Annons:
Etikettboktips
Läst 381 ggr
Lona
11/27/19, 6:55 PM

Skönlitteratur med anknytning till hav?

Jag letar efter en julklapp till min särbo, en man i 50-årsåldern som så att säga har "havet i blodet".
Har ni tips om någon skönlitteratur som utspelar sig vid eller på havet?
Skulle det handla om lotsar, fyrar el Roslagens skärgård så är det en extra bonus men det går bra med i princip vad som helst med anknytning till kust och hav.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Cireea
11/27/19, 7:33 PM
#1

Jag har läst en bra bok som heter Myteriet på Bounty av John Boyne. 
Myteriet är ju en verklig händelse och det finns många böcker och filmer om det. 

Jag hittar bara boken på engelska vid en snabb sökning, men vet att den finns på svenska också om det absolut måste vara på svenska.
https://www.bokus.com/bok/9780552773928/mutiny-on-the-bounty/

Annars kanske Fyren mellan haven vara något för din särbo?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lavine
11/27/19, 8:27 PM
#2

Jag tänkte direkt på Havsboken, en bok av en norsk författare:

https://www.akademibokhandeln.se/bok/havsboken-eller-konsten-att-fanga-en-jattehaj-fran-en-gummibat-pa-ett-stort-hav-genom-fyra-arstider/9789175792354/

men också på aktuella Ålevangeliet (fick Augustpriset nu), den handlar såklart mest om ålen, myt, fakta och personliga minnen, men det blir ju mycket vatten också:

https://www.akademibokhandeln.se/bok/alevangeliet-berattelsen-om-varldens-mest-gatfulla-fisk/9789100178017/

Ingen av dem är romaner, men lättlästa och personliga.

Livbåten är en thriller som utspelar sig till havs:

https://www.akademibokhandeln.se/bok/livbaten/9789175471075/

BrittaD
11/28/19, 11:18 AM
#3

Erik Eriksson har skrivit en historisk romanserie, en släktkrönika från Roslagen:

Det brinnande havet, Den blå stranden, Den sista stormen, De svarta molnens tid.

Den är slutsåld på förlaget och kan sökas på antikvariat (Bokbörsen) – om den genren skulle vara något. Jag har läst de första böckerna och de är ganska typiska historiska romaner om det kärva livet i små samhällen vid havet. Kärlek och överlevnad.

De bästa böckerna i denna genre tycker jag är de som skrivits av åländska författare som Anni(e) Blomqvist, bla om Stormskärs-Maja, Ulla-Lena Lundberg, romanen Is, Leo Löthman, t ex Odjur eller den grymma Isnätter (Bara på Bokbörsen) .  Problemet med dessa är att de finlandssvenska förlag som givit ut dem inte är så väletablerade i Sverige, så böckerna kan vara svåra att få tag i i Sverige.  Adlibris brukar fungera men räkna med ganska lång leveranstid. Bokbörsen ett alternativ.

Bästa tipset – om din särbo är ett Mumin-fan – är ju så klart Pappan och havet av Tove Jansson. ❤️

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
11/29/19, 4:34 PM
#4

I dagens DN recenserades en nyutkommen bok under rubriken " En iskall berättelse om att nästan dö till havs". Boken heter Stormfåglar av Einar Kårason (islänning)

Stormfåglar

Stormfåglar

av Einar Kárason

inbunden, 2019, Svenska, ISBN 9789186905606

STORMÅGLAR En dramatisk berättelse om en grupp isländska fiskares despe-rata kamp mot naturens skoningslösa krafter. En kamp på liv och död.

Mer om boken

Trålaren Måsen med trettiotvå man och fullastad med kungsfisk ska precis vända hemåt när det blåser upp till en mäktig storm. Havet är kallt nog att döda en människa och trålaren isar snabbt igen i den bitande kylan. Den tunga isen tynger ner det redan fullastade skeppet som angrips hårt av den ena vågen efter den andra. Runt omkring dem hörs nödsignaler från andra skepp i samma situation. 

Författare: Einar Kárason

Språk: Svenska

Utgiven: 2019-09-23

Översättare: John Swedenmark

Formgivare: Laurenz Bick

ISBN: 9789186905606

Förlag: Bokförlaget Thorén Lindskog

Antal sidor: 130

Vikt: 224 gram

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Lavine
11/29/19, 6:45 PM
#5

#4 Oh, spännande. 🙂

Upp till toppen
Annons: