Ni som skriver böcker
Har börjat på en fantasy-roman och behöver alla goda råd jag kan få. Har i princip inte skrivit något sedan jag skrev uppsatser i skolan för nästan 50 år sedan.
Har haft idén till boken sedan mer än ett halvår, har tänkt ut namn, viss handling och miljöer. Och nu har jag satt igång. Vet precis hur boken skall börja, men känner inte just nu för att börja där. Istället har jag hoppat en del och skrivit om olika händelser som känns kul att skriva om. Har sedan tänkt att länka ihop det. Är det en dålig metod, tänker ni? Borde jag börja från början istället?
- Redigerat 2020-11-18 20:28 av Cireea
Nu är jag sån som till 90% skriver i den ordning som boken kommer, därför att jag trivs med det. Däremot kan jag ha vissa händelser i huvudet redan och kan skriva korta utkast så att det jag har i huvudet kommer ner på papper.
Ibland har det hänt att jag skrivit senare kapitel först, just för att jag har vissa delar 100% på plats. Däremot är det inget jag trivs med vanligtvis just för att handlingen kan ta andra vägar än jag tänkt från början, och då är det dumt med flera färdiga kapitel som plötsligt måste skrivas om för att passa nya handlingen.
Däremot så brukar nog dom flesta författare hoppa i sitt skrivande, precis som att man inte spelar in en film från första till sista utan hoppar i handlingen. 🙂
Gör det som du tycker känns bäst, utforska lite själv och kör det du trivs med. Det är alltid det bästa sättet för att njuta av själva skrivningen.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tack för svar. Det var faktiskt roligt att skriva. 👍Nu vet jag ju inte om det någonsin blir en bok. Läste igenom det jag skrivit igår och det är en del som behöver ändras och putsas till, tror jag. Kommer nog att ta tid.
Vad spännande! Jag gör som #1, skriver från början och framåt men jag har ju handlingen till stor del i huvudet och vissa bitar färdiga. Jag gick en skrivkurs för många år sedan där de menade att "Man virkar inte en grytlapp från första maskan till den sista utan man tillverkar en bil med separata delar som sätts ihop till en färdig enhet". Man gör väl som man vill och det som känns bäst, tänker jag.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Så kul! Som både #1 o #3 så skriver jag från början och framåt. Har också idéerna och vad som kommer att hända i mitt huvud och ungefär när det kommer att hända. Att "länka" ihop olika delar verkar bara vara svårare. Det ska ju passa ihop så bra som möjligt. Nu eftersom jag skriver fanfictions till animes så blir det lite att ett kapitel är ett avsnitt. Men det blir fler kapitel eftersom man måste skriva vad som händer runtomkring, gestalta känslor m.m.
#4 Vet inte exakt vad fanfictions är. Läste en bok en gång där jag tyckte att en karaktär fick alldeles för lite plats. Tänkte då att jag skulle vilja ändra på de kapitlen och sätta in en person till. Även ändra en del på handlingen. Får man göra så, är det fanfiction? Hade naturligtvis inte tänkt tjäna pengar på den i så fall.
#5 Om du ska skriva om så att karaktären får mer plats och bara det. Ja, det borde räknas som fanfiction. Det är ju att man blir inspirerad att skriva något. Som jag har tex skrivit som en extra säsong till en favorit anime eller som en side story till en viss säsong under en vis period till en serie. Är rätt kul :-) Nu skriver jag min egen version av Death Note. Varken Light, Misa, Ryuk eller L m.m är med där utan ersätts av mina och min egen handling. Har visso lånat någon enstaka karaktär och vissa scener har jag lånat lite ifrån. På så sätt blir det en fanfiction.
#6 Bör man uppge om man publicerar den på nätet, varifrån inspirationen är hämtad? Författare, titel på boken etc. ?
#5 Kort sagt: fanfiction är när du skriver en bok baserat på en värld som redan finns. Vissa tar bara karaktärer medan andra tar hela världen, men man skriver sin egen handling.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#8 Ok, då vet jag. 👍
#0, beror helt på vilken författarstil du har.
Alla fungerar på olika sätt.
Precis som redan har nämnts så kan det vara lite knepigt att länka ihop de olika scenerna med varandra om de inte skrivits i kronologisk följd.
Själv tycker jag att det är lättare att planera boken/böckerna om jag har skrivit vad som är tänkt att hända per bok/kapitel, bakgrundsinformation om karaktärerna mm, men sedan i vilken ordning jag skriver föredrar jag att ha lite mer flexibelt så att det inte blir så stelt författande.