Annons:
Etikettdeckare
Läst 553 ggr
BrittaD
2019-10-25 16:37

Årets bästa deckare nominerade

Svenska Deckarakademin presenterade igår sin nomineringslista över årets bästa deckare. Som vanligt är fem svenska och fem översatta deckare nominerade.

De svenska är Tove Alsterdals ”Blindtunnel”, en till skräck gränsande berättelse om ett svenskt par som flyttar till ett gammalt hus i Tjeckien och gör ett otäckt fynd i källaren, Christoffer Carlssons ”Järtecken” som utspelar sig i en halländsk by där en polis inte kan sluta grubbla över om rätt man dömdes för ett gammalt mord, Kjell Erikssons ”Den skrattande hazaren”, som likt många andra deckare i dag diskuterar landsbygd, flyktingmottagning och dagens politiska motsättningar, Camilla Grebes ”Skuggjägaren” där två kvinnor mördas på samma underliga sätt med trettio års mellanrum, och andra delen i Erik Axl Sunds nya serie, ”Dockliv”, om modern trafficking och pedofiler som agerar via nätet. Alla fem författarna (eller sex, för bakom pseudonymen Erik Axl Sund döljer sig Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist) har tidigare nominerats eller fått priser av Deckarakademin.

De översatta deckare som nominerats är Jane Harpers ”En förlorad man” om ensamma män och familjekonflikter i den australiska ödemarken, S A Lelchuks hårdkokta ”Rädda mig från farliga män” om en bokhandlare som på nätterna räddar kvinnor från misshandlare, Manda Scotts ”Förrädare” som börjar i Frankrike under andra världskriget, irländska Jo Spains ”Förlåt oss våra synder” som berättar om klostrens gamla institutioner där kvinnor spärrades in, och Sarah Vaughans ”Efter skandalen”, om en brittisk politiker som blir anklagad för våldtäkt.

I slutet av november offentliggörs vinnarna plus årets bästa debutant under Eskilstuna deckarvecka.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
BrittaD
2019-10-25 16:38
#1

Det här är väl något för sajtens alla deckarläsare?

Vad säger ni?

Några favoriter?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Cireea
2019-10-25 16:43
#2

Rent generellt har jag lite svårt för deckare, men ibland hittar jag något bra. Ett par av dom översatta böckerna verkade lite intressant, framför allt Jane Harper.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Soligajag1
2019-10-25 16:53
#3

Visst har jag favoriter . Camilla Läckberg , Viveca Sten, Elly Griffiths,

HH 🙂

Lavine
2019-10-25 17:20
#4

Bra sammanfattat BrittaD! 

Jag har hört bra om Järtecken av Carlsson och Efter skandalen av Vaughan.

BrittaD
2019-10-25 20:37
#5

#4

Skammens rodnad stiger på mina kinder 😞

Sammanfattningen var snodd, visserligen tillåten att sprida, men det var slarvigt av mig att inte uppge upphovskvinnan Lotta Olsson, den allvetande deckarkritikern i DN. 😕

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
2019-10-25 21:26
#6

#5 Nej men ingen skammens rodnad, ingen fara, det var överlag bra att du skapade tråden och att vi fick läsa denna översikt. 👍 Jag plockar sällan upp en deckare f.ö. men är generellt nyfiken på Christoffer Carlsson.

Annons:
Tarotstollan
2019-10-28 01:22
#7

Det fanns en hel del intressanta böcker i den listan!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

BrittaD
2019-10-31 13:52
#8

Jag läser inte så mycket deckare längre. Fick nog för ett slag sen. Men en och annan blir det ibland.

Av de svenska författare som är nominerade i år tycker jag om Tove Alsterdal. Hennes debutbok för snart 10 år sen om trafficking, flykt från Afrika till Europa och andra vidrigheter, skulle jag kunna tänka mig att läsa om. Sorgligt aktuell. Kvinnorna på stranden, heter den.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2019-11-11 15:46
#9

Fast jag alltid säger att jag inte läser så mycket deckare, så ser jag ju att jag läst en av de nominerade, nämligen

Kjell Erikssons Den skrattande hazaren, en riktig skitbok enligt min mening. KE hade ju avslutat sin serie med polisen Ann Lindell, men nu återkommer han till henne och hennes uttjatade historia och kärleksproblem. Det skall visst bli en ny liten serie. Gammal skåpmat, med sedvanlig samhällskritik och för att säga något positivt bra miljöskildringar av bygden runt Uppsala mot Morkarlahållet. Bara så otroligt förutsägbart om man läst KE tidigare. Vilket jag gjort. Jo, förr läste jag nästan allt han skrev med Uppsalaanknytning.  😉

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2019-11-26 15:26
#10

Svenska Deckarakademin gav Camilla Grebe ”Den gyllene kofoten”, priset för årets bästa kriminalroman för hennes Skuggjägaren. Motivering: ”En elegant komponerad polisroman med kvinnohistoriskt perspektiv”.

Priset för årets bästa till svenska översatta kriminalroman gick till Jane Harpers En förlorad man. Motivering: ”Ett dödligt kammarspel kring familjehemligheter i Australiens outback”.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2019-11-26 17:09
#11

Deckarakademin delade även ut ett debutantpris till Malin Thunberg Schunke och hennes bok Ett högre syfte. ” Motivering: Internationell thriller som förnyar temat med den oskyldigt anklagade”.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2019-11-26 17:10
#12

Någon som läst någon?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Cireea
2019-11-26 18:02
#13

Jag är inte ett fan av deckare så jag har inte läst någon av dom, tyvärr. 😐 Läser väldigt få böcker inom den genren. Har svårt att hitta något unikt och bra, tycker dom flesta känns allt för lika.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: