Cireea
10/22/19, 10:18 PM
#14

#13 Det är ju en jättebra idé dock, att dela på jobbet så att säga. 👍 Finns många sådana böcker där flera arbetat tillsammans.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
10/22/19, 10:23 PM
#15

#14 Behöver ju bara hitta någon som vill (och kan) göra det också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
10/22/19, 10:24 PM
#16

#15 Ja det såklart 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Soligajag1
10/23/19, 12:12 PM
#17

Har skrivit på en bok ett tag / några år , En roman / Kvinnan i den röda sportbilen . 32 sidor på nätet . Min sida. Skriver ✍️ lite då och då.

HH 🙂

Carmarino
10/23/19, 12:33 PM
#18

#12 Tack. Ja, det är roligt att skriva när jag väl kommer igång, men då vill jag ha gott om tid på mig. Timmarna har nämligen en tendens att flyga iväg. 🙂

Har inga separata sidor för påminnelsestolparna, men de ligger sist i dokumentet så de är lätta att hitta. Bara att trycka Ctrl + End så kommer man dit. Sedan är det bara att klippa ut den av stolparna jag bestämt mig för att skriva om, klistra in den på rätt plats i dokument och börja skriva.👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cireea
10/23/19, 12:56 PM
#19

#18 Oja, timmarna försvinner snabbt när man väl börjat skriva. 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tarotstollan
10/24/19, 5:10 AM
#20

En påhittad, fantasi biografi…😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Cireea
10/24/19, 4:39 PM
#21

#20 Ja varför inte 😃Det lät kul!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Tante Aubergine]
12/11/19, 7:52 PM
#22

Om en person som lever med ett funktionshinder och är van vid att folk bara påtalar vad han/hon inte "kan" göra, och drömmer sig bort där det inte finns några hinder och bara fantasin sätter gränser.

Och givetvis finns en granne som har åsikter om allt och alla och tycker sig ha rätt även när det inte riktigt är så. En typisk replik från henne/honom skulle vara "jag respekterar din åsikt då vi lever i en demokrati - även fast det är helt fel."

Så en blandning mellan fantasi och verklighet, med personliga erfarenheter inbakat i det hela, men ingen självbiografi i den bemärkelsen.

Vilken genre som skulle passa mest in på detta? dramatik/humor

Dioramabyggare
1/2/20, 12:43 PM
#23

Om jag skulle skriva en bok skulle den handla om min "resa" till den jag är idag, och genren skulle bli biografi med en liten del "fantasy".

[EM_L]
2/15/20, 5:11 PM
#24

Planerar och tänker på att skriva en deckare, romantisk och övernaturlig bok på Wattpad. Om den ska vara på engelska eller svenska vet jag inte. Tänker att den ska utspela sig i USA och lite Japan också. En av huvudpersonerna är från frankrike.

Cireea
2/15/20, 7:14 PM
#25

#24 Vill du dela med dig får du gärna skriva ett inlägg när du börjat lägga ut den!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[EM_L]
2/15/20, 7:30 PM
#26

#25 Ah ja. Planerar att göra det efter lovet. Ska fixa själva fallet och lite vad som ska hända… Men… engelska eller svenska…

Cireea
2/15/20, 7:46 PM
#27

#26 Jag har aldrig givit mig in på en längre bok på engelska även om jag är väldigt bra på språket. Anledningen är att jag känner att jag kan uttrycka mig bäst och mer varierat på svenska. Har försökt med engelska några gånger men tycker inte alls att texterna blir lika flytande och bra. 

Om du vill ge dig in på att skriva en bok på engelska så gör ett försök! 
Blir det inte bra är det bara börja om och skriva på svenska istället.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[EM_L]
2/15/20, 8:15 PM
#28

#27 Jo ja. Dock har jag skrivit och skriver fanfictions till Vampire Knight och Blue Exorcist på engelska. Men den här gången ger jag mig nog på svenska. Dialogerna kan kanske vara på engelska? Eller blir det flr konstigt? Men tanke på att det utspelar sig i USA. De har ju FBI och CIA. Sånt jag behöver för denna bok. Heh…

Tarotstollan
2/15/20, 8:55 PM
#29

Tycker det låter spännande med två språk.👍Om berättelsen är på svenska och dialogerna på engelska, så blir ju det ett extra djup till historien.
Det är ju din berättelse, så du skriver ju precis som du vill!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[EM_L]
2/15/20, 9:00 PM
#30

Har publicerat förorden till boken och namnet blev Mörknade Hjärta. Ni hittar info om det i ett inlägg jag skapat. Om ni har kommentarer om den. Skriv gärna på Wattpad då.

Cireea
2/15/20, 9:49 PM
#31

#28 Hur man väljer att skriva bestämmer man alldeles själv 🤗
Jag älskar att se tillbaka på gamla Fanfics som jag har på Wattpad, kul att se sin egen utveckling.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tant Grön
2/22/20, 10:53 PM
#32

Tycker också att det låter spännande med två språk. Problemet skulle vara att det skulle utesluta dom som inte är så bra på engelska.
Själv har jag börjat så smått på en fantasy-roman. Får se om det blir något.

Cireea
2/23/20, 7:28 PM
#33

#32 Spännande! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tant Grön
2/23/20, 8:55 PM
#34

#33 Höll på till halv tre inatt och skrev. 😴

Annons:
Cireea
2/23/20, 9:03 PM
#35

#34 Känner igen det! 😂
Varför skriver man alltid bäst på natten?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tarotstollan
2/23/20, 10:26 PM
#36

#35. Allting är så mycket lättare på natten, det är tyst och man kan koncentrera sig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tant Grön
2/23/20, 10:29 PM
#37

Är en nattmänniska och brukar få många idéer just när jag borde sova.

Upp till toppen
Annons: