Utgivning av bok
Hej đ
Jag hÄller pÄ att skriva en bok och jag undrar om det Àr nÄgon som kan hjÀlpa mig. Jag letar efter ett förlag som trycker och ger ut böcker utan att jag sjÀlv behöver gÄ in och betala för detta. Tacksam för förslag.
â€ïž
- Redigerat 2020-11-18 20:37 av Cireea

Det finns ett antal kommersiella bokförlag. De ger ut de böcker som de tror att de kan tjÀna pengar pÄ. Stora bokförlag som t ex Bonniers kan fÄ in ett par tusen manus varje Är och ger ut nÄgon promille av dessa. Bara för att man skrivit en bok sÄ Àr det med andra ord inte sÀkert att den blir utgiven.
Vill man ge ut en bok pÄ egen hand sÄ finns det ett antal print-on-demand-tjÀnster, t ex Vulkan. Om du googlar pÄ ge ut din egen bok eller print-on-demand sÄ hittar du företag som erbjuder den hÀr tjÀnsten. JÀmför dem och vÀlj den som passar dina behov bÀst. Att anlita dem kostar. Man kan fÄ betala en startavgift och betala för de fysiska böcker man bestÀller.

Rebecca Mörtberg har sammanstÀllt en lista över svenska bokförlag.

Publit http://publit.com/sv/ Àr en egenutgivningstjÀnst som inte brukar komma upp nÀr man googlar efter företag inom branchen.
Det finns Àven sk hybridförlag, t ex HOI, dÀr författaren betalar för en rad tjÀnster för att fÄ en professionell produkt. Det kan röra sig om korrekturlÀsning, redaktörsgranskning och omslag. Att anlita ett hybridförlag Àr ganska dyrt, sÄ ska man göra det sÄ fÄr man ha en bok som man tror att man kan sÀlja ett antal ex av, för att tjÀna in kostnaden.
Tack för förslagen parsley đ
Jag ska kika lite pÄ bonniers fÄ se vad det kan stÄ pÄ deras hemsida till att börja med
Vilka bra tips av parsley. :-) Jag skulle tipsa dig om att leta förlag som verkar ge ut böcker i samma genre som du skrivit. DÄ verkar listan som finns i lÀnken i #2 vara vÀldigt bra att utgÄ ifrÄn.