Annons:
Etikettförfattare
Läst 589 ggr
BrittaD
10/22/19, 10:57 AM

Augustpriset 2019

Då var det dags för Augustpriset igen.

Som vanligt många diskussioner på tidningarnas kultursidor, och som vanligt anser somliga att fel böcker är nominerade.

Vad säger ni?

Själv har jag inte läst en enda av dem, och många har jag inte ens hört talas om. 😮

De nominerade är …

https://www.svt.se/kultur/augustpriset-2019-har-ar-alla-nominerade

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
10/22/19, 11:11 AM
#1

 Jag köar för Ålevangeliet av Patrik Svensson på ett av mina bibliotek.

Omslagsbild

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
10/22/19, 8:05 PM
#2

Testamente av Nina Wähä och Ålevangeliet av Patrik Svensson är de böcker som jag och mina bokvänner trott skulle vinna sedan de kom. Så att de är nominerade är ingen skräll. Obs, ingen av oss har läst just dessa böcker än. 😃

Väderfenomen av Anna Fock (skönlitterära klassen) har jag haft ögonen på för min egen läsnings del, så det var en kul överraskning att den blev nominerad. 

Olivia Bergdahls lyrikbok Barnet: en sonettkrans har jag vetat om att den funnits, men inte riktigt "förstått" förrän i går, och jag blev såld direkt och beställde ett ex.  ☺️Tror absolut inte att den har vinstchans. Men jag gillar när text är ett konkret hantverk och har aldrig läst en sonettkrans förut, jag bara måste! 😃

Lavine
10/22/19, 8:06 PM
#3

Och måste också nämna att jag bläddrat i Strindbergs lilla röda (fackklassen) och det var ju en härlig bok alltså! Riktigt boknörderi, väldigt kul. Vill egentligen ha den med.

Cireea
10/22/19, 8:42 PM
#4

Har inte hört talas om någon av böckerna, tyvärr. Men sen beror det väl lite på vad man själv tittar efter, man kan ju inte ha koll på allt. 
Såg däremot några intressanta titlar som jag ska kika vidare på.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

BrittaD
10/22/19, 9:03 PM
#5

Jag försökte reservera Väderfenomen av Nina Fock i morse på biblioteket, men systemet var ur funktion. När jag nu kunde reservera den i kväll, hade redan tre personer hunnit före att köa för det enda exet. Den låter ju enormt spännande - och vilket jobb hon lagt ner på den boken. Om jag inte minns fel har det tagit henne 8 år😋

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
10/22/19, 9:54 PM
#6

#5 Det hade jag inte hört, wow. 

Jag reserverade den nu, men det var kö även här, 2 före.

Annons:
Tarotstollan
10/24/19, 5:05 AM
#7

Kände bara igen 2 titlar och vet inte om det är någon bok som
intresserar mig då jag inte vet vad böckerna handlar om. Det får bli en senare fråga när jag läst om böckerna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
11/1/19, 3:09 PM
#8

Marit Kapla som nominerats till Augustpriset för sin bok ”Oselbo” har tilldelats Publicistklubbens Guldpennan för samma bok, där hon intervjuar människor i sin gamla hemby. Mycket priser på g nu. 15 tusen kr hörde också till priset 📚

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
11/17/19, 9:28 PM
#9

Jag har läst Barnet - en sonettkrans av Olivia Bergdahl.  Den kommer inte vinna, men för den som gillar rim och rimmönster och också vill läsa en uppväxtskildring i Göteborg i poesiform så rekommenderar jag den stark. Den är bara drygt 30 sidor, men det här måste ha tagit tid att skriva! Förutom att det rimmar så har en sonettkrans andra särskilda regler också: 15 sonetter, Rimmen går A B B A  A B B A   C D E  C D E

Sen ska varje sonetts sista rad vara den första i nästa sonett. Den sista sonetten består av samtliga sonetters förstarader. Det var magiskt att läsa faktiskt!

Lavine
11/17/19, 9:39 PM
#10

Har även läst en liten bit i Anna Focks Väderfenomen, och den kändes otroligt stark. Eventuellt lite mastig. Strålningsolycka i Sovjet på 1950-talet, och en familj/generationer som påverkas av det. Den började ohyggligt spännande, jag lämnade den endast pga tidsbrist. Kommer att återuppta den när den ges ut i pocket någon gång.

BrittaD
11/25/19, 6:11 PM
#11

Ålevangeliet : berättelsen om världens mest gåtfulla fisk

Ålevangeliet : berättelsen om världens mest gåtfulla fisk - av Patrik Svensson

Bästa fackbok

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
11/25/19, 6:12 PM
#12

Augustprisgalan pågår.

Fortsättning följer.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Cireea
11/25/19, 6:17 PM
#13

Spännande 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
BrittaD
11/25/19, 6:33 PM
#14

Vänta på vind

av Oskar Kroon

Illustratör: Lisa Benk

Bästa barn- och ungdomsbok.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
11/25/19, 6:52 PM
#15

Osebol

Av

Marit Kapla

Årets bästa skönlitterära bok.

En liten skräll 🍸

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
11/25/19, 10:29 PM
#16

Osebol, en skräll! Jag tippade Ålevangeliet och Testamente, lämnade barnkategorin öppen. Men väldigt kul med Osebol! 

Läser nu för övrigt Ålevangeliet som  e-bok på bussen, den är fantastisk.

BrittaD
11/26/19, 1:28 PM
#17

Jag skulle vilja läsa alla tre. Kommer att köpa Ålevangeliet till julhögen och sedan ta med den till sommarön, som jag delar  med släktingar. Där vimlar det av ålar.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
12/4/19, 7:00 PM
#18

#10 Nu har jag också börjat läsa ”Väderfenomen” av Anna Fock. Den är verkligen stark men obehaglig, kanske lite ojämn om man skall vara petig. Den påminner om (ämnet) Svetlana Aleksijevitjs bok om Tjernobyl.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Upp till toppen
Annons: