Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 566 ggr
Cireea
11/11/19, 12:58 PM

Game of Thrones

Finns det fler än jag här inne som läser/läst Game of Thrones? 🙂
Har ni också sett tvserien?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
11/11/19, 1:06 PM
#1

Jag är en bit in på tredje boken och är hittills positivt överraskad över hur bra serien och böckerna stämmer överens. Nu vet jag att det kommer delar som skiljer sig, vissa mer och andra mindre, men hittills känner jag igen det mesta från serien. 

En sak jag reagerade på var hur stor skillnad det är på Robbs del av kriget i boken jämförelse med serien. Där är det verkligen annorlunda gjort och jag undrar varför man valt att göra så i serien. Även Arya och främst hennes tid på Harrenhal är annorlunda i boken.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Gronstedt
11/11/19, 1:07 PM
#2

Läst de första delarna, väntar på slutet. Har inte sett och ämnar inte se TV-serien.

Cireea
11/11/19, 1:09 PM
#3

#2 Det verkar som att man kommer vänta på nästa bok ett tag 😂Försöker läsa långsamt så att jag inte läser klart allt och måste vänta allt för länge på nästa del, men det verkar som att jag blir tvungen att vänta ändå. 

Är nästa bok den sista alltså?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Gronstedt
11/11/19, 1:10 PM
#4

#3: Man kan ju hoppas 😃

Cireea
11/11/19, 1:26 PM
#5

#4 Kikade lite och verkar vara åtminstone två böcker till. 
Läser du dom på engelska eller svenska? 

Såg att det fanns några böcker till i samma värld, tre böcker som utspelar sig 90 år före GoT. Dom böckerna är samlade i den svenska volymen under namnet Riddaren av de sju konungarikena.

Sen finns det ju Fire & Blood som kom ut 2018, den boken är uppdelad på två i den svenska versionen. Den/dom handlar om Targaryens. Gissar på det är denna bok som ligger grund till den kommande serien. 

Har inte köpt in någon av dom nämnda böckerna, men får nog se till att göra det inom kort. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Gronstedt
11/11/19, 1:41 PM
#6

Engelska. Har böckerna till och med A Dance With  Dragons, men har inte läst varken den eller A Feast for Crows. De andra runt omkring har har jag inte läst. The  Winds of Winter och A Dream of Spring är ju "forthcoming" och har så varit under överskådlig tid. Däremot har jag läst hans Fevre Dream, som är en annorlunda vampyrhistoria.

De kommer väl ungefär samtidigt med The Doors of Stone 😃

Annons:
Cireea
11/11/19, 2:02 PM
#7

#6 Aha okej, du tänker vänta med resten tills alla böcker är ute då eller?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Gronstedt
11/11/19, 2:04 PM
#8

#7: Det var tanken, vi får väl se hur många år jag lyckas hålla mig 😂

Cireea
11/11/19, 2:08 PM
#9

#8 Hahah ja 😂 
Hoppas han faktiskt skriver klart böckerna och inte lämnar det såhär..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
11/11/19, 2:20 PM
#10

Jag försökte lyssna på bok ett men gav upp ganska snart, känns som upplägget i böckerna passar bättre att läsa än att lyssna på då det hoppar så mycket mellan karaktärerna och, iaf jag, hade svårt att hänga med.

Har sett alla utom sista säsongen men har väl mest sett den av estetiska skäl än själva handlingen :P Men kommer väl se sista säsongen nästa år (när SVT sänder den) bara för att ha sett klart den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
11/11/19, 2:25 PM
#11

#10 Ja, böckerna är nog lättare att hänga med i när man läser dom själv.

Jag blev besviken på sista säsongen, kändes som en väldigt hastig säsong. Dom kunde gott gjort ett par säsonger till för att få knyta ihop allt ordentligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

TatsuOni
11/11/19, 4:39 PM
#12

Jag har både sett serien och läst böckerna. Läste böckerna (på svenska) för några år sedan nu och har väntat lika länge på nästa bok😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Cireea
11/11/19, 5:24 PM
#13

#12 Vad tyckte du om serien? Tyckte du dom gjort det bra? 
Nu har jag inte läst alla böcker utan är bara på tredje men sett hela serien, det gör inget för mig om du avslöjar något från senare böcker (men sätt en notis i så fall så andra kan välja att inte läsa).


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Tarotstollan
11/12/19, 1:57 AM
#14

Jag såg hela första säsongen på tv och några delar av andra säsongen, sen tappade jag intresset.
Det blev för många personer och intriger att hålla reda på. Jag har inte läst någon av böckerna  och som det ser ut nu, så kommer jag inte att göra det heller.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

TatsuOni
11/12/19, 7:07 PM
#15

#13 Jag gillar både serien och böckerna, även om jag tycker att sista säsongen var för framstressad och gick i ett rasande tempo. Det hade varit bättre att dela upp det på flera säsonger med mer handling.

Böckerna gillar jag bäst. Det brukar jag göra. Det finns alltid så mycket mer innehåll i böcker än vad man kan få med i en serie, som t ex karaktärers tankar. Däremot så känns inte alla långa listor med maträtter så nödvändiga😛

Men jag tycker att de har ändrat väldigt mycket i serien. Första säsongen var väldigt lik böckerna, men sedan så har de gått ifrån mer och mer. Däremot så har ju serien fortsatt längre än böckerna, så hur mycket de sista säsongerna skiljer sig eller stämmer överens, får vi vänta och se.

Jag tycker inte att man måste vara bokstavstrogen när man gör en serie, men vissa saker hade jag gärna sett lite mer efter boken.

SPOILER. T ex så dör inte samma personer i böckerna som i serien.

Lady Stoneheart är inte med alls och jag saknar att man inte tog med de andra Stark-barnens "vargdrömmar".

Inte heller vem Sansa gifter sig med eller blir utsatt för stämmer överens.

Man har helt plockat bort "historien" om Myrcella och dödat henne på ett helt annat sätt i böckerna.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Cireea
11/12/19, 8:03 PM
#16

#15 Jag håller med i det du säger. Jag gillar både serien och böckerna, jag har som sagt inte läst alla men tycker dom är ruskigt bra. Vilket jag förväntade mig med tanke på hur bra serien faktiskt är, trots ändringar. 

Jag tänker som dig, man måste inte ta med allt från boken till punkt och pricka. Men vissa saker har dom ändrat utan anledning. 

SPOILERS

-

Jag kommer snart till Lady Stoneheart, men är redan rätt så insatt i vem det är och hur hon kom till. Jag är lite besviken över att man inte tog med henne, och som du säger: vargdrömmarna som dom andra har. 
Jag undrar varför man tog bort Lady Stoneheart..

Jag har inte kommit till Sansas giftemål eller Myrcella än så jag vet inte skillnaden, men skillnader förstår jag att det blivit. 

En sak som jag blev lite förvånad över i böckerna är, som jag skrev tidigare, kriget som rasar i dom första tre böckerna. Robbs del är så betydligt större och längre än den framgår i serien, då kändes lite som att han vann något slag och sen dog. 

Arya på Harrenhal är också väldigt annorlunda i serien. I serien är hon ju page till Tywin Lannister medan hon i boken är page till Bolton, vilket är en stor skillnad. Sen tar hon sig ut från Harrenhal med dom två andra av egen maskin, inte med hjälp av Jaqen som dödar vakterna som det blev i serien. 

Sen har vi Jon Snow också när han är på andra sidan muren i andra boken. Där blir följer han efter Ygritte och tappar bort sina bröder i Nights Watch, enligt serien. Vilket inte händer i boken. Undrar varför man gjort den ändringen? Så som det är i boken är mer logiskt.. kanske för att få lite action? Jag vet inte.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

TatsuOni
11/13/19, 6:01 PM
#17

#16 Ska bli kul att se vad du tycker om resten, när du har hunnit läsa lite mer🙂


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Cireea
11/13/19, 9:24 PM
#18

#17 Jag får återkomma 😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
12/11/19, 2:09 PM
#19

Nu börjar jag närma mig slutet av bok tre, och det är så mycket som händer! 

SPOILERS

-

-

-

Sansa gifter sig ju inte alls med Ramsey!? Det är den fejkade Arya som dom hittat. 
Nu blir jag lite ettrig på serien, varför gjorde man inte så i serien också? 🤔 

Man fick dessutom veta ganska direkt att det var Olenna och Baelish som dödade Joffrey. I serien tar det ett bra tag innan sanningen kommer fram rakt ut. Dock tyckte jag att det var bra att man fick hållas  och undra lite i serien. Så det är en bra ändring i mina ögon. 

Oberyns död är mer eller mindre densamma som i serien också. Tyckte faktiskt att dom lyckades överföra den delen bra från boken. Det kändes lika intensivt och fullt av hämnd i boken som när jag såg serien. 

Jayne, Robbs fru, dog inte i Red Wedding. Hon fick ju till och med en benådning från Tommen efter att Joffrey dog? 🤔 Sen om den benådningen är äkta, det får jag nog veta framöver. 

Sen har vi delen med Myrcella och att hon kanske kommer krönas som drottning i Dornien på grund av deras arvsrätt fungerar där. Intressant tycker jag.. undrar hur det kommer sluta. 

Jamies karaktärsförändring är ungefär som i serien, bara det att man får veta så mycket mer om hur han tänker och känner. Jag har precis läst delen där han skickar iväg Brienne med svärdet som var hans (som tidigare var Ned Starks) för att hitta Sansa och föra henne i säkerhet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
12/18/19, 9:54 PM
#20

Påbörjat bok 4 och insåg direkt att fjärde boken inte ens är säsong 4 utan säsong 5. Säsong 4 tar material ur bok 3. Var en stunds förvirring innan jag förstod den kopplingen. 

SPOILERS

-

-

-

-

Varför har man ändrat hela Sams grej med Citadellet? I serien är det Sam som ber om att få åka dit och bli maester då Aemon dött. I boken tvingar Jon honom att åka dit och ta med sig både Viola och Aemon. Aemon är alltså vid liv när dom reser, och han följer med på grund av Stannis som offrar folk med "kungligt blod" vilket den gamla mästaren har med tanke på vem han är. 
Onekligen en intressant ändring som gör mig förbryllad.. varför? 🤔

Man har även valt att helt ta bort Mance Rayders son, den son som följer med Viola istället för hennes egen son. Man har även tagit bort hans fru och fruns syster. Undrar varför man har valt att göra det så.. 

Nu tror jag det kommer skilja sig betydligt mer mellan serie och böcker. Det har redan varit många skillnader i dom få kapitel jag läst.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
TatsuOni
12/20/19, 6:42 PM
#21

#20 Fler skillnader kommer det att bli😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Cireea
12/27/19, 5:06 PM
#22

Ett par intressanta skillnader till har jag hittat. 

SPOILERS 

-

-

-

-

1. Loras som är döende efter slaget om Storms End 
2. Margery blir anklagad för att ha legat med Osny och blir fänglsad 
3. Cersei blir anklagad för att ha legat med Osny och dödat den förre High Septan och blir därmed också inspärrad.

Ingenting om incest och homosexualitet som i serien. Undrar varför man gjort på det sättet…


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
1/11/20, 12:41 AM
#23

Enligt författaren så ska nästa bok komma ut senast i juli i år. 
Kan vi tro på det?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

TatsuOni
1/11/20, 11:27 AM
#24

#23 Bra fråga! Det är ju inte första gången han kommer med ett datum…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Cireea
1/11/20, 2:35 PM
#25

#24 Nej det har du rätt i. 
Hoppas på sanning denna gång!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

TatsuOni
1/11/20, 2:39 PM
#26

#25 verkligen!


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: