Lockande böcker..
Vad med en bok är det som lockar er till att eventuellt köpa den?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
I fysisk bokhandel kan det vara omslaget som jag först fastnar för och blir nyfiken, sen är det baksidestexten som avgör.
I en e-bokhandel så kan det vara titeln som först fångar min nyfikenhet, sen är det återigen baksidestexten som det hänger på.
// Harley
Samma här!
Jag går nog oftast på författare numera, de få gånger jag testar något nytt är det nog oftast titeln som lockar först eventuellt omslaget men sen såklart främst baksidetexten.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
De tre första meningarna 😅 Är de tre första meningarna (någon enstaka gång fem) platta och misslyckas med att väcka intresse så väljer jag bort boken.
#4 Om du skulle köpa via nätet då? Hur gör du då? 😃
Förr lockades jag mest av namnet på boken och själva omslaget, ibland blev det en lyckoträff men oftast blev jag mest besviken. Numer läser jag alltid baksidan om en bok fångar min blick men oftast går jag via liknande teman/genrer eller författare jag känner till.
Sen har jag en syster som läser mycket, precis som jag, och då brukar jag få rekommendationer av henne också.
Ibland omslagen men de kan ofta vara helt fel och inte ha något med bokens innehåll att göra alls.
Baksides texten är nog viktigast, i de fall det inte finns någon är det framsidan som avgör om jag skall låna hem den eller inte.
När jag köper böcker är det innehållet som är viktigast. Fast det är ju alltid trevligt med en snygg framsida.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Om jag bara får syn på en bok så handlar det nog först om omslaget (behöver inte vara "jättefint" utan att det ser ut att var i min stil), titeln, sedan baksidestexten. Funkar alla dessa har intresse för köp uppstått.
Så kallade blurbar på bokens omslag (ofta citat från andra, ofta större, författare) kan både locka och samtidigt göra att jag blir tveksam. Ibland känns blurben för desperat ditsatt av förlaget, och typen "Fantastisk! /Margaret Atwood" får mig bara att tro att Margaret Atwood inte läst den. 🤓
I andra fall kan det handla om att jag läser recensioner, ser att en bok fått ett pris eller blivit nominerad. Eller en gammal favoritförfattare som kommit med nytt.
#5 Litteratur att njuta av har jag aldrig köpt över nätet. Att köpa böcker ger mig lite samma känsla som när man (läs: jag) var liten och stod i kiosken och pekade på vilka godisar som skulle ner i den lilla vita papperspåsen Studentlitteratur å andra sidan beställer jag naturligtvis, men mer av nöd än lust om jag ska vara ärlig 😅
#9 Enda gången jag beställer på nätet är när jag köper böcker som jag ska köpa. Alltså, kanske nästa bok i serie eller en bok som jag läst förr och vill ha själv.
Annars vill jag vara i en fysisk bokhandel så jag kan njuta av att gå omkring och kika på böcker. Ibland blir det köp, ibland inte.
Kom på också att jag, som främst lyssnar på böcker, ibland även väljer böcker efter uppläsare.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu