Annons:
Etikettkurslitteratur
Läst 680 ggr
Cireea
10/22/19, 8:45 AM

Kurslitteratur

Till alla er som studerar eller har studerat.
Brukar/brukade ni köpa eller låna kurslitteratur? 

Jag har insett hur fruktansvärt dyrt det är med kurslitteratur i vissa kurser, allra helst när man måste köpa in kanske 10 böcker för en kurs. Det rullar iväg snabbt. 

Har ni tips på var man kan hitta begagnat? Eller kanske böcker digitalt för ett billigare pris? Finns det möjlighet att låna digitala kopior från något bibliotek?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
MonicaLagerquist
10/22/19, 8:53 AM
#1

Om jag skulle söka kursliteratur så skulle det vara på FB och Tradera,

Stolt ägare till fem La permer

-Aida-
10/22/19, 8:54 AM
#2

studentapan.se där köpte jag delvis mina böcker till jätte bra och låga priser. Har också sålt mina egna böcker där. Skulle köparen inte bli nöjd så sköter hemsidan hela tvisten, dom håller också på pengarna tills boken blivit godkänd av köparen så man har garanti på man får tillbaka sina pengar ifall det behövs.

Lavine
10/22/19, 8:59 AM
#3

Traditionella kursböcker verkar sällan finnas som e-lån, men jag kan ha fel. 

Man får kika runt helt enkelt. Studentapan som nämnts är ganska poppis. Själv tittade jag på både Facebook, Tradera och Blocket och fick napp på Blocket. 

Om man läser en utbildning "på plats" och har ett högskole-/universitetsbibliotek som hör till, så ska alla kursböcker finnas som referenslitteratur = får inte lånas hem. Dessa kopieras ofta friskt. Det har jag också gjort, och det är nästan inte värt besväret… tycker jag.

Sindri
10/22/19, 9:03 AM
#4

Stockholms Universitet har en egen sajt där man kan köpa och sälja kursböcker, mina barn har använt den mycket.

Cireea
10/22/19, 12:52 PM
#5

#2 Men det låter ju underbart! Där måste jag kika in inför nästa kurs. 

#3 Jag har koll på Facebook, men tycker det är mycket svindlerier i dom grupper där jag är med. Folk som aldrig skickar böcker osv. 
Jag läser på distans och vi har tillgång till fjärrlån, men då skickas dom _bara_ till hemadressen även om man är någon annanstans. Så det blir lite av en cirkus att få böckerna dit man är. 

#4 Kan man köpa/sälja där även om man inte går på Stockholm Universitet?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lavine
10/22/19, 7:59 PM
#6

#5 Jag är också avvaktande mot Facebookannonser, men tänkte att om jag hittar någon som ser ärlig ut, så. 😛

Annons:
Sindri
10/22/19, 9:08 PM
#7

Vet ej - kan kolla med min dotter som går där nu.

Cireea
10/22/19, 9:45 PM
#8

#6 Ja precis, man får vara väldigt kritisk. 

#7 Tack ,det vore snällt 😊


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
10/22/19, 10:22 PM
#9

I början köpte jag all kurslitteratur tills jag insåg att majoriteten av dem öppnade jag inte ens. Därefter försökte jag låna dem som jag verkligen behövde bläddra i istället (om det inte var en jag kände jag skulle ha nytta av i framtiden och faktiskt ville ha).

Sålde flera av min kurslitteratur på Stockholms universitets kursbokhandel för jag orkade inte fixa med det själv. Eftersom jag aldrig öppnat flera av böckerna fick jag rätt bra pris för dem också :) En fördel är att även om boken försvinner och dem inte kan hitta den (den inte säljs) så får man pengar för den och böcker som inte säljs efter den utsatta tiden kan man hämta upp igen (och har för mig man då kan göra ominlämning av dem).

Dem tar emot alla böcker som går att få tag på genom Adlibris (iaf när jag lämnade in för flera år sedan) eftersom dem baserar sina bokpriser på den sidan. Och man behöver inte gå på universitetet för att köpa och sälja böcker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
10/22/19, 10:25 PM
#10

#9 Vad smart, måste man då komma dit själv eller kan man skicka böckerna? Tänkte för oss som inte bor i Stockholm och har vägarna förbi. 

Jag köpte kurslitteratur för 4000:- inför denna kurs.. har bläddrat i två böcker. 😐
Så vid kursslut vill man gärna sälja iväg allt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
10/23/19, 12:32 AM
#11

#10 Tror tyvärr man måste dit och lämna dem. Men det var närmare 10 år sedan jag var där sist så de kan ju ha ändrats grejer.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sindri
10/23/19, 9:27 AM
#12

Tror dottern tentapluggar för brinnande livet och har inte tid med mail, jag är utomlands dessutom. Men det måste vara denna hon använder
https://campusbokhandeln.se/

Det finns en bra film om hur det fungerar, och det verkar finnas fysiska butiker på flera ställen.

Annars tycker jag Bokbörsen har en del kurslitteratur också. Verkar vara säkert att både köpa och sälja där. Jag har köpt många böcker och det har alltid fungerat jättebra.
https://www.bokborsen.se/

Cireea
10/23/19, 1:01 PM
#13

#11 Jag får kika på det närmre! 

#12 Tack 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Sindri
10/23/19, 3:11 PM
#14

Campusbokhandeln var rätt, och det finns även en annan
https://www.kurslitteratur.se/

Om du kollar på Campusbokhandelns hemsida så kan du längst ner hitta deras butiker, det finns på en hel del ställen. Antagligen högskoleorter.

Cireea
11/4/19, 1:23 PM
#15

Jag vill bara uppdatera i tråden utifall någon annan snubblar in här och funderar lite kring Campusbokhandeln. 

Jag skapade ett konto där och registrerade all kurslitteratur jag har som jag vill sälja. Man kan antingen lämna in böckerna personligen eller skicka in dom via post om man inte kan åka dit själv, vilket är ett bra alternativ. 

Jag fick idag ett mail om att någon eftersökt en av dom böcker som jag registrerat. Verkligen super 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

panini
11/4/19, 2:12 PM
#16

Jag försöker först och främst att hitta det begagnat, och då jag studerar via Hermods så finns det kursforum under varje kurs där folk för det mesta säljer sina gamla böcker. Annars köper jag nytt via adlibris 🙂

#15 kanske får registrera mig där då jag har haft lite svårt att sälja mina egna böcker 🤔

Maleficum
11/4/19, 5:08 PM
#17

#15 Är ju super man kan göra så och inte behöver åka till affären! Behöver man inte heller skicka sina böcker förrän någon eventuellt är intresserad?

Det ända jobbiga jag minns från när jag lämna in böcker var att man var tvungen att åka dit och "omregistrera" dem efter de varit där en viss tid (minns inte om det var ett år eller hur länge perioden var) samt hämta ut eventuellt osålda böcker och pengar för sålda. Men var ju som sagt närmare 10 år sedan så kan ju ha hänt mycket sen dess.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
1/8/20, 6:59 PM
#18

Återkopplar lite i den här tråden. 

Har lagt in en hel hög med böcker på både Campusbokhandeln och Studentapan. 
Nu har dessutom flera böcker redan blivit sålda. Idag sålde jag (hittills) fyra böcker via studentapan, och dom la jag in igår på kvällen. 👍 Gick jättelätt att få in böckerna  på sidan och föra en dialog med köparna. 

Har även fått sålt en bok via Campusbokhandeln idag.

Får återkomma med lite mer tankar när böckerna kommit fram till respektive köpare och jag fått utbetalning. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
1/8/20, 7:07 PM
#19

#18 Låter ju superbra :)

Studentapan känner jag inte igen så det fanns nog inte "på min tid" tyvärr.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vixxen
2/6/20, 3:12 AM
#20

Kopierade mycket kommer jag ihåg och lånade på biblioteket också. Det mesta finns att få tag i om man är ute i god tid.

Annons:
Cireea
2/6/20, 11:55 AM
#21

#20 Och bor på rätt ställe 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Vixxen
2/6/20, 11:56 AM
#22

#21 Så sant.

Upp till toppen
Annons: