Kindle?
Hittat en bokserie jag vill läsa som bara verkar finnas på Kindle i dagsläget och började då fundera. Utrymme i bokhyllor börjar ta slut och ibland blir jag trött i armarna av att hålla tunga böcker, även om jag alltid identifierat mig som typen av person som säger "inget slår ju en riktig bok!"
Någon här som har erfarenhet av Kindle? Tycken och tankar kring det i så fall? Tack på förhand 🙂
(Har lagt samma fråga i ett annat forum här på iFokus också, för kännedom)
Tyvärr ingen erfarenhet av just Kindle, men jag läser en del e-böcker på min iPad och det tycker jag funkar utmärkt. Gissar att det funkar bra på Kindle också, som ju är en dedikerad läsplatta.
Håller med dig om att en fysisk bok är allra bäst, men strölitteratur som t ex deckare, läser jag på iPad eller lyssnar på. Det senare är toppen, för då kan jag göra annat samtidigt 😊
/Désirée
Om man bara vill köpa eböcker och bara läsa det som Kindle tillhandahåller är det väl ok, men min man gav bort sin.
Vi har Kobo läsplattor som man både kan köpa böcker till från Kobo eller andra förlag, och låna böcker på bibliotek. Det finns också en hel del gratis eböcker, såna där royaltyn gått ut på som man kan ladda ner och läsa.
Jag vet att nu är det många som läser både på mobil och surfplatta.
Fördelen med läsplattor är att du inte får det där skadliga ljuset som man får från surfplattor. Osäker dock om inte en del surfplattor kan ställa om ljuset.
Är du säker på att det bara är Kindle som säljer serien? Har du kollat engelska ebokssajter?
Jag kan ställa om ljuset på min iPad
/Désirée
Jag har haft min Kindle i några månader och jag älskar den. Jag håller med om att inget slår riktiga böcker och jag har aldrig tyckt om att läsa böcker på min surfplatta eller mobil, men skärmen på en Kindle är väldigt bekväm för ögonen och jag slipper få ont i händerna/handlederna av att hålla i böcker.
Nackdelen är läsupplevelsen för allt som inte är Kindle-böcker. Man måste vara uppkopplad mot internet medan man läser och det är över lag en mindre trevlig läsupplevelse. Jag läser dock mest böcker på engelska och det mesta jag är intresserad av att läsa finns tillgängligt som Kindle-version.
Ljuset går att ställa om utan problem, det går även att stänga av helt och då är det i princip som att läsa på papper. Den typ av skärm som en Kindle har är huvudanledningen till varför jag ville ha en. På det så drar den bara batteri när ljuset är på eller något ändras på skärmen. Så man behöver inte ladda den ofta eller oroa sig över att batteriet är slut om den bara legat några dagar/veckor.
Det kan vara bra att veta att Kindle Unlimited och jag tror även Prime Reading inte är tillgängligt i Sverige. Många extrapriser och bundles gäller inte heller.
Även om jag älskar min Kindle så rekommenderar jag att titta runt på andra läsplattor också. Jag vet inte om det går att läsa Kindle-böcker på andra märken, men det kan vara värt att undersöka. Det går också att ladda ner Kindle-appen på mobilen och läsa där, så du behöver inte en Kindle för att läsa böckerna.
Är du nöjd med att vara begränsad till det utbud som Kindle har så tycker jag att det är en bra investering. Väljer du Kindle på grund av en enda serie men vill läsa mycket som dom inte har så skulle jag titta på andra alternativ.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag har kindle och det finns inget att klaga på vad gäller plattan.
MEN: Amazon jobbar hårt för att få monopol på e-böcker och ju mer makt de får desto sämre villkor för författare och köpare. De jobbar också hårt för att man inte ska kunna göra en privat backup på böckerna man köpt, och det händer att de plockar bort böcker från folks kindle, eller stänger av användare från sina konton så att de blir av med alla böcker. Inte vanligt, men det händer och det är en lång kamp med en krånglig process med dålig kundservice om det händer utan orsak. Amazon byter också omslag på böcker du köpt utan ditt samtycke, när de släpper om dem.
Jag har bytt till kobo - de är lättare att göra backup på så att du kan behålla böckerna du köpt, priserna är bra och de har bra utbud. Deras plattor är också bra.
För att kunna läsa kindle böcker behöver du däremot något som kan hantera appen.
Det ska väl finnas läsplattor med funktion att installera appar, skulle rekommendera en sådan snarare än en som är mer "låst" till enbart ett företag eftersom det ger mer frihet att köpa från olika ställen samt låna från bibliotek.
Själv läser jag e-böcker på mobilen de få gånger jag läser böcker.
Min mamma och svägerska har äldre läsplattor där man inte kan använda appar vilket tyvärr ställt till det nu när de ändrat systemet för att låna biblioteksböcker.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#6: man kan installera endera Biblio eller Libra på de plattor som stöder appar, så man måste veta vilket system ens bibliotek har.
Jag tycker det har blivit mycket sämre. Man är inte på bibliotekets hemsida utan blir omdirigerad till en sida (i mitt fall de som sköter Biblio). Jag bor i en tätbebyggd del av Sverige, så jag har lånekort på 3 olika bibliotek.
Jag tycker presentationen av böcker är dåligt organiserad. Allt är indelat i genrer där jag har svårt att hitta nåt som passar mig. Skall man söka på författare eller titel måste det följa ett strikt protokoll, annars finns inte den författaren.
Jag har i princip lagt bort min läsplatta, läser pocketböcker igen.