Annons:
Etikettdiskussioner
Läst 582 ggr
[EM_L]
2/24/20, 8:06 AM

Sexscener/våldtäkts scener i böcker/fanfictions

Kanske känsligt eller ngt. Om så får admin ta bort tråden eller göra vad som behövs ex skriva någon symbol i rubriken som betyder känsligt underhåll. Känsliga läsare varnas… m.m. Har grubblat ett litet tag på att skriva ett sånt här inlägg och som ni ser så valde jag att göra det! Tyckte att det skulle vara nyttigt och kul att höra vad ni har för tankar kring sexscener och våldtäkts scener när ni skriver dem i era böcker/fanfictions om ni nu gör det eller bara har tankar kring det. Som de flesta vet håller jag på med en fanfiction som är lite mörk, detektiv, romantik.. Och har grubblat på att skriva sexscener och våldtäkts scener för att fördjupa boken mer. Men hur långt ska man gå? Hur detaljerat och vad borde man tänka på? För varje sex stund är ju inte perfekt perfekt. För de som har det kan det vara perfekt. Vill höra alla slags tankar! Detta är en diskussions tråd! /MEML

Annons:
Maleficum
2/24/20, 12:58 PM
#1

Nu skriver inte jag böcker själv men lyssnar ju på en hel del.

För min del kan böcker antingen inte ha sex scener alls eller så kan de ha rätt bra beskrivna scener, jag tycker det är värst när det bara är "lite halvdant" som att författaren vill ha det med men inte vågar gå hela vägen ut och kör nån variant av "fades to black" grej precis när saker börjar komma igång.

Jag, med nog en hel del andra, gillar ibland att verkligen "gå på djupet" med bra beskrivna scener vare sig alla karaktärer är med på noterna eller under mer mörka teman med våld involverat, det enda är att det är trevligt med så kallade trigger varningar innan bara så man kan ha ett hum om vad man kan förvänta sig (och kan välja den typ av historia efter humöret man är på, ibland vill man bara ha något lätthjärtat "feel good" och ibland vill man bara känna alla starka känslor man bara kan både bra och dåliga).

Så som ett svar kan man väl i princip gå hur långt som helst så länge man ger ordentlig varning innan för det finns ju dem (kanske speciellt personer som själv upplevt olika trauma i livet) som inte skulle uppskatta att läsa det.

Något jag däremot inte gillar (om man nu ser till romanser som har sexuella övergrepp och liknande som tema) är "the magic dick" syndromet många böcker verkar ha, vilket i korthet innebär att den huvudkaraktär som blivit utsatt helt plötsligt blir "botad" när den andra huvudkaraktären genom att ha sex. I min värld känns det inte som att. bara för att man träffar "den rätta" som man älskar så är allt helt plötsligt frid och fröjd och all trauma borta.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
2/24/20, 1:28 PM
#2

#1 Intressant!

Själv har jag innan skrivit som du sa halvdant. Jag går tills mannen tar av bhn på kvinnan och så slutar jag😃

Är lite nervöst att skriva sexscener. Men samtidigt som jag också vill göra för att få ett djup i min bok eftersom den här huvudkaraktären har ett kasst bakgrund från åttonde klass och drabbas av lite saker som handlar om familj och utnyttjande.

Maleficum
2/24/20, 3:15 PM
#3

#2 Jag vet själv inte hur jag skulle skriva en sexscen och då har jag ändå lyssnat (och läst) tusentals romanser med varierad grad av beskrivning (samt en del böcker som väl räknas som erotik men som jag väl skulle beskriva mer som ren porr). Men det är väl som mycket annat övning som gäller! Är ju inte helt lätt att få flyt i det hela utan att det blir massa namnupprepningar eller för den delen kroppsdelsupprepningar (Som till exempel A gör det, B gör det, A gör detta, B gör detta osv).

Men sen är jag inge vidare på att beskriva saker heller (skulle jag nån gång skriva en bok skulle det nog bli mer i stil av uppstyltad faktabok).

Kom också på en sak precis nu som kan störa i sexscener och det är när de gör saker som är fysiskt omöjliga (eller kräver typ vältränade akrobater) och när vissa "mellan beskrivningar" verkar försvinna och de helt plötsligt går från att tex stå mot en vägg till att ligga i en säng utan nån beskrivning över hur de hamnat där.

Sen en annan sak som ofta stör mig är när ena karaktären är i princip sönderlagen av nån anledning (händer väl främst i mysterieböcker och liknande) men ändå blir kåt och har sex (känns som man nog måste vara en extrem masochist för att ens tänka på sex när man ligger skadad i en sjukhussäng).

Är som sagt några saker jag stör mig på men andra kanske inte är lika kinkiga som mig (sen är väl andra kanske mer kinkiga på saker jag inte bryr mig om men så är det ju med allt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[EM_L]
2/24/20, 3:29 PM
#4

#3 Sådanna saker stör mig också! Har läst en hel del böker. Med både bra och dåliga sex scener. De dåliga blir bara "Vad är detta?" Och då tittar man rakt in i bolen med ett frågande ansikte och förstår inget.

Herveaux
2/24/20, 5:56 PM
#5

#1 och #3 tog orden ur mun på mig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Tante Aubergine]
2/24/20, 6:15 PM
#6

Hmm, själv föredrar jag den varianten att det redan har hänt, och skriver/återknyter istället på ett sätt så att läsaren förstår utan att man behöver ha med själva scenen.

Vill ha det verklighetstroget (lever själv med PTSS, utan att vi behöver gå in på varför) utan att det blir för jobbigt för författaren och läsaren.

Vad gäller andras verk så håller jag med om att det är absurt att någon som har överlevt olika typer av sexuella övergrepp skulle bli "botad" bara den hittar rätt partner, och ännu värre är det om det är samma person som begick våldtäkten (oavsett om den "fullbordats" eller inte) till att börja med.

Annons:
[Tante Aubergine]
2/24/20, 6:20 PM
#7

Vad gäller den sista punkten så har jag sett det förekomma mest i olika "yaoi" serier och animéer, men det är fortfarande en sak som jag tycker är svårsmält.

[EM_L]
2/24/20, 6:58 PM
#8

#6 Vad menar du med det första stycket? Förstår inte riktigt. Kanske kan du skriva ett kort exempel om det inte är för jobbigt för dig?

[EM_L]
2/24/20, 7:04 PM
#9

Här är vad jag tänker: Som några har nämnt så hatar jag också när någon blir våldtagen och sedan "botas" av den rätta partnern eller som #6 skrev ännu värre ifall personen blir botad av den som våldtog personen. Sen är det också när förhållandet blir "perfekt" efter den erotiska stunden. Inga bråk och det verkar som om det är ett paradis. Det är för bra för att vara sant. Så det försöker jag att tänka på nu när jag skriver på min bok. Vet inte vad mer jag ska tillägga. Det andra har ni skrivit.

Cireea
2/24/20, 7:56 PM
#10

Jag brukar blanda när det kommer till sexscener. Ibland blir det väldigt djupgående och detaljerat, och ibland blir det mer översiktligt. Det är så beroende av var handlingen är på väg.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: