Annons:
Etikettförfattare
Läst 525 ggr
BrittaD
2019-10-23 11:30

Bookerpriset 2019

Min favorit till Nobelpriset i litteratur Margaret Atwood fick ju inte det, som vi vet.

Men världens näst mest prestigefyllda litterära pris, The Man Booker Prize 2019, fick hon i stället för Gileads döttrar - tillsammans med Bernardine Evaristo för The Testamente.

Ganska logiskt eftersom Nobelpristagaren får sitt pris för sin samlade produktion och Bookerpriset ges till årets bästa skönlitterära verk. Dessutom kan bara engelskspråkiga böcker få Bookerpriset.

Så det blir en viss "eftersläpning" på Nobelpriset, och tyvärr hinner ju dessa pristagare bli rätt så gamla innan de har en chans.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
2019-10-23 11:32
#1

Jag har köpt och lagt Gileads döttrar till min egen julklappshög till mig själv.  När det gäller julklappsböcker litar inte på någon annan. 😃

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Cireea
2019-10-23 12:58
#2

Som jag förstått är det här någon slags fortsättning på tidigare bok/böcker?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

BrittaD
2019-10-23 13:50
#3

Ja, redan 1985 gavs M Atwoods klassiska dystopi, Tjänarinnans berättelse, ut första gången. Sen blev den väl ännu mer känd som TV-serien The Handmaid’s Tale. Och i åratal har läsare ropat på fortsättningen. Och till slut kom den. Och fast jag är grymt nyfiken på den, spar jag den till en tid då inget får avbryta min läsning. Som julen t ex 😂

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2019-10-23 13:53
#4

Först skall jag ju läsa om Tjänarinnans berättelse 😊🧐

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Cireea
2019-10-23 14:06
#5

#3 Jaha oj, jag hade ingen aning om att det här var en fortsättning på Tjänarinnans berättelse. 😮 Nu måste jag ju införskaffa den här!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lavine
2019-10-23 18:35
#6

Margaret Atwood är en favorit för mig med. Men eftersom jag inte är intresserad av att läsa Gileads döttrar, och eftersom priset egentligen inte får delas, och eftersom Bernardine Evaristo är den första svarta kvinnan som får priset, så hade jag gärna sett att Evaristo hade fått det ensam. 🙂 Hennes vinnande bok hette förresten Girl, Woman, Other (och den låter jätteintressant, om svarta brittiska kvinnor under 100 år).

Men förutom det är jag generellt nöjd med att Atwood får ett pris. 😃😉 Och Bookerpriset passar mig överlag mycket bättre i min personliga läsning än nobelpriset. Även det internationella.

Annons:
BrittaD
2019-10-23 20:16
#7

Men varför vill du inte läsa Gileads döttrar 😮😮😮😮😮

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2019-10-23 20:24
#8

#6 Evaristos bok Girl, Wiman, Other (Ursäkta jag blandade ihop titlarna) skulle jag väldigt väldigt gärna läsa, men jag måste vänta tills den kommer på svenska. Jag är extremt dålig på engelska 😝

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
2019-10-23 20:37
#9

#7 Hihi! Har aldrig läst Tjänarinnans berättelse, och efter att ha sett lite av tv-serien så vill jag inte heller. Jag gillar det och det är en fruktansvärd och bra historia, men i alla fall vill jag inte läsa den - just nu åtminstone. Men ser fram emot att du får läsa din julklappsbok! 😃 (Jag skaffar också mina julklappsböcker själv btw. 😎 )

BrittaD
2019-10-24 09:31
#10

😂

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Tarotstollan
2019-10-25 00:46
#11

Jag har varken läst eller sett Tjänarinnans berättelse. Det lilla jag läst om boken lockar mig heller inte att läsa den.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: