Annons:
Etiketterdiskussionerbokformat
Läst 341 ggr
Sindri
11/11/19, 8:45 PM

Pocket på väg ut?

Jag läser helst pocketböcker, utom om det är faktaböcker eller annat som kräver storformat.

Igår letade jag efter några böcker jag ville köpa, flera av dem fanns inte i pocket, men väl i ljudbok och ebok. Blev lite orolig för inget av det passar i sängen där jag läser det mesta.

Dröjer det bara längre innan böcker kommer i pocket än i ljud- och e-bok?

  • Redigerat 11/18/20, 8:29 PM av Cireea
Annons:
[SonjaG]
11/11/19, 8:59 PM
#1

jag tycker att e-bok passar utmärkt att läsa i sängen. Jag läser dem på surfplatta och lånar från biblioteket.

Cireea
11/11/19, 8:59 PM
#2

Är böckerna nu sökt efter nya eller äldre?
Kanske kan handla om att dom fysiska böckerna inte sålt lika bra och därför har man slutat sälja dom? Om det nu handlar om lite äldre böcker det vill säga.

Har du kollat på fler hemsidor eller bara en? Ibland kan ju vissa sidor bara sälja en version av boken medan en annan sida kan ha 2-3 alternativ.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sindri
11/11/19, 9:32 PM
#3

Det är relativt nya böcker, sådana som jag läst recension om i år. Jag har kollat på fler ställen.

Cireea
11/11/19, 9:36 PM
#4

#3 Vad märkligt.. dom finns alltså enbart som ljud- och e-bok? Inte i storpocket, häftad eller inbunden? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lavine
11/11/19, 9:44 PM
#5

Det dröjer vanligtvis 6-14 månader  innan en ny bok kommer i pocket. Om den kommer som pocket, men handlar det om en vanlig skönlitterär bok kan man nog räkna med det. 🙂 Ibland dyker en storpocketutgåva upp mellan inbundet och pocket. 

E-bok och ljudbok kommer oftast samtidigt som den inbundna, eller ett par veckor senare bara.

Lona
11/11/19, 10:23 PM
#6

Nu när du säger (eller rättare sagt skriver😃) det så har jag upplevt samma sak. Böcker ges inte ut i lika många olika fysiska format längre, de kommer allt mer som ljud- och e-bok.
Likaså så finns det inte lika många alternativ när man letar efter litteratur med några år på nacken. Rent allmänt tycker jag att mycket litteratur har försvunnit från marknaden om man kollar på tex Adlibris.
Trist att utbudet minskar, en god bok är en fysisk bok som man kan bläddra i.😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Cireea
11/11/19, 11:06 PM
#7

Jag upplever att många böcker som är några år oftast bara finns i pocketversion.. Eller en bokserie, då kan exempelvis tre böcker finnas i inbundet och så kommer den fjärde med bara pocket. 

Sånt tycker jag är störande..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sindri
11/11/19, 11:17 PM
#8

#4 av: Cireea
Jo, inbunden finns, och ljud- och e-bok kommer samtidigt med dem, men jag klarar inte av att hålla en tung bok när jag ligger i sängen. Plus att bokhyllorna är sprängfulla……

Cireea
11/11/19, 11:45 PM
#9

#8 Då kan du vänta dig pocket inom en överskådlig framtid, precis som #5 skrev om så kan det ta sin tid innan boken kommer i pocketform. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

BrittaD
11/12/19, 1:40 PM
#10

Bara helt kort:

Vad som ges ut av pappersböcker – inbundna, pocket, storpocket – och e-böcker, dvs den sk bokmarknaden, beror till syvende och sist på vilka böcker vi konsumenter och biblioteken köper. Köper vi mindre pappersböcker och mer e-böcker, kommer marknaden att producera mer e-böcker och mindre pappersböcker. Och det är just detta som hänt de senaste åren, och utvecklingen ser ju ut att gå i den riktningen. Det är ju inte så värst länge sen biblioteken började köpa och låna ut elektroniskt material, och nu är det en stor och självklar del av utlåningen. Men som sagt, det är det som vi efterfrågar (eller snarare köper) som styr vad som ges ut. Själv gissar jag att det kommer att ges ut mer originallitteratur direkt som pocket. Gissar alltså. Men säkert är att det kommer att ges ut mer e-böcker på bekostnad av pappersboken.

Summa summarum: Det är pengar och lönsamhet som avgör. Det är omöjligt - av ekonomiska skäl - för förlagen att hålla böcker i lager eller trycka nya upplagor om vi inte också köper böckerna. 🎁

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Upp till toppen
Annons: