Litteratur iFokus

Litteratur

Etiketterbiblioteke-böcker
Läst 98 ggr
Sindri
2026-05-30 17:06
0

Det här med att låna e-böcker.......

För mig känns det som ett enda stort fiasko.
Från början var det hur bra som helst och allting fungerade.
Nu har det blivit mer och mer komplicerat och det verkar helt omöjligt för mig att låna e-böcker.
Allt sedan Biblio kom in i bilden.
Jag har lånekort på två bibliotek som har böcker man skall kunna ladda ner till Adobe Digital Editions, och sedan föra över till läsplattan (Kobo).
För några dagar sedan fick jag över en bok, men nu verkar det helt omöjligt. Den kommer in i Adobe, men går inte att flytta till plattan. Jag har försökt med två olika titlar, avinstallerat Adobe och ominstallerat det. Programmet svarar helt enkelt inte.
På ett tredje bibliotek som har Overdrive har jag också kunnat låna böcker ett tag direkt in i plattan, men sedan några månader så får Overdrive inte kontakt med plattan och den vet inte varför.

Min Koboplatta stöder inte Biblios app så jag har inte det alternativet, men det verkar som om många läser böcker på mobiler och surfplattor. Det är inget alternativ för mig eftersom min lässtund är i sängen och min surfplatta är alldeles för tung för det. Dessutom har vi det här med det blåa ljuset.

Jag är så otroligt besviken då jag investerat i min läsplatta och är "beroende" av att läsa innan jag somnar.
Hur är det tänkt att fungera egentligen? Måste man köpa varenda bok man vill läsa? Visst gör jag det ibland, men helst fackböcker som jag läser på dagtid. Jag läser så otroligt mycket så det blir väldigt dyrt att köpa precis allt.

Är det ingen annan här som har samma problem?

Magi-cat
2026-05-30 19:35
0

Jag läser själv inte e-böcker men har hört andra som har samma eller liknande problem med tillgängligheten.

Tråkigt, det ska vara enkelt!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maleficum
2026-05-30 19:39
0

Läser inte e-böcker men min mamma gör och hon har i princip helt slutat låna böcker sen det ändrades till Biblio (då hennes läsplatta inte stöder appar).

Verkligen trist att det blivit så krångligt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sindri
2026-06-01 11:38
0

Nu verkar allt ha löst sig.
Jag ringde biblioteket med Overdrive och det har tydligen gjorts om något med inloggningen, men de fick mitt personnummer och sen fungerade det. Men dåligt att de inte meddelat sina kunder, de har ju mejladresser.
När jag testade med Adobe igår så fungerade det också. Men jobbigt att det skall markera ibland och man blir ju så himla frustrerad.
#2 Kan din mamma inte ladda hem via datorn och föra över till läsplattan via Adobe Digital Editions? Det är ett gratisprogram som man visserligen måste skaffa ett Adobe ID till, det är som en inloggning, men har man väl gjort det så är man inne.
Man kopplar in plattan till datorn och så kan man föra över böckerna till plattan.

MonicaLagerquist
2026-06-01 15:31
1

#3 Skönt att det löste sig

Stolt ägare till tre La permer

Maleficum
2026-06-01 18:39
1

#3: Så gjorde hon förut men som jag förstod det så har det inte funkat sen biblioteken gick över till biblio.

UlrikaD
2026-06-01 18:49
0

Jag har en Kobo-läsplatta. Lånar via overdrive direkt från plattan. Mitt bibliotek har inte Biblio utan Libby. Det jag hade missat när jag investerade i Kobo var att man bara fick låna 4 böcker i månaden. Trodde det var som på vanliga biblioteket. Kan inte heller läsa på en vanlig surfplatta, blir migrän direkt.

Sindri
2026-06-01 19:18
0

#5: Från början när Biblio kom kunde man bara låna i Biblio-appen, men nu har de återigen släppt det via Adobe med DRM-skydd.
Man lånar på datorn, laddar ner och det öppnar sig automatiskt i Adobe Digital Editions om man har det nedladdat på datorn.
Sen koppla in plattan och föra över. I förrgår funkade det inte på min dator, men det kan ha varit något med datorn för igår var det precis som vanligt igen.

#6 Jag har också Kobo, men de hade gjort något med inloggningen på det biblioteket så de var tvungna att "starta om" min inloggning.

Jag har lånekort på både Libby- och Bibliobibliotek för att få lite större utbud, men jag tycker att utbudet av böcker är sämre än det var från början. De flesta nya e-böcker som släpps är deckare eller romantik - inget jag vill läsa.
Och kategoriseringen är väldigt påver. Jag vet inte hur man hittar de där episka romanerna. Jag söker ibland på böcker eller författare jag läser om, men hittar oftast inget.

Maleficum
2026-06-01 19:53
0

#7: Visste inte att dem fixat det! Ska meddela det till mamma och så får hon prova om det funkar för henne.