Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 355 ggr
Cireea
11/26/19, 10:20 PM

Böcker som blir tvserier/filmer

Vad tycker ni, rent generellt, om böcker som blir tvserier och/eller filmer? 
Många anser ju att böckerna alltid är bäst och så är det ju oftast också, men vad kan vara bra med att man gör film/serie baserat på böcker?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
11/26/19, 10:35 PM
#1

Oftast anser jag att böckerna är bättre än filmer/serier, dock har jag sett flera bra försök att ge böckerna "nytt liv" på skärmen. 

Trots att många böcker förblir bättre än sina film- och serieförsök så tycker jag ändå att det är bra att man använder litteratur som material för en film/serie. Det är inget nytt såklart, redan långt tillbaka i tiden använde man skrivna verk till exempelvis teater. 

Sen är det givetvis bra att dom som inte har möjlighet att läsa av olika anledningar kan ta del av samma värld genom en film eller serie. Och för min egen del är det ibland skönt att se filmen istället för att läsa boken, så gör jag ofta med exempelvis Twilight om jag inte orkar/vill/har tid att läsa igenom böckerna då jag tycker att böckerna och filmerna stämmer bra överens. 

Många gånger kan jag dock tycka att man kunde lagt mer tid och precision i sitt arbete, för det finns alldeles för många misslyckade försök. OberördDock är det viktigt att man förstår att skaparna bakom filmen ibland har sin egen vision och att det inte alltid är meningen att de två verken ska stämma helt överens. Många gånger är böcker bara använda som en inspirationskälla och inte en exakt reflektion, något som många missar och tror att filmen ska vara helt lik. 

Jag är lite kluven, å ena sidan älskar jag att man försöker ge böckernas värld nytt liv men å andra sidan önskar jag att man behandlade källmaterialet bättre än man många gånger gör.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
11/27/19, 1:56 AM
#2

Jag kan väl se det lite som att tv-serier/filmer kan få fler att vilja läsa.

Själv hade jag nog aldrig fått för mig att lyssna på Harry Potter om det inte vore för att jag blev meddragen att titta på första filmen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ThatPie
11/27/19, 8:54 AM
#3

Jag tycker att det är bra att de adapterar böcker och andra medier till film, lite med samma anledning som #2 var inne på. Det får säkert fler att börja läsa. Sedan är det många som jämför filmen/serien med boken in i minsta detalj och sätter upp fingret så fort någonting är annorlunda från det originella materialet. Och glömmer bort att det är en adaption och inte en direkt överföring, tänk hur jäkla lång filmen/serien skulle bli om allt i boken skulle med! Tror inte att det är speciellt många som skulle orka titta på allt och en hel del skulle säkert inte överföras bra till video. Att adaptera en bok (eller andra medier för det) till film eller serie är inte heller helt lätt och är inte något jag skulle säga alla kan, eller i alla fall göra bra. Krävs en hel del pusslande och en bra uppfattning av verket för att både göra en likartad eller inspirerade tappning. Sedan är det även så mycket mer som spelar in! Utöver att man måste vara bra på att transformera verket måste man såklart även kunna skapa en bra film/serie från först början. Finns en del adaptioner jag sätt där det tydligt syns att de som gjort filmen kanske inte har största erfarenhet av hela processen och att det är därför adaptionen inte är den bäst. Är så många faktorer som spelar in!

Cireea
11/27/19, 12:55 PM
#4

#3 Väldigt bra skrivet, och många bra synpunkter. 
Jag tänker också precis som dig och #2 att fler säkert läser när dom sett en film eller serie baserad på bok/böcker. Jag har läst många böcker efter jag sett filmen/serien. Det var så jag började läsa Game of Thrones bland annat.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Tante Aubergine]
12/11/19, 5:19 PM
#5

Tja, rent spontant så tänker jag på min pappa som kämpade med sin dyslexi.

För honom så var det nog skönt att kunna ta del av berättelser i tv-rutan istället för i bokform. Ljudböcker passar ju inte alla.

Upp till toppen
Annons: