Litteratur iFokus

Litteratur

Etikett: läsutmaning
Läst 42 ggr
PennyTrollet
1

Rolls4Reads Dungeons & Dragons läsutmaning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sen hittade jag en rolig läsutmaning som var inspirerad av rollspelet Dungeons & Dragons. Man ska slå tärning, vid siffran man får står det vad boken ska innehålla och sen får man XP för att "levla upp" sin karaktär. Jag har precis börjat och det är väldigt kul än så länge.

Finns en video på youtube där skaparen av utmaningen förklarar hur man ska göra och det finns länkar till all information under videon. Toribetweenpages heter hon på youtube och instagram.

PennyTrollet
1

Då det är ca 60 prompts för Monster och ca 60 för Dungeon så slumpar jag fram hur många slag jag ska göra (1-3 slag). Första omgången blev ett slag och jag fick siffran 16. (Klicka upp bilden så syns det vad det stod på siffran 16.)
Direkt kastades jag in i ett val - bli vän med monstret eller slåss mot den. Även fast jag kanske hade velat bli vän med den så valde jag att slåss för det var enklast.
Fight Prompt: Circle of Life prompt requires reading a book dealing with birth, death or rebirth.

Jag valde boken Lightbearer av L.C. Davis. Det är en monster romance där en vanlig kille hamnar i helvetet hos djävulen och ska bära djävulens armé typ men väldigt mycket händer på vägen och ingenting blev som det var tänkt. Så först tänkte jag att det passar ju perfekt in på birth men det visade sig att boken passade lika bra in på death. Helt okej bok även fast jag tyckte att det var lite för lite romance i den. Jag gav den 3 av 5 stjärnor.

Utläst bok som uppfyllde kraven ger mig 200 XP till min karaktär.

• Redigerat 2026-09-17 17:32 av PennyTrollet
PennyTrollet
0

Slumpade fram en siffra mellan 1 och 3. Det blev 1 slag även denna gången. Jag fick siffran 2 så även denna gången fick jag möta ett monster. (Klicka upp bilden så syns det vad det stod på siffran 2.)

Prompt: Read a book with a destructive or unpredictable antagonist.

Då jag tyvärr har 0 i armor då min karaktär är helt ny så missade jag de extra 2000 XP jag kunde ha fått om jag hade haft minst 40 i armor.

Boken jag valde heter Burn It Down av Jillian D. Wray. I den är ena huvudpersonen väldigt rik och det är tänkt att han ska ta över familjens företag. Men för att få det har hans pappa krävt att han ska gifta sig med guvenörens dotter trots att han är homosexuell. När han då träffar en man som han inte kan motstå ställs allt på sin spets.
Efter att bara ha läst vad den handlade om tänkte jag att pappan passade bra in men efter att jag läst den så fanns det flera personer som passade in på promptens beskrivning.
Jag tyckte väldigt mycket om boken - lika mycket action som kärlek. Den passade mig perfekt.

200 XP fick jag för att ha läst ut denna boken.
I beskrivningen står det att förutom 200 XP så får jag också slå ett slag för en side quest. Men den får bli i ett eget inlägg.