Litteratur iFokus

Litteratur

Etikettdiskussioner
Läst 480 ggr
Cireea
4

När man läser om..

Har ni någonsin läst om en bok och insett hur mycket ni växt sedan sist?  
Handlingen, karaktärer eller dialoger känns inte lika bra som förr. 

Jag har precis börjat läsa om Twilightböckerna igen. Även om kärleken för böckerna finns kvar så har jag som person utvecklats såå mycket i mitt sätt att skriva att Stephenie Meyers Twilight-serie inte alls känns lika välskriven längre. 

Det här inte första gången jag läst om böckerna och reagerat på saker som jag kanske inte tänkte på som yngre, men nu har jag till och med börjat kritisera henne utifrån ett författar-perspektiv. Trodde aldrig det skulle hända. 😂

Har något liknande hänt er? 
Eller att ni på något annat sätt kanske växt ifrån en bok?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Lia
0

Jag förstår hur du menar, jag känner likadant med filmer och serier. Det känns som att vissa saker helt enkelt lämpar sig bättre i en viss ålder eller stadie i livet. Mitt intresse för litteratur uppkom inte förrän jag upptäckte realismen för fem år sen, så det kan jag inte uttala mig om. Men det är nog ändå samma princip oavsett om det är bok eller tv tror jag.

Cireea
0

#1 Ja absolut, så känner jag om filmer och serier också. 
Det behöver inte alltid handla om ålder, ibland handlar det nog bara om sin egen utveckling inom någon aspekt. Det är oavsett intressant hur man kan komma tillbaka till en bok/film/serie och se den ur ett helt nytt perspektiv. ☝️

Är det någon speciell serie eller film som du sett ur ett nytt perspektiv? 
Någon favorit som inte känns lika självklar som förr?

Lia
0

#2 Ja, precis. Sen är det inte omöjligt heller att man senare i livet kommer tillbaka och kan uppskatta det på ett nytt sätt igen. Jag återkommer med det där med film och serier, just nu är det blankt haha!

Maleficum
0

Känner igen mig! Speciellt efter att jag hitta ljudböcker och började lyssna massor på böcker. Så fort man hittar en ännu bättre bok en de man läst tidigare så har jag blivit mer kinkig och det är många böcker jag tidigare älskat som jag knappt står ut med längre (gör det ju tyvärr svårare att hitta nya bra böcker också för man blir så kinkig).

Lite samma med serier och sånt (håller på att titta om på en del serier jag såg som yngre och tycker väl fortfarande dem flesta av dem är bra men vissa hade jag svårt att helt se klart på).

Nu var väl jag inget mega Twilight fan från första början (men lyssna ändå om på böckerna nån gång när de var nya) men skulle nog inte klara att lyssna på dem i dagsläget.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cireea
0

#3 Haha det brukar bli så, när det gäller så kommer man inte på något!😃

#4 Ja exakt så! 😛
Sen är ju Twilight mer riktad åt tonåringar så det är väl kanske inte helt galet att man växer ifrån böckerna. Jag har kritiserat handlingen och karaktärerna i flera år, men det var först nu som jag började kritisera författarens sätt att skriva och lägga fram storyn. Kändes jättemärkligt att hamna i den situationen 😂

Maleficum
0

#5 Kan förstå det kändes märkligt, har själv upplevt samma sak med andra böcker som jag trott jag alltid skulle älska 😛

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu